6 åring som ligger vaken och vaknar tidigt

Skriv svar
caln
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 22 mar 2006, 09:18

6 åring som ligger vaken och vaknar tidigt

Inlägg av caln »

6 åringar kan ha det jobbigt på flera olika vis som bekant. Vår son har alltid sovit lite för lite, dvs har alltid haft svårt att sova det han borde. Nu på våren blir det alltid värre. Han delar rum med syrran och vi har sopsäckar + mörkläggningsgardin på rummet så där är svart. De har natt 19-7. Jag kan säga som så att det aldrig händer att han sover 12 tim. Han ligger alltid vaken en bra stund innan han somnar, allt ifrån 15 min till en timme. Han vaknar så gott som alltid (åtminstone nu på våren) innan klockan ringer. På senare tid vaknar han ca 5,30-6. Ligger alltså vaken 1-1,5 tim innan klockan ringer. Ibland ligger han också vaken mitt i natten en bra stund. Jag hör hur han viskar för sig själv, vänder sig, vrider sig, snyter sig, stånkar och pustar. Ibland smyger han upp och kissar. I genomsnitt sover han ca 10,5 tim per natt har jag räknat ut. Jag börjar faktiskt tycka synd om honom. Ligga där vaken i timtal... :( Jag erkänner att jag nästan får dåligt samvete och undrar egentligen om han verkligen behöver 12 tim sömn??? Vet att man brukar säga att de inte behöver sova hela sin erbjudna sovtid men ligga vaken så länge, är det ok? Kan vi göra något? Ska vi göra något?
Han säger ofta att han tycker natten är så lång och att ha skulle vilja vara uppe längre än syster. Hittils har vi varit väldigt bestämda och ej visat något "vacklande". Snälla ge mig råd.
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
Daisy77
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 10:42

Re: 6 åring som ligger vaken och vaknar tidigt

Inlägg av Daisy77 »

Hej,

Jag har inga råd att ge. Jag ville bara berätta att jag har en snart femåring som inte heller har sovit sina timmar trots "erbjudande".
Han snittar nog också på runt 10 och en halv timma.
Vi får se om du får några bra råd. Kanske är barn ändå lite olika. Vår är definitivt pigg på kvällen, och morgonen också då för den delen.
Vi lägger vid 19.30 och går upp mellan halv sju och sju.
Mamma till finaste brödratrion födda juli 2006, februari 2010 och nu guldklimpen i mars 2016
caln
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 22 mar 2006, 09:18

Re: 6 åring som ligger vaken och vaknar tidigt

Inlägg av caln »

Ja Daisy77 vi får se om vi får någon klok åsikt om detta. Vill också bara tillägga att han sällan/aldrig upplevs sömnig på kvällen. Han somnar aldrig i bilen vid långa bilresor (4-5 tim), det tyder väl ändå på att han trots allt är utvilad? Det kan tyckas vara en bagatell det här men som jag skrev tidigare så börjar jag faktiskt tycka synd om honom där han ligger vaken i sin natt. Det blir ju som så att man undrar om något är fel, om han har sömnbesvär etc. Man är ju sin BB trogen om man säger så. :D Står det att de behöver 12 tim så tror man ju genast att något är fel med ens eget barn som inte kan sova dessa timmar. Men kanske att han inte alls har bekymmer???? :?
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: 6 åring som ligger vaken och vaknar tidigt

Inlägg av Sagalinda »

Hej caln! Du väntar på en klok åsikt och jag vet inte om jag har någon sådan, men en åsikt ska jag ge i alla fall :wink: :lol:

Det verkar utan tvivel som att din pojke får sitt sömnbehov tillgodosett, i den meningen att han faktiskt sover så mycket som just han behöver. Det finns piggisar lika väl som det finns tröttisar! Att han inte somnar på långa bilresor är ett gott tecken på att han är utvilad! Så i ditt fall skulle jag faktiskt dra ner på natten lite, för jag skulle nog också tycka lite synd om någon som ligger och vänder och driver sig i sängen så pass mycket varje natt. Du kunde ju prova med 11½ timmar?! Var du sedan kapar halvtimmen är upp till dig.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: 6 åring som ligger vaken och vaknar tidigt

Inlägg av Språttan »

Hej!
Jag har funderat på det här också ett tag eftersom vi har samma "problem" med storebror som är 6 år (fyller idag faktiskt!). Han är väldigt kvällspigg och hyfsat morgonpigg också.

Vi blir ofta oense om att han ska stanna på rummet och ligga i sängen en viss tid=natt medan han menar att han är pigg. Frågan är om det är värt de diskussioner vi har eller om jag ska fortsätta framhärda i att natt är ett visst antal timmar?
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 6 åring som ligger vaken och vaknar tidigt

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu är ju min son inga 6 år, MEN han sover sällan några 12 timmar och tala om. Men han får inte gå ur sängen förrän klockan ringer. Vaknar han tidigare så ligger han och småpratar eller så har han en bok att titta i.

Så min tanke är (speciellt på sommaren) så behöver kroppen bilda Melatonin för att bli trött och sova. Då kan ligga och läsa lite eller titta i en bok vara bra i dunkelt ljus för att få melatoninet att komma i gång.

Så jag säger som AW brukar säga, det är förutsättningar som gäller. MEN, att dra ner till 11,5 timme ser jag inga problem med. BAra inte under 11 skulle jag påstå. (AW brukar säga att man behöver 12 timmar natt upp till 9 års ålder).
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
caln
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 22 mar 2006, 09:18

Re: 6 åring som ligger vaken och vaknar tidigt

Inlägg av caln »

Tack för svar och funderingar. Verkar vara ganska vanligt det här. Jag är beredd att kapa till 11,5 tim faktiskt. Det här med att läsa lite i en bok är en bra idé tycker jag som vi pratat om här hemma. Esom han delar rum med syrran behöver jag kloka tips (igen) hur man gör en bra avskärmning. Har funderat på skenor i taket och draperi som jag läst om någon gång. Blir inte detta väldigt varmt och instänkt nu på sommaren? Ni med draperi, brukar ni öppna upp det sedan när barnet somnat?
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: 6 åring som ligger vaken och vaknar tidigt

Inlägg av Sagalinda »

Hej caln!

Vet ju inte om du redan hittat ett fungerande system, och jag har egentligen ingen erfarenhet av draperi. Men på sommaren då vi bor ute på sommarstugan somnar barnen i mörkt rum med mörkläggningsdraperi framför det öppna fönstret. Då de somnat går jag in och drar ifrån hela draperiet så att rummet badar i ljus. Detta för att det är äckligt hett i sovrummet som är beläget på loftet rakt under det svarta taket. Denna procedur har aldrig stört dem! Sedan drar jag för gardinen igen innan jag själv går och lägger mig. Men ofta lämnar jag en liten glipa för luft :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"