Hur kommer jag tillrätta med detta!

JNL

Hur kommer jag tillrätta med detta!

Inlägg av JNL »

Hej!
Har en tjej på1år och 5mån som jag kurade sen ca1år sedan. Detta måste vara de mest efektiva och humana sättet att lära ett barn att sova, för de gick super att kura!

Men. Nu har vi haft morgon strul sen i höstast!!! och jag tycker inte att jag får någon rätsida på de hela.
Har läst i boken och få forumet en hel del( bland annat Elles morgon tips)
Har prova lite olika men inte kommit framåt.
Tror nog främst att mitt problem ligger i att jag stört för mycket på morgonen med olika metoder.
För att snabbt försökt få henne att somna om för att inte väcka storebror, och är själv otroligt morgon trött.

De som verkar vara de mest rekomenderat är pangramsan vid första pip och sedan hus ljud.
Nu har damen börjat vakna till vid 5,20 och pratar nöjt,när jag märkt att hon inte somnar om har hon fått en ramsa sen har jag gått lite i trappan( som är alldeles breve hennes rum och knarrar)
Hon har somnat om en stund för att vakna till igen...
men vid 6,20 är hon mycket svår att få o somna om :?

Hur ska jag komma tillrätta med detta!
Ska jag vