Vrålilska vid läggning!

Skriv svar
stinablomqvist
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 13 apr 2011, 12:12

Vrålilska vid läggning!

Inlägg av stinablomqvist »

Sigrid solstråle är 1 år och 8 månader. Schemat är 19-07 med 1 timmes lur 11-12. Har varit en säker sovare hela tiden, men för ca två veckor sedan går det inte att lägga henne glad. Idagsläget somnar hon i realiteten 19.30-20.00 och vaknar ca 06.00-06-30. Skrattet för godnatten gör henne rasande och ramsan gör henne vrålilsken. Hon står i sängen och hivar ut allt som finns:nappar flyger som en skur (dem har vi slutat med nu) och täcket ryker. Kunde hon, skulle hon hiva ur sig själv. Ramsar vi då, är det som en på forumet säger 'det är som att slänga bensin på elden' Problemet är när hon går ur ilskan (kan ta mellan 10 min till 1 timme) och låter ledsen och sådeles skall få en ramsa, då börjar hon vråla igen. Också är allt igång igen. Det går inte att med jämna mellanrum gå in och lägga ner henne i sängen: då får man brotta ner henne och sedan är hon så arg så det inte gå att beskriva i ord. Vi är helt uppgivna :( och det känns som om vi börjar använda oss av en typ av medeltida nattning: lägg barnet och så får hon vråla tills hon somnar av utmattning.
stinablomqvist
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 13 apr 2011, 12:12

Re: Vrålilska vid läggning!

Inlägg av stinablomqvist »

Glömde säga att vi har provat 'husljud' och det gör henne bara arg. Då hör hon att vi är uppe.
Om man ger henne en bekräftelseramsa när hon tystnat (och förhoppningsvis börjar somna) så kan vi ju räkna ut hur det går, hela krusellen är igång igen...
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Vrålilska vid läggning!

Inlägg av miniz »

Hej och välkommen till forumet! :D

Vad skönt med en säker sovare, snart ska hon bli en säker somnare ocksà.

Kanske det är förtrotsen som gör sitt.
Det som hjälper överlag är mycket social delaktighet var ni jobbar pà riktigt, mycket frisk luft med fysisk aktivitet, en del paktande, förstàelse och mycket avledning.

Med läggningen kan du tjata in ramsan. Läs här hur Mian71 gjorde det.
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 23&t=24313

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
stinablomqvist
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 13 apr 2011, 12:12

Re: Vrålilska vid läggning!

Inlägg av stinablomqvist »

Med en attityd av självklarhet tänkte jag ramsa ihjäl den lilla. Läggningen gick bra idag, jag fick till nägra leenden, men det blev protester och skrik när hon såg att hon var på väg ner i sängen. Bestämt tillrättaläggande och en bestämd ramsa ut ut rummet. Hon skriker, men inte alls i samma klaiber som förr. Ramsan biter bra idag och hon somnar efter ca 10 minuter. :D Det är nästan så att jag känner mig lite snuvad på konfekten då jag inte fick tillfälle att prova nötningsmetoden av ramsan. :wink:
Det är fantastiskt bra med denna sida då man kan få lite inspiration och pepp!
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Vrålilska vid läggning!

Inlägg av miniz »

=D> Attityden är magisk!
Bra jobbat. :thumbsup:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"