Hej!
Vi har en liten tjej som sovit oklanderligt sen 6-månadersdagen. Nu har hon hunnit bli 14 månader och några småfrågor har dykt upp och jag hoppas att någon har svar.
1) Kanske löjlig fråga men eftersom barnet ska läggas på mage under kuren rekommenderas man ju att ta bort kudden men när kan/bör man låta barnet sova på kudde igen?
2) Trots att hon hunnit fylla 14 månader sover hon fortfarande 12h natt och 2h dag. Ska man dra ner på sömnen även fast hon vissa dagar verkar behöva sina 14h? Ibland vaknar hon tidigare på morgonen men då ligger hon och pratar inne i sin säng tills vi hämtar henne (aldrig skriker). På samma sätt somnar hon inte alltid direkt när vi lägger henne på dagen men då ligger hon också och diskuterar för sig själv en stund innan hon slutligen somnar. Så vad tycker ni om det?
3) Nu senaste månaden har hon vaknat totalt 3 gånger (med någon veckas mellanrum) på natten och då är hon ledsen (riktigt ledsen) tycker mig tom höra lite panik i skriket. Jag tolkar det som om hon drömmer mardrömmar. När hon börjat skrika har jag väntat lite 5-10 minuter för att säkerställa att hon inte bara gråter i sömnen (för det händer ju ibland). När hon inte slutar utan gråter upp sig går jag och ramsar utanför dörren och då är det precis som om hon lugnar ner sig men inte kan tröstas av enbart ramsan för hon skriker upp sig igen. Alla gånger har jag ramsat i tre omgångar men sen har jag inte stått ut med att höra hennes panik längre utan fått så vansinnigt dåligt samvete för jag börjar tänka på hur läskigt det var att drömma mardrömmar när jag själv var liten. Jag har då gåt in och lagt handen på hennes rygg och då blir hon knäpptyst direkt. En gång har jag lyckats få henne att somna om i sin säng igen men de andra två gångerna vaknade hon så fort jag gick ut ur rummet och efter alltför många vändor tog jag in henne i vår säng och la henne på mitt bröst dr hon stensomna direkt och när det sen gått de magiska 10 minutrarna har jag lagt tillbaka henne i hennes säng och där har hon då sovit ända till morgonen. Frågan är alltså: hur hanterar man mardrömmar innan de är så pass stora så att de själva kan kliva ur sängen och komma in i vår säng om det läskiga blir de små liven övermäktigt?
Tack på förhand!
Kram
Kudde, för mycket sömn och mardrömmar
Kudde, för mycket sömn och mardrömmar
Mitt första
föddes i februari 2010 - Kurstart 15 augusti 2010
Mitt andra
föddes i januari 2012 - Kurstart 22 september 2012
Mitt tredje
föddes i mars 2016 - Kurstart 24 september 2016
Mitt andra
Mitt tredje
Re: Kudde, för mycket sömn och mardrömmar
Hej och ursäkta att du inte fàtt svar.
Min lille som ocksà är född i februari har ännu inte fàtt kudde. Men han kunde kanske fàtt det. Det har jag inte tänkt pà.
Om du söker pà sök hittar du nog tràdar om detta.
Hon borde ha 13,5 timmar hela andra levnadsàret, men om hon tar imot 14 sà kör pà det. Om hon vaknar för tidigt en period ger du 1,5 timme lur istället.
Eftersom du gàtt in efter ramsan har den nu tappat sin effekt. Nästa gàng fàr du direkt gà in och lugna henne i sin säng. Sedan gà ut med ramsan och bekräfta den sà hon förstàr att ramsan betyder lugn och säkerhet. Màlet är att hon ska somna om och sova i sin egen säng att hon lär sig att den är själva tryggheten. Ta inte upp henne ur sängen, för dà berättar du att hon har det bättre i dina armar och att sängen är fyfy...
Läs lite om sova hela natten under SHN fliken pà första sidan. Anna skriver sà fint.
Kram.
Min lille som ocksà är född i februari har ännu inte fàtt kudde. Men han kunde kanske fàtt det. Det har jag inte tänkt pà.
Om du söker pà sök hittar du nog tràdar om detta.
Hon borde ha 13,5 timmar hela andra levnadsàret, men om hon tar imot 14 sà kör pà det. Om hon vaknar för tidigt en period ger du 1,5 timme lur istället.
Eftersom du gàtt in efter ramsan har den nu tappat sin effekt. Nästa gàng fàr du direkt gà in och lugna henne i sin säng. Sedan gà ut med ramsan och bekräfta den sà hon förstàr att ramsan betyder lugn och säkerhet. Màlet är att hon ska somna om och sova i sin egen säng att hon lär sig att den är själva tryggheten. Ta inte upp henne ur sängen, för dà berättar du att hon har det bättre i dina armar och att sängen är fyfy...
Läs lite om sova hela natten under SHN fliken pà första sidan. Anna skriver sà fint.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.