N 3 år och 3 mån kuras med väckarklocka

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Maria Hallon

N 3 år och 3 mån kuras med väckarklocka

Inlägg av Maria Hallon »

Jag har nyss kurat lille S (uppföljningsveckan precis avslutad) och han sover nu så gott :D :sleep: . Vissa tidiga uppvak, men han blir sällan ledsen eller arg, bara lite gnällig. Lille S ligger i det rum där båda bröderna snart ska sova tillsammans.

Storebror N har vi nu börjat kura från att drutta in till föräldrarnas säng och sova andra halvan av natten - och att vakna mellan 06-06.30 varje morgon. Hans och lillbrorsans natt ska vara mellan 19-07.

Kurningen går bra, läggningen är inga problem alls och i natt (andra natten) vaknade han runt 06, men låg kvar i sängen. Jag gick in och lade tillbaka honom i sängen ca 06.30 då han gick runt i rummet och letade efter väckarklockan :roll: . Vid 06.50 var han åter uppe ur sängen (han sover i juniorsäng eftersom han är väldigt lång för sin ålder och inte skulle kunna sova i spjälsäng, tyvärr) då han tyckte klockan ringde, men det var mamma som värmde lillbrorsans frukost i mikron :D . Tillbaks i sängen! Mycket glad morgon när väckarklockan så ringde \:D/ !

En fråga: jag har läst att de där tidiga uppvaken kan sitta i läääänge, men pga nattgäster som ska sova i storebrors rum (det rummet ska bli gästrum mm) vill vi flytta storebror till lillebrors rum inom tio dagar. Hur hantera detta?

:heart: Maria
Mamma till gossen S, född september 2010 (prematur med 7 veckor), Barnaboksbarn sen november 2010, och N, född december 2007.
Susanne G
Kontakt:

Re: N 3 år och 3 mån kuras med väckarklocka

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Tidiga uppvak kan sitta i länge men de måste inte göra det. Inte ta ut något i förskott. Tänk positivt.

De tidiga uppvaken kanske försvinner när ni flyttar ihop dem. Man vet aldrig. Skulle de inte det så behöver inte lillebror störas av det.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Svar av en Malmö-tös, trevligt :heart: !
Jag har tänkt redan i morgon bitti försöka med pangramsa och klassisk musik utanför dörren på lillebrors rum - nu är det bara han som 'låter' om morgonen. Storebror ligger tyst och duktig i sin säng och väntar spänt på att väckarklockan ska ringa :-D 8)

En annan fråga kring 'sammanflytten' av syskonen :?: - ska båda skärmas av, eller räcker det att lillebrors säng skärmas av? Rummet helt becksvart, så det blir mest för att de inte ska störas så mycket av varandra.

:heart: Maria
Mamma till gossen S, född september 2010 (prematur med 7 veckor), Barnaboksbarn sen november 2010, och N, född december 2007.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Någon "riktig" Malmötös är jag väl inte egentligen eftersom jag är inflyttad. Har dock bott här hela mitt vuxna liv så jag känner mig som en malmlöit. :D

Angående avskärmningen så låter det alldeles utmärkt. Så länge de inte ser varandra så.

Ha det fint/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "