Hej
Jag är ny här och frågar åt en kompis, hoppas ni har tid.
Pojken är ganska intensiv och visar starkt (alla) sina känslor. Tror att föräldern "sköter sig" ganska bra över lag - det finns delaktighet, man är mycket ute och inställningen till barnet är öppen och kärleksfull.
En sak han börjat göra, som retar vansinne på föräldern, är att han håller för öronen när man pratar med honom, antagligen speciellt om han ska göra något osv, och säger "lalala jag lyssnar inte" och går iväg.
Föräldern som inte har samma inställning som jag förstår finns här ser time-out som en lösning här och frågar mig samtidigt hur jag föreslår att man gör istället då jag rynkar lite diskret på näsan åt strategin.
Några tankar? Tack.
Trotsig nybliven 4-åring
Re: Trotsig nybliven 4-åring
Till saken hör att föräldern i fråga inte kan läsa Barnaboken eftersom den inte finns på det dennes språk.
Jättetacksam för era tankar, korta som långa.
Jättetacksam för era tankar, korta som långa.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, jag är så dålig på olika beteenden. MEN, jag hade nog bara väntat ut öronförhållningen, tills han var klar. Frågat typ, är du klar? Får förmodligen ett NEJ! Nähä, nä då vantar jag då.... Är du klar? osv...
Så fort barnet är klart, följer man upp med exakt där man var, typ duka bordet. Inte "prata" sönder barnet utan säga ok, nu dukar vi. Ta barnet bakom ryggen och genomför. Prata mera om hur fint och hur gott det skall bli att äta osv...
Det jag märker är det svåraste med dessa "smarta" fyråringar, är att 1 man vill sååååå gärna prata sönder dem. Få dem att förstå osv... Jag har slutat med det i dessa situationer. Det andra, man vill "straffa" rätt dem då man tycker de borde veta bättre nu.
MEN, de är bara 4 år och behöver fortfarande VISA, LEDA, HJÄLPA och LÄRA.
Pratar gör jag med sonen om viktiga saker när vi båda är lugna och typ sitter i bilen, eller sitter ihop i soffan osv... Man får som med alla människor välja sina tillfällen för "samtal" och "dialog" för HUR man vill ha det.
Gör man något i ren frustration eller vrede, då får man flytta sig själv eller barnet från situationen och återkomma när man är lugn igen.
Sist, det bästa brukar vara att "förbereda" barnet. Man säger typ vid matbordet. ATT: När vi har ätit färdigt vill jag att du tar bort din tallrik själv till diskmaskinen.
Snart är maten klar, så du behöver duka om 5 min. Snart är maten klar, du behöver duka om 4 min. Snart är maten klar, du behöver duka om 3 min osv... Nedräkning är bra för vissa små. Då får man chansen att avsluta med det man håller på med själv.
Så förbereda sitatonen bättre, väl i tid. Berätta vad du förväntar dig.
Sen, vänta på betenedet att avta och fortsätt där du var när han har slutat.
Mer handling, mindre ord.
MEN, är det ett oacceptablet beteende (nu tycker ju jag att hålla för öronen är ok) får man 1 varning sen förvisning enl. BB. Läs där!
Så fort barnet är klart, följer man upp med exakt där man var, typ duka bordet. Inte "prata" sönder barnet utan säga ok, nu dukar vi. Ta barnet bakom ryggen och genomför. Prata mera om hur fint och hur gott det skall bli att äta osv...
Det jag märker är det svåraste med dessa "smarta" fyråringar, är att 1 man vill sååååå gärna prata sönder dem. Få dem att förstå osv... Jag har slutat med det i dessa situationer. Det andra, man vill "straffa" rätt dem då man tycker de borde veta bättre nu.
MEN, de är bara 4 år och behöver fortfarande VISA, LEDA, HJÄLPA och LÄRA.
Pratar gör jag med sonen om viktiga saker när vi båda är lugna och typ sitter i bilen, eller sitter ihop i soffan osv... Man får som med alla människor välja sina tillfällen för "samtal" och "dialog" för HUR man vill ha det.
Gör man något i ren frustration eller vrede, då får man flytta sig själv eller barnet från situationen och återkomma när man är lugn igen.
Sist, det bästa brukar vara att "förbereda" barnet. Man säger typ vid matbordet. ATT: När vi har ätit färdigt vill jag att du tar bort din tallrik själv till diskmaskinen.
Snart är maten klar, så du behöver duka om 5 min. Snart är maten klar, du behöver duka om 4 min. Snart är maten klar, du behöver duka om 3 min osv... Nedräkning är bra för vissa små. Då får man chansen att avsluta med det man håller på med själv.
Så förbereda sitatonen bättre, väl i tid. Berätta vad du förväntar dig.
Sen, vänta på betenedet att avta och fortsätt där du var när han har slutat.
Mer handling, mindre ord.
MEN, är det ett oacceptablet beteende (nu tycker ju jag att hålla för öronen är ok) får man 1 varning sen förvisning enl. BB. Läs där!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej och välkommen hit!
Sà gör jag när folk undrar hur de kan göra, för dà blir inte jag en besserwisser samtidigt som jag kan sprida det glada budskapet. :thumbsup:
Kram.
Dà kan du berätta att du har en bok som är sà fantastisk bra och i den stàr det si och sà.Simone1 skrev:Till saken hör att föräldern i fråga inte kan läsa Barnaboken eftersom den inte finns på det dennes språk.
Sà gör jag när folk undrar hur de kan göra, för dà blir inte jag en besserwisser samtidigt som jag kan sprida det glada budskapet. :thumbsup:
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
-
chokladkaninen
Du vet att Barnaboken finns på ganska många språk nu, va?Simone1 skrev:Till saken hör att föräldern i fråga inte kan läsa Barnaboken eftersom den inte finns på det dennes språk.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och