Halloj! Allt går utmärkt nu för tiden. Kurade när hon var 5 månader och nu är hon 8 och en halv. Hennes schema:
07 godmorgon
07.30 frukost
09 sova 45 min
11 lunch
12 sova 1,5 tim
14 mellanmål
16 sova 20 min
19 godnatt
Hon har sedan någon vecka tillbaka haft väldigt svårt att somna vid 16 luren. Det tar en kvart! Det har det aldrig gjort förut. Visst, kan använda marginalkvarten men ändå. Är detta ett tecken på att man ska korta ner någonting. Vid 9 mån "ska" man väl ta bort 20 min luren väl? Kanske är det som gör det... Men sen är ju frågan om hon inte blir jättegrinig om hon inte sover denna lur alls. Ska man avvakta ett tag till innan man plockar den? Har märkt också att det tar lite längre tid för henne att somna vid 19. Förut tog det 2 minuter men nu kan hon ligga och prata i 15-20. Är glad så det är väl inget större problem men ändå... Någon gång får jag ge henne en ramsa men då blir hon tyst. Någon med kloka råd?
Svårt att somna på em luren...
Svårt att somna på em luren...
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Svårt att somna på em luren...
Kapa du förmiddagsluren till 20 minuter och behåll em-luren på 20 min, ELLER ta bort em-luren helt och se om hon överlever, höll jag på att säga
Du kan alltid, under övergångsperioden om du väljer att ta bort em-luren, låta en extrainsatt femminuters passera, om det skulle vara på det viset - dvs barnet slocknar, var som helst och när som helst, och du håller bara stenhård koll på klockan: fem minuter, varken mer eller mindre. Och då kan du förstås ta henne i famnen eller lägga henne i soffan eller på matta med filt på golvet eller vad du vill, som är skönare än att somna i stolen eller över tallriken... men så väcker du henne enkelt och kärleksfullt efter exakt fem minuter. Och får ett nytt barn
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022