Många frågor...

Samtalsforum med barnen i fokus
Anna09

Många frågor...

Inlägg av Anna09 »

Hej Alla smarta!

Ester har, efter en kort kort period av lugn och behärskning, börjat ställa många frågor - om ALLT.

Det senaste är sömnen på dagen. Hon klär av sig kläder, blöja (kissar också då i sängen), blir arg på kläder som inte vill av som hon vill etc etc. Hon kan bli superledsen och jag går in och hittar då henne med tröjan snodd runt halsen.

Försöker in i det längsta att inte gå in.....

Hon har 12.5 timmars nätter och sedan erbjuder jag sömn under 1 timma varje dag, klockar 45 eller 20 minuter vad det nu blir, från att hon somnar.

Hon kanske sover 3 dagar av 7.

Frågan är bara vad jag gör med dessa klädavtagningar som alltid skall ske i sängen inför luren, och alltid slutar med att hon blir ledsen. Hon har prickar på huden som hon gärna river på om hon är bar, annars hade jag ju kunnat lägga henne utan kläder och så hade saken varit biff...

Har någon nåt bra råd? :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Ewa

Re: Många frågor...

Inlägg av Ewa »

Hej :D

Min erfarenhet är att de allra, allra flesta 2-åringar behöver sin middagslur en stund fortfarande. Men däremot kan det svaja en smula på alla plan för en 2-åring innan man blir kung över tillvaron. Känner jag igen med båda mina. Med 12 timmar natt sov mina 45 minuter, så det är förstås lite andra förutsättningar hos er. Kunde det kanske vara värt att minska till 12 timmar natt så att hon har lättare att komma till ro också på dagen. Även om det är totalen över dygnet, så är det inte så alldeles purenkelt för en liten 2-årig ärta att hålla sig på topp hela långa dagen igenom utan en stunds rejäl återhämtning. Så det skulle nog vara mitt första förslag, för att se om det gör någon skillnad.

Vid 2,5 har jag infört sagovila då man får lyssna på saga i sängen. Stora somnade varenda vila tills han var över 4 och dagsömnen började inverka på nattsömnen, men den lilla somnade inte alls lika regelmässigt, mer än någon kortare sväng, så kanske en smula tidigt för er ännu, men bra att ha i åtanke till sommaren eller därefter.

Om små förtrotsande 2-åringar finns också lite att läsa under Barnafostrans Favoriter. Mina har båda varit sena med sin förtrots, och du märker där att det är fler som har samma erfarenhet.

Kram :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Ewa och tack för svar! :D

Vi har haft förtrots här, tydlig sådan tidigt. Den började i somras och hade sin kulmen under hösten. Jag tycker mest detta är en fnurra gällande dagluren, mest att hon har så mycket energi över, trots att vi är ute hela förmiddagen efter e-leken. Hon pratar, sjunger och håller låda i sängen. Sen är vi ute hela eftermiddagen också, vi går långa promenader, utan vagn. Hon älskar det.

Kanske skall vi överväga att ha 12 timmars nätter... funderar högt. Skall då dagluren vara 1,5 timmar eller 45 min enligt schemat? Min tanke är i så fall att man sover 45 minuter men har förutsättningarna under 1.5 timmar...

Jag tycker det är svårt, vill hellre ligga lite högt på schemat än att ligga 12+45 vilket känns i minsta laget.

Vad är dina tankar? (Ester har alltid legat lite lågt förutom under förtrotsen då hon sov 12+2)

Kram!
//Anna
Ewa

Inlägg av Ewa »

MIna har nog varit hyfsat nöjda med 45 minuter, om jag minns rätt. Men man kan absolut kombinera med saga, först 45 min saga och har hon inte somnat då, så kör man sov i 45 minuter därefter.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Detta med saga är nytt. Vi kan läsa böcker ibland på dagtid, vakentid - då hon har intresse för det. Hon har inte riktigt ro att lyssna på en saga så länge.

Nu har hon legat i sängen 45 minuter och hållit låda, sjunger, spelar på läpparna, pratar - men sover INTE. Om 15 är det dags att ta upp henne.

Nu har vi schema så här:
19-07:30 Natt
13-14 lur - 20 eller 45 minuter.

Nytt schema skulle då bli:
19-07 Natt
12.45-13.45 Lur - 45 minuter.

Sagoläsningen... satt du då vid sängen och läste, tänt i rummet och när 45 minuter gått sa typ "nu får vi sova en stund..." osv och sedan gick ut med ramsan?

Tack igen för din tid! :heart:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Korrigering: :oops:

Nytt schema

19-07 Natt
Lur 12.15-13.45
//Anna
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D

F'låt om jag stökar till det för dig en smula :lol: . Nej, hur mycket jag än gillar att läsa böcker för ungarna, blivande bibliotekarie som jag är, så satt jag inte bredvid sängen :wink:. Då hade de nog fått lite svårt att sova har jag en känsla av. Jag införde storstilat nymodigheten "lyssna på saga nu när du blivit så STOR". Och så satte jag på en cd-saga (de flesta varar 40-60 minuter, även om det finns de som är kortare. Bra till så här små är förslagsvis Nalle Puh, Emil i Lönneberga, Bullerbybarnen, Alfons, Småsagesamlingarna, Halvan, Mamma Mu... 3 böcker fick man också ta med sig, här hemma, vilket man då fick välja innan man hoppade i säng. Jag drog för gardinen en smula och satte på sagan, medan liten ärta låg och lyssnade och bläddrade och (i storkillens fall) somnade.

Och så en kort kommentar om läsningens nyttoeffekter:
Jag vet ju att Annas barn klarat sig väl utan så mycket sagoläsning där hemma. Men å andra sidan har de vuxit upp med en livs levande författare i hushållet. Det är ju inte alla förunnat :mrgreen: Barn som får sig berättelser högläst för sig, vare sig det är av någon livs levande eller digitalt, är stort hjälpta av det i sin språkutveckling. Vissa undersökningar visar rent av att det kan skilja ett par år i läsutveckling. Att själv forma bilder till det man läser och hör utvecklar andra delar. Så hur som helst är det nyttigt för alla små barn. Och dessutom en trevlig stund på dagen. Oavsett om man råkar somna eller ej :lol:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Ewa och tack för dina fina svar! :heart:

Nya schemat är som följder
19-07.30 Natt
12.30-14 Lur (CD bok införs om ett tag om jag märker att insomningen dröjer alltför länge)

Vi läser en del, jag märker att hon får mer och mer ro att lyssna. Jag sjunger varje kväll, visorna från Fem Myror som är lite som små historier i sig. Ester har, även hon, turen att ha en författare hemma, jag skriver också böcker... :P :wink: Dock inte barnböcker, krimromaner... hihi De kanske vi skall vänta med. :mrgreen:

TACK för tipsen om bra böcker, precis vad jag behövde!

Du är en pärla!

:heart:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Nu tar jag upp en ny fråga... Jag brukar inte hindra Ester utan är med henne och visar hur man gör hellre än att hindra. Det gäller t ex klättring, kullerbyttor, andra trix, trappan etc etc.

MEN när hon gör något som är farligt, verkligen farligt - hur säger jag till då? Hur lär jag henne att det är farligt utan att hon blir frestad att göra det så fort jag vänder ryggen till?

I detta fallet klättrar hon upp på vår soffrygg, och dyker ner med huvudet före ner i soffan... är rädd att hon skall bryta nacken... :shock: :(
Ryggen på soffan är låg och hon puttar bort ryggdynan och klättrar sedan upp på soffryggen, tar sig ner på sitsen och hoppar sedan ner på vår matta. Vi har inga soffbord mellan våra soffor, bara en matta. Skulle det funka att "förbjuda" vägen att klättra via ryggen för att få hoppa från soffan ner på mattan, visa med handling att man tar sig upp i soffan framifrån??? Eller bör jag visa att soffor inte klättras i alls???

Villrådig, och tycker det ser läskigt ut de gånger jag inte hunnit hindra hennes dyk ner i soffan. :roll: :cry: (jag har visat henne MÅÅÅNGA gånger att man "klättrar ner med fötterna först, fötterna först" samtidigt som jag med händerna fört hennes fötter som man ska klättra.)

Hur har ni andra gjort?
//Anna
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Anna,

Vi hade samma sak här med vår lilla klättrare Vidar, han "dök" överallt.
Min kloka man sjukgymnasten sa: barn bryter inte nacken i första taget men förhindra dyk från stol ner i spjälsäng - dvs dyk ner på nacken från relativt hög höjd.

Tröst - dom är väldigt mjuka ännu - inte som oss vuxna :D
Om dyket känns Högt, presentera alternativ :D .
Om det är lägre än uppdragen spjälsängssida så tillåt men håll koll, typ.

