Hur lång dagslur vid snart 2,5 år?

Skriv svar
Stamgärde
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 aug 2009, 20:10
Ort: Jämtland

Hur lång dagslur vid snart 2,5 år?

Inlägg av Stamgärde »

Hej!
Har en kille som blir 2,5 i april och som går på dagis. Vi kurade honom vid 9 månader och det gick bra även om det tog sin tid innan allt satt. Nu har det gått bra, men jag funderar lite över totala sömnbehovet? Han läggs 19 och har sovit till cirka 6. Dagslur max 1,5 timme mellan 13-14.30. Tidigare sova lur vid 12, men senarelagt pga att det tog så lång tid innan han somande. Problemet sista veckan är att han tar ca 1 timme att komma till ro och sova. tidigare tog det ca 15 minuter. Nu ligger han och gastar mamma, pappa, hålla handen mm mm. Vaknar vid 05.15-06.15. Oftast tidigare tiden. får då komma in till stora sängen och somnar i 50% av fallen om. Kanske lite oftare. Att vi fallit i den fällan beror på att vi inte orkade härda ut och vara stränga. Vi måste kliva upp 06.15 vardagarna för att hinna på dagis och jobb. FRågan är varför det nu tar så lång tid att sova på kvällen??

Tacksam för svar!!

Vänlig hälsning
mamma och pappa till kille född oktober 2008
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Hur lång dagslur vid snart 2,5 år?

Inlägg av Sagalinda »

Hej Stamgärde!

Ledsen att du fått vänta så länge på svar :oops: Men bättre sent än aldrig :D

En 2½-åring behöver cirka 13 timmar sömn per dygn. Vill man köra på 1½ timme dagsömn betyder det alltså 11½ timme natt. Har man 12 timmar natt kan det räcka med 45 minuter dagsömn - det där är ju olika på de små liven!

Om er kille tar en timme på sig att somna och sedan vaknar strax efter klockan 5, betyder det att han bara får ihop drygt 9 timmar nattsömn, vilket är på tok för lite. Jag misstänker att han tar sådan tid på sig att somna för att han är övertrött! I ert fall skulle jag styra upp det genom att natta 30 minuter tidigare tills han återfår kvällsron.

För att killen ska sova hela natten i sin egen säng måste ni helt enkelt lära honom det, men det tror jag ni vet :wink: Det betyder att ni varje morgon om han kommer tassande till er säng leder honom tillbaka, konsekvent. Fortsätter han komma efter 3-4 morgnar så får han gå själv tillbaka, vissa små sötnosar tycker nämligen det är rätt mysigt då mamma följer med tillbaka till rummet och stoppar om. Därför fortsätter de komma. Minsta möjliga service med andra ord :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Stamgärde
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 aug 2009, 20:10
Ort: Jämtland

Re: Hur lång dagslur vid snart 2,5 år?

Inlägg av Stamgärde »

Hej Sagalinda!

Tack för svar. Bara för att jag skrev mejlet så började sovandet funka bättre igen :D . flera kvällar i rad har han somnat fortare, ikväll tog det 5 minuter. Läggning, omstoppning, småprat om dagen, lite hålla handen, sen ut med ramsa och det blev knäpptyst på en gång!! Imorse sov han dessutom till sex. Vi får se hur det går imorgon.
Ang tidiga vaknandet, är det bara att "bita i det sura äpplet" och bli tuffare helt enkelt. Sedan tror jag att det i vårt fall blir tufft att få till 13 timmar per dygn. Han har alltid legat i underkant på sovskalan.men bättre kan det helt klart bli. Nu tar vi nya tag och hoppas på bättring!

Varma hälsningar
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Hur lång dagslur vid snart 2,5 år?

Inlägg av Sagalinda »

Vilken härlig rapport :D Jo det brukar ofta vara så att när man kommer till skott och skriver hit till forumet så nystar fnurran upp sig själv :lol: Jag har funderat på vad det kan bero på, kanske är det så att man som förälder agerar med lättnad då man vet att "hjälpen är på väg", och detta speglar sedan av sig på barnet? Hur som helst är jag glad att det löst sig för er!

Kram :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"