Vårt lilla Mirakel, 8 mån, vaknar tidigt

Skriv svar
AKS
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 16:06
Ort: Kållered, Göteborg

Vårt lilla Mirakel, 8 mån, vaknar tidigt

Inlägg av AKS »

Hej!
Bakgrund:
Vår 8-månaders har precis tillfrisknat efter en hemsk magsjuka. Vi har gett henne nattmål några nätter efter tillfrisknandet för att hon har varit grymt hungrig och vi tyckte hon behövde det när hon inte fått i sig så mycket på dagarna. Nu verkar dock magen ha töjt ut sig och lugnat sig så hon äter som vanligt igen på dagarna och därmed ska nattmålen bort. Jag tror inte det blir problem under själva natten, men hon kommer troligen att (som innan) vakna för tidigt, dvs runt 6-tiden. Vi har haft lite problem med tidiga mornar innan. Hon ska vakna 7, men vaknar oftast tidigare. Om hon vaknat innan 06.15 har vi gett oss den på att hon ska somna om en 5-minutare, minst, innan vi tar upp henne och oftast gör hon det inom 45 min. Vi ramsar och hon tystnar etc etc under ca 45 min. Oftast har hon bajsat eller gör det under tiden, men det har jag inte brytt mig om för då skulle det vara omöjligt att få henne att somna om. Om hon har vaknat efter 06.15 har vi oftast tagit upp henne vid 06.30 (hon är ganska nöjd första kvarten, ligger och pratar och sjunger för sig själv så då tar vi upp henne innan hon skriker upp sig).

Inatt fick hon mat kl 01.15 och sen bestämde jag att nu räcker det och hon ska sova till 7 så förberedde mig för en strid på morgonen. Gick inte så bra. Hon vaknade 05.50 och jag ramsade (alltså ramsa, tystnad, skrik, ramsa tystnad, skrik etc, ibland in för att vända tillbaka henne på mage) fram till 07.00, hon hade inte somnat. Tog upp henne vid tystnad, men det känns inte alls bra att hon får skrika så länge!

Fråga:
Jag vet att man förespråkar pangramsa och sen inte ramsa igen vid tidiga uppvak, men jag klarar inte av att bara lämna henne skrikande, förstår inte heller hur hon inte skulle uppfatta det som att hon blir övergiven. Kan någon reda ut detta, snälla? Undrar också om det är fel att jag går in och vänder henne på mage när hon har hamnat på rygg? Stör mer eller hjälper henne att lättare somna om? Hon somnar såklart mycket lättare på mage.

Historia/övrig info:
Har kört SM sedan födseln och lärde henne ramsan före jul vid 4.5 mån ålder och hon har sovit som en klocka efter det förutom just de tidiga mornarna.

Schema:
07.00 Välling
09.00-09.45 20 min förmiddagslur
10.30 Lunch
12.00-14.00 Sova långlur, 2 timmar
14.30 Välling
16.00-16.20 Sova 20 min, men låter henne oftast sova 45 min för att ta igen för förlorad sömn på morgonen
17.00 Middag
19.15 Välling
19.30 Gonatt

Kan också tillägga att vi fick 2 härliga och harmoniska kl 7-mornar när vi ställde om klockan till sommartid, men sen ställde magsjukan till det... Men hon visade ju då att hon kan sova till 7.

Tacksam för svar, råd och tips!
/AKS

Mamma till T född september 2005
Mamma till M född august 2010

Två underbara flickor uppfostrade i barnabokens anda sen födseln
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Vårt lilla Mirakel, 8 mån, vaknar tidigt

Inlägg av miniz »

Hej och ursäkta att du fàtt vänta sà länge pà svar. :oops:

Hur gàr det nu?

Àterkommer i kväll, det blev lite bràttom här.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Vårt lilla Mirakel, 8 mån, vaknar tidigt

Inlägg av miniz »

Nu blev det lite lugn här!
AKS skrev: Fråga:
Jag vet att man förespråkar pangramsa och sen inte ramsa igen vid tidiga uppvak, men jag klarar inte av att bara lämna henne skrikande, förstår inte heller hur hon inte skulle uppfatta det som att hon blir övergiven. Kan någon reda ut detta, snälla? Undrar också om det är fel att jag går in och vänder henne på mage när hon har hamnat på rygg? Stör mer eller hjälper henne att lättare somna om? Hon somnar såklart mycket lättare på mage.
OM du tycker hon làter ledsen kan du fortsätta att verktyga. Antingen insistera med ramsan eller gà in och lägga tillrätta innan ramsan och ramsa ut. När du väl gàtt ut, akta dig för att gà in igen under samma uppvak för dà ger du dubbla besked. Gà inte in efter ramsan (om det inte är KRIS) för dà betyder ramsan inget och ni fàr jobba in den igen.

Om hon ligger och klagar och tycker ni är urtrista att ni inte fattar att det ju faktiskt är morgon, dà ger du henne en pangramsa och gàr och lägger dig. :wink:

Det kan var 8 mànadersàngesten som spökar. Läs i Barnaboken eller runt pà forumet sà fàr du ràd.

Tumregeln är ju mindre trafik i rummet jo bättre.

Nu vaknar gossarna.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
AKS
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 16:06
Ort: Kållered, Göteborg

Re: Vårt lilla Mirakel, 8 mån, vaknar tidigt

Inlägg av AKS »

Hej och tack för svar!

Jo, det går väl hyfsat nu. Har just lagt henne och denna läggningen var den klart bästa på 3 dagar, behövde bara ramsa om en gång. De sista 3 dagarna har det annars varit lite kämpigt på kvällarna 10-30 minuters ramsning och tillrättaläggande med för mycket skrik för min smak. Skulle gissa att du har rätt i att ramsan börjar 'ta' sämre när man använder den mycket på mornarna... Vi tog en nattlig 'strid' på ca en timme för några nätter sen så nu är det lugnt på nätterna igen, men fortfarande tidiga mornar. Har dock läst på mer och fixat till bättre mörkläggning samt provat klassisk musik på morgonen (vilket jag tidigare varit anti till för jag tyckte det verkade så krystat) och grejen med det är ju att hon inte blir lika ledsen lika ofta, vilket gör att jag inte behöver ramsa/gå in så mycket så det funkar ju faktiskt jättebra (såklart, eftersom alla är så positiva till det....). Har även beställt en väckarklocka som jag också tänker börja använda så fort jag får hem den.

Sen hittade jag ett jättebra bajstips i någon annan tråd här: att ge lösande till lunch och stoppande till middag och tror att det också börjar ge resultat, har iallafall varit med om EN bajsfri morgon.

Har inte märkt av 8-månaderångesten på något annat plan så jag tror inte den här ännu, men borde ju vara på gång.

Känns i alla fall som vi är på rätt spår igen så jag hoppas vi snart får sova till 7 igen allihopa!

Tack en en gång för svar!
/AKS

Mamma till T född september 2005
Mamma till M född august 2010

Två underbara flickor uppfostrade i barnabokens anda sen födseln
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Vårt lilla Mirakel, 8 mån, vaknar tidigt

Inlägg av miniz »

Vad bra att det gàr rätt väg! Bra jobbat med nätterna. :thumbsup:

Rapportera gärna vidare.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"