Och en vuxen kropp på golvet att dyka från och rulla över och brottas med är inte fy skam heller, som alternativ då :D

Clara

(Vi hade också lurproblem i stor stil runt 2,5 år, numer sovs det igen så det knakar i gärna 2 timmar utan att nattsömnen påverkas. Fnurra, utveckling, Nu e jag stor kanske? Nu är sova skönt igen...)
Mamma till V 2008, L 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hav tröst av Clara Cecilia :wink: :lol: (Hennes gode barnafar, som har så rätt :P )
Anna09 skrev:Hur lär jag henne att det är farligt utan att hon blir frestad att göra det så fort jag vänder ryggen till?
Det lär du henne inte :cry: Det är sorgligen en erfarenhet små barn måste göra själva - att vissa saker är farliga, och vad den erfarenheten kostar, om och när den så att säga måste göras personligen, kan vi ju bara hiskeligen föreställa oss :cry: Därtför måste små barn beskyddas, mot allt från farliga hundar till heta ugnar till dyk på huvudet i torr bassäng :shock: Konsten är att göra det så diskret, skickligt och icke skrämmande som möjligt. Och där säger mig mina diverse kanaler att du är en stjärna redan =D>
Anna09 skrev:Eller bör jag visa att soffor inte klättras i alls???
Det kan du göra genom att erbjuda henne något som faktiskt är roligare, häftigare (och säkrare även i dina ögon). Man kanaliserar den lilla hobbyn. Ester är en apa :P Kan du inte ha ett klätterträd i vardagsrummet kan du i alla fall ha en klättervägg eller allraminst en repstege hängandes från taket någonstans i "centrum" - jag lovar att det är en investering av Guds nåde som slår ut soffan i ett nafs :mrgreen:

PS Kära Ewa :heart: ... Detta mitt ickesagoläsande förföljer mig... :shock: :shock: :shock: Men jag BERÄTTADE ju sagor hela tiden... Gjorde jag senast i dag med lilla Sally, nyfyllda sex, jag berättar JÄMT sagor och de tror mig bara tills de är fem (knappt).

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej kära ni och TACK för kloka svar! :D =D>

Jag har också tänkt på det som du skriver Anna, att kanalisera det, därför har jag tillåtit denna överklättring på soffan och sedan hoppet ner på mattan. MEN när hon började göra en kullebytta ner från ryggen till sittdynorna fick huvudet en otäck vinkel...

Jag har ofta koll på henne, men vissa sekunder har man ju inte det av förklarliga skäl. Repstege är en utmärkt idé, våra tak är bara så svaga att vi inte kan fästa i dem. Jag får erbjuda mig att bli klätterställning själv emellanåt. ... nu kom vi på ett ställe för repstege här... i hallen hängandes från trappans vagnstycken, då är hon precis bredvid köket, vi kommer ha kontakt när hon klättrar. :D :thumbsup:

Kloka svar - TACK, både Anna och Clara, jag skall läsa dem flera gånger!

//Anna
Ewa

Inlägg av Ewa »

annawahlgren skrev: PS Kära Ewa :heart: ... Detta mitt ickesagoläsande förföljer mig... :shock: :shock: :shock: Men jag BERÄTTADE ju sagor hela tiden... Gjorde jag senast i dag med lilla Sally, nyfyllda sex, jag berättar JÄMT sagor och de tror mig bara tills de är fem (knappt).

Jag veeeeeeeeeeeet :lol: Och det var ju just det jag försökte skriva mellan raderna, att växer man upp med en författare så lär man få berättelser sig till livs så man inget behöver sakna :wink: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ewa skrev:
annawahlgren skrev: PS Kära Ewa :heart: ... Detta mitt ickesagoläsande förföljer mig... :shock: :shock: :shock: Men jag BERÄTTADE ju sagor hela tiden... Gjorde jag senast i dag med lilla Sally, nyfyllda sex, jag berättar JÄMT sagor och de tror mig bara tills de är fem (knappt).

Jag veeeeeeeeeeeet :lol: Och det var ju just det jag försökte skriva mellan raderna, att växer man upp med en författare så lär man få berättelser sig till livs så man inget behöver sakna :wink: :heart:
Och för oss med motsatsen då? Jag läser sällan, kan bara en saga MEN, får varje kväll en underbar gonattsaga av Tor när jag lägger honom. Han har en fantastisk fantasig och är såååå himla rolig att lyssna på.

Delar så med mig av den enda jag har, som måste sägas MYCKET ÖVERDRIVET för att bli skrattet till go nattet. :wink:
Det var en gång en GUUUBE,
Som bodde i en LÅDDA, med sina drängar BÅDDA.
De arbetade hela DAGGEN, tills de fick ont i MAGGEN.
Om någon kan resten på denna saga tas det emot tacksamt. Man vill ju alltid utöka sin repertoar. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

TorsMamma skrev:
Det var en gång en GUUUBE,
Som bodde i en LÅDDA, med sina drängar BÅDDA.
De arbetade hela DAGGEN, tills de fick ont i MAGGEN.
Om någon kan resten på denna saga tas det emot tacksamt. Man vill ju alltid utöka sin repertoar. :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=Vlt0kOiw6FA :wink:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"