Syskonpar i samma rum - kura om??

Skriv svar
KMI
Inlägg: 130
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 20:25

Syskonpar i samma rum - kura om??

Inlägg av KMI »

Hej!

Vi har en flicka på 2,5 år och en pojke på 16 månader. De är båda "feån början" säkra sovare, en SM:ad och en kurad. De har delat rum sedan förra sommaren så det är inte det i sig som gör att de sover sämre nu, men det är det som gör att det tar emot att styra upp. Eller hur jag nu ska uttrycka mig...
Jag ska försöka förklara.
Flickan på 2,5 har sedan tidigt i höstas vaknat på natten och skrikit och varit svårare än vanligt att få ner och en gång så orkade jag inte mer utan tog med henne in i vår säng. Och på den vägen är det... Jag måste erkänna att det är mysigt att ha henne sovande bredvid oss men det är helt ohållbart i längden. Nu, som ett brev på posten, så krånglar även läggningen av dottern. Hon är inte trött, hon vill inte sova, hon vill komma upp, hon vill sova i mammas och pappas säng etc etc etc. Och det förstår man ju, vi har ju gett henne väldigt oklara besked här hemma...
16-månadersprinsen har haft en hel del strul med falsk krupp, RS och förkylningsastma så han har sovit risigare i perioder och vi har låtit det vara så eftersom han varit sjuk. Det har brukat rätta till sig av sig självt när han frisknat till. Men nu så har vi fastnat i en dricka-välling-på-natten-härva som vi vill ta oss ur. Han vaknar och vi tar upp och ger välling eftersom han sedan sover som en gris till väckning kl 7. Ja, vi har tagit den enklare vägen ut där också. Men nu är det nog och vi måste styra upp detta igen, ingen mår speciellt bra av dessa nattliga eskapader.

Det som jag nu undrar är hur man bäst går tillväga när barnen delar rum? Ingen av dem lyssnar speciellt bra på ramsan längre och det kan man ju förstå. Så den måste vi jobba in igen. Ska vi separera dem några nätter och ta en i taget? Lillkillen tror jag vi kommer på banan med rätt enkelt, det är storasyster jag undrar hur vi ska göra med. Förklara för henne vad som ska ske och varför? Hon pratar så himla bra och förstår "allt" så jag skulle vilja berätta för henne att nu ska vi göra så här att du ska sova gott i din egen säng etc etc etc. Kan man "förklara" ramsan för henne också? Eller har jag övertro till mitt smarta barn nu =D> :roll: :D :heart: :heart: :heart:

Tankar och erfarenheter tas tacksamt emot för nu vill vi hjälpa de små att sova och även låta de stora få lite egentid igen!

Stort kram och tack på förhand!
K
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Syskonpar i samma rum - kura om??

Inlägg av helamig »

puff :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Syskonpar i samma rum - kura om??

Inlägg av Clara Cecilia »

Dubbelpuff (har inte ett dugg med min egen situation att göra alls...inte alls.. :D :oops: )

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Syskonpar i samma rum - kura om??

Inlägg av SusanD »

Oj vilken röra, tänk så mycket man som förälder lyckas "ställa till det" bara för att man vill väl. :)

Här finns det två vägar att gå, själv hade jag bara styrt upp det hela med bägge barnen i samma rum. Visst kan du prata med tösen om att nu är det dags att återgå till ordningen, förklara hur ni tänker göra med läggningen osv. Men överdriv inte, för mycket prat förvirrar oftast mer än det hjälper.

Om ni inte vill ha dem i samma rum så genomför ni uppstyrningen med barnen i varsitt rum. Det hela hänger på hur ni kan uppbringa attityden att genomföra det helVaa.

Sen får ni bestämma er när ni ska börja och sen gäller det att genomföra det hela.

Vad det gäller ramsan så är det er uppgift att få den att fungera , att skapa kommunikation. Detta kan ju leda till ganska långa "ramsdiskussioner" den första eller de två första nätterna men så får det vara då.

Kör på, bort med nattvälling och sova i er säng, lägg i tid, använd er av ramsan och väck med pompa och ståt på morgonen.

Och kom ihåg att det är mycket lättare än ni tror att komma på banan igen och sen kommer hela familjen sova så gott igen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"