Vaknar kl 5 - pigg!

Skriv svar
Aludden

Vaknar kl 5 - pigg!

Inlägg av Aludden »

Vår Klara på 2 år har varit en felfri SHN:are sedan hon var 6 månader. Som en riktig liten skalman. Sedan ett par veckro tillbaka började hon klättra ur sin spjälsäng och vi var tvungen att byta till en vanlig säng.

Första gången när hon klättrade ur spjälsängen var en natt/morgon kl 04, hon hade genast fattat galoppen så det kändes livsfarligt att låta henne gymnastisera på det sättet varför en vanlig säng fick bli lösningen. Dock har hon sedan dess börjat kliva upp kl 5. Jag har varit väldigt envis och fört henne tillbaka till sin säng och passat bakom dörren, men vår lek har hållit på mellan 5-7 i flera nätter. Hon är inte det minsta ledsen utan helt tyst kliver hon bara ur sängen, jag lägger henne, ur sängen, jag lägger henne. Allt detta har skett i det tysta, förutom vid första läggningen då jag sagt "nu ska du sova". Hon protesterar inte det minsta utan går snällt tillbaka och kryper upp i sin säng. Men så fort jag vänder på klacken så hoppar hon ner igen. Ja ni förstår. Men hon är inte det minsta trött!

Dom senaste dagarna har jag lyft upp henne i vår säng och försökt få henne att somna om där, men det är ingen skillnad, förutom att hon ligger kvar. Men sova gör hon inte. Hon är pigg! Inte det minsta trött. På samma sätt när jag fört henne tillbaka till sin säng, då är hon också pigg.

/Emma
Dagarna fungerar jättebra och hon är inte grining eller gnällig. Hon sover sina vanliga 1,5 timme på dagen och lägger sig utan minsta gnäll kl 19.

Men VAD SKA VI GÖRA? Vi kan ju inte retirera med att börja kliva upp klockan 5, det är ju omänskligt tidigt:) Klockan 6 kan jag leva med men klockan 5 accepterar jag bara inte. Men vad ska vi göra när hon är pigg och inte somnar - hon protesterar ju inte heller, men sova gör hon inte. Låter jag henne komma i vår säng kan ju inte jag sova då hon ligger och filosoferar och säger "mamma" stup i kvarten. Jag är då bara "tråkig" och säger "nu ska du sova" om jag över huvudtaget säger något.

HJÄÄÄÄÄLP OSS, vi blir ju knäppa om vi måste börja våra dagar kl 5. Bortskämd som man är med dessa underbara SHN-barn blir man ju helt knäckt av något sådant här!
Clara Cecilia

Re: Vaknar kl 5 - pigg!

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Aludden!

Mitt bästa tips är - inför spjälsäng igen och låt den vara kvar tills trotsen är över.
"Storsäng" bara ökar urhoppen och är inte svaret Klara behöver.

Gör ett "flytta tillbaka spjälsängenkalas", deklarera tydligt att nu ska det sovas i egen säng, ägna följande dagar och veckor :D åt intensiv utevistelse, ("skidbacketrött" som Torpsara döpte det till) och sätt dig sen på vakt. Minsta rörelse ramsas och kravlar man ändå ur så går man tillbaka till sängen utan ett knyst.

Vi var i samma situation med vår 2,5 åriga kille (dom e ju lite senare även om även han är pigg :D )

Kolla länk, Anna fantastiska svar kommer en bit in i trasslet :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=23207

Och vad gäller gymnastik :D , ägna dagarna åt att klättra, springa och öva. :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"