Hjälp. 4,5 månader och slut på friden

Skriv svar
Spiggensmamma
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 31 dec 2010, 11:25

Hjälp. 4,5 månader och slut på friden

Inlägg av Spiggensmamma »

Hej. Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

Jakob är 4,5 månader och har sedan han var 2 månader sovit som en prins. Han har flera gr sovit 12 timmar på natten men brukade bli lite orolig på morgonkvisten. Han gick att somna om dock. Men sedan en månad så har börjat ge honom ett nattmål vid 4 eftersom jag inte kunde sova annars för brösten gjorde så ont.

Så här ser vårt schema ut:
väckning: 8:00 mat, blöjbyte, ensamlek
Sova: 09:30-11:30 (Han är dödstrött då)
Mat: 11:30 smakportion 12:00 amning
Där följer, bokläsning, sång, mer mat + social delaktighet
Någonstans mellan 13 och 14 så vill han somna och sover en timme på det.
16:00 mat
Någonstan mellan 17:00 och 17:30 somnar han och sover 30 min.
18:00 smakportion av gröt med banan
18:45 amning
19:30 sova.

Han får frisk luft och 2 pass med social delaktighet

Förrut sov han lätt till 0400 nu vaknar han och jamar under kvällen (då är han lätt att somna om) vaknar oftast vid 0200 och är hungrig. Ibland går han att somna om ibland får han mat. Oavsett om han får mat 0200 el 0400 så vaknar han vid halv 6 el halv 7 igen och är klarvaken. På morgonkvisten vaknar han sedan till minst en gång i timmen. Han får dock inte mat förrän kl 0800 el tidigast kvart i.

Bra att känna till är att Jakob precis fått tänder men krånglet började först efter att de dykt upp.

Jag förstår att han är hungrig och han hade heller inte gått upp riktigt så bra som han skulle när vi var på 4 månaderskontrollen. Det är därför vi försöker introducera gröt på kvällen. Det går sådär. Långsamt, motvilligt och kladdigt.
Jag vill ge honom en flaska ersättning på kvällen men han har i samband med detta även helt slutat att ta flaskan. Det oroar mig eftersom jag då inte vet hur jag ska tillfredsställa hans hunger. Dessutom så hade jag sett framemot att bli mindre låst genom att införa ersättning på kvällen men nu är det tvärtom.

Vad ska jag göra? Snälla hjälp.
Mamma till världens finaste lille Spigg; Jakob, född 101103. BB-barn från början men kurad i november 2011 då vi hamnade i en liten svacka.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hjälp. 4,5 månader och slut på friden

Inlägg av Sarisparis »

Hej Spiggensmamma :D

Vad härligt med sâ fina nätter sâ tidigt, bra jobbat! :thumbsup:

Jag skulle tippa att det finns tvâ orsaker till att han börjat vakna pâ nätterna nu:

1/ Du har börjat ge honom nattmâl vid fyra, nu tror han att det är sâ det ska vara. Om brösten spänner för mycket (och det vet vi nog alla här hur ont det kan göra :wink: ) sâ râder jag dig att istället pumpa ut det värsta (det kan du spara och ge i flaska om du vill).

2/ Han är numera sâ pass stor att han behöver mer mat (inte bara mjölk) DAGTID. Alltsâ inte bara pâ kvällen. Det är det total matintaget över dagen som gör underverk för nätterna.
Har du Barnaboken? AW beskriver superbra i 3-4mânaderskapitlet hur man gör när man introducerar skedmat. Ljuvlig läsning!

Sen tycker jag att det lâter lite häftigt med en natt pâ 12.5 timmar, tolv brukar räcka. :lol:
Jag gillar TorsMammas SM-översikt när man gâr i schematankar. Har du kikat pâ den?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416
Spiggensmamma skrev:Jag vill ge honom en flaska ersättning på kvällen men han har i samband med detta även helt slutat att ta flaskan. Det oroar mig eftersom jag då inte vet hur jag ska tillfredsställa hans hunger. Dessutom så hade jag sett framemot att bli mindre låst genom att införa ersättning på kvällen men nu är det tvärtom.
Vissa tycker att det är lättare att fâ barnet att ta flaska om inte mamma (med sina goa bröst :lol: ) är i närheten. Självklart i en attityd av total självklarhet. Har du sett filmklippet med "ömma järngreppet"? Där visar AW hur man bäst hâller bebisen sâ att det blir smidigt att dricka ur flaskan.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

:heart:
Spiggensmamma
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 31 dec 2010, 11:25

Re: Hjälp. 4,5 månader och slut på friden

Inlägg av Spiggensmamma »

Tack för dina svar.

Men han har sovit jättebra i över en månad trots nattmålet. Det verkar vara något annat. Tror också at han behöver mer mat på dagen men det är svårt att få i honom. Har börjat införa gröt på kvällen men ökningen av portionerna går långsamt och det mesta kommer utanför. På lunch får han smakportioner men han vill inte ha så mkt. DEt är därför jag vill ge ersättning ngt mål.

han tar inte flaska varesig av mig, min sambo, min svärmor, mamma....Spelar ingen roll om jag är hemma el inte. Förr tog han alltid flaska. Kan säga att vi har försökt med både ersättning och bröstmjölk på flaska.

Jag räknar det som om det blir 12 timmar med tanke på att han är vaken ca 20 min på natten.

En fråga till. Han vill inte sova sitt kvällssovpass. Inget av verktygen hjälper...man skall ju inte ta upp dem när de gråter men något annat är ju omöjligt för han gapar ju oavbrutet oavsett vad vi gör. Att vänta tills han lugnar sig går ju inte då...
Mamma till världens finaste lille Spigg; Jakob, född 101103. BB-barn från början men kurad i november 2011 då vi hamnade i en liten svacka.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hjälp. 4,5 månader och slut på friden

Inlägg av Sarisparis »

Jag insisterar lite lätt pâ att läsa AWs fina kapitel om introduktion av fast föda :wink: (s 271 i senaste upplagan av Barnaboken).

Om du är orolig att det är nâgot medicinskt fel sâ tycker jag inte att du ska tveka att kontakta BVC.

I vilket fall sâ tror jag att mycket skulle kunna bli bättre av ett riktigt schema med exakta tider (marginalkvart finns förstâs 8) ). Om ni har 12,5 timmars natt eftersom du räknar med att han är vaken sâ har ni ju inte siktet inställt pâ en 12 timmars natt utan mat om du förstâs hur jag menar.
Har du ett fast schema sâ vet du alltid vart du är pâ väg, och det ger en säkerhet i attityden till barnet. Räkna med en dryg veckas inkörning (en klok dam sa 3 dagar + en vecka för att saker och ting ska sätta sig), men sen sitter tiderna vilket gör att barnet är trött när det är sovdags och hungrigt när det är matdags. Skönt för alla inblandade! :D

:heart:
Spiggensmamma
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 31 dec 2010, 11:25

Re: Hjälp. 4,5 månader och slut på friden

Inlägg av Spiggensmamma »

Jag HAR läst matkapitlet. Jag HAR sett ömma järngreppsfilmen.
Men jag kan ju inte tvinga honom att äta och det går inte så lätt som det är beskrivet. Så vad gör jag då?

Nu är nätterna bättre igen men dagarna krånglar. Han somnar inte om när han vaknar mitt i sovpasset. Det hjälper inte att buffa. Han fortsätter gapa hela passet ut, gång på gång på gång på gång. Jag har läst ALLT i barnboken om det och sett alla filmer! det funkar inte...jag är såååå frustrerad...ja då försvinner den självsäkra attityden....vad ska jag göra åt det då?

exakta sovtider på kvarten funkar inte i mitt liv...tycker ändå att jag håller på det så gott jag kan och oftast går det bra.
Mamma till världens finaste lille Spigg; Jakob, född 101103. BB-barn från början men kurad i november 2011 då vi hamnade i en liten svacka.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hjälp. 4,5 månader och slut på friden

Inlägg av Sarisparis »

