Vaknar av bajs i blöjan + Sova på dagarna inomhus

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
tjorven

Vaknar av bajs i blöjan + Sova på dagarna inomhus

Inlägg av tjorven »

Hej !
:D Vi har kurat vår Billy{nu 10 mån] för en månad sedan och han sover hela natten, förutom att han vaknar på morgonen efter ca 11 timmar av att han bajsar i blöjan. Efter att man har bytt blöjan, tar det ca 40 minuter innan har sover igen 20 minuter och sedan är det dags att ta upp honom efter 12 timmars sängliggande. Är det någon som har något tips hur man kan få bajsningen att inträffa efter 12 timmars total sömn, efter att man har väckt honom?
En annan fråga, jag har skött all dagssömn i vagnen då jag har varit ute och gått hela tiden och det har fungerat bra. Jag skulle vilja kunna lägga honom inomhus under dagen och han får sova där men vet inte riktigt hur, för jag vill inte förstöra några rutiner. Hur ska jag gå tillväga, ska jag lägga honom, ramsa och låta honom skrika tills han somnar även om det skjuter på hela tidsschemat?
Jag är tacksam för alla tips jag kan få!
Vill även tillägga att SHN-kuren har förändrat hela vårt liv och Billy är en mycket gladare, piggare kille nu. Han äter och sover på bestämda tider och inte som innan då han snuttade hela natten och åt inte på dagarna. Varken Billy eller jag mådde bra och kunde inte sova ordentligt. Tack Anna för SHN-kuren den har förändrat allt! :D
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Bra jobbat! :D

De brukar bajsa för att de har vaknat och inte tvärtom. Så det är nog så att Billy vaknar tidigare än tänkt helt enkelt. Ni gör rätt, får till ett omsomnande, vilket borde göra att det här snart går förbi och han sover till utsatt tid och därmed bajsar EFTER morgon. :wink:

Angående att flytta dagsluren till säng så är det bara att koppla på attityden och genomföra det skulle jag tro även om vi själva inte kommit dit ännu. Nu har du INTE rätt attityd avseende den saken...
Hur ska jag gå tillväga, ska jag lägga honom, ramsa och låta honom skrika tills han somnar även om det skjuter på hela tidsschemat?
Lycka till! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mindy :D

Och tack, kära Tjorven, för varma ord. Grattis till det nya, goda livet :lol: Pris och beröm för fint jobb i lilla älsklingens intresse - vilket raskt innebär ett bättre för en själv; är det inte ljuvligt, märkligt och underbart :lol:

Så nära morgonen behöver han strängt taget inte bytas på. Det viktiga här är att han sover vidare/somnar om på morgonkulan; då kommer han som Mindy säger snart att sova färdigt utan att bajsa (eftersom han bajsar för att han vaknat, inte tvärtom) :!:

Läs Tips på vägen om morgnarna och mota Olle i grind :!: Eller lille Billy :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS :D

Fråga två: Tycker du ska vara lite försiktig här, precis som du själv anar. Sover han två lurar? I så fall kan du förlägga den ena inomhus men inte båda, tycker jag. Det bekommer honom så väl att sova ute :!: Och han är ju van vid det.

Skilj dagen från natt så som står beskrivet i Tips på vägen och introducera det nya under minst fem konsekventa dagar innan du ens tänker på att utvärdera :idea: och eventuellt ändra (igen). Så det gäller att du vet vad du gör och varför - innan :!: så att du kan stå fast :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"