Hej Spiggensmamma :D
Spiggensmamma skrev:Jag HAR läst matkapitlet. Jag HAR sett ömma järngreppsfilmen.
Men jag kan ju inte tvinga honom att äta och det går inte så lätt som det är beskrivet. Så vad gör jag då?
Ok, dâ vet jag att du vet! Fâr lillkillen nâgot att pyssla med när han ska äta? En brödkant, en bit gurka? Hur sitter han? Ibland kan det helt enkelt vara sâ att han blir trött i ryggen om han sitter i sin stol. Man kan behöva variera under själva mâltiden (lite stol, lite knä, lite babysitter...). Dâ fâr man samtidigt till en "omstart" som gör att man kan fâ i lite till. Mina smâ har gillat att ha en egen sked frân start, även om den mesta maten kom frân min sked. :wink:

Jag tittade lite pâ ditt schema igen och jag har lite kommenterar som jag flikar in:
Spiggensmamma skrev:Så här ser vårt schema ut:
väckning: 8:00 mat, blöjbyte, ensamlek
Sova: 09:30-11:30 (Han är dödstrött då) lite ovanligt att ha lângluren pâ förmiddagen, men den tror jag att han "tar" sig i nuläget dâ han inte sovit hela natten
Mat: 11:30 smakportion 12:00 amning ge gärna bröstet direkt i anslutning till maten, som en mâltidsdryck
Där följer, bokläsning, sång, mer mat vad är "mer mat"?Frân tvâ mânader brukan man sikta pâ att äta inom en timme och frân och med fem är man nere pâ 45 minuter. Drar man ut pâ mâltiderna för mycket blir det lätt "duttande" av det hela och aptiten hinner inte byggas upp lagom till nästa mâl. Rejäla, tidsmässigt begränsade mâl med lagom intervall brukar vara det bästa mot "dâlig aptit"+ social delaktighet
Någonstans mellan 13 och 14 så vill han somna och sover en timme på det. här (efter lunch) brukar lângluren ligga, det blir en skön paus mitt pâ dagen för alla parter och möjliggör en "jämnare" eftermiddag
16:00 mat vad för sorts mat?
Någonstan mellan 17:00 och 17:30 somnar han och sover 30 min.
18:00 smakportion av gröt med banan lite tätt inpâ 16mâlet, ca 3.5 timme brukar vara en bra matintervall
18:45 amning
19:30 sova.
Jag förstâr att ett strikt schema kan kännas begränsande, men jag tycker att det innebär en otrolig frihet just att veta att barnet kommer att vara trött/vaket/hungrigt vissa tider pâ dagen. Det gör ju att man kan planera sina aktiveter utifrân hans sov och mattider. Ibland passar det att ha med sig en pigg och glad och mätt bebis, ibland är det mer praktiskt att ha med sig barnvagnen med en sovande bebis, osv.
Att improvisera gör ju att man tillfredsställer barnets behov just när det börjar bli för sent (eller redan är för sent, övertrötthet är en klassisk fälla).

Jag upprepar mig (igen :oops: :roll: ), men TorsMammas SM-översikt är verkligen kanon för att fâ struktur pâ dagarna. Och marginalkvartar innebär ju att du faktiskt har en halvtimme att spela pâ i praktiken (ex Lunch är tänkt kl 12, dâ kan du börja när som helst mellan 11.45-12.15 utan att det rubbar resten av dagen).

Du har en stor gosse, men kanske kan du fâ lite inspiration om flaskmatning av den här länken om smâ mattrasslare:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=7776
Spiggensmamma skrev:...jag är såååå frustrerad...ja då försvinner den självsäkra attityden....vad ska jag göra åt det då?
Mental järnridâ! :D Inför bebis tar du pâ dig rollen som den lugna modern som har allt under kontroll. NU ska vi äta, och se NU är det dags att sova! Jag märker direkt pâ mina smâ de dagar jag är pâ dâligt humör, har kort stubin osv. Ingenting gâr som man vill. Jag brukar sâna gânger försöka gâ "back to basics" sâ mycket som möjligt, alltsâ GLÖMMA allt "mitt", fokusera pâ det som ska göras rent konkret och sâ ha sâ roligt som möjligt MED de smâ. Man kan oftast locka fram ett skratt eller tvâ och vips sâ är man tillbaka pâ banan igen.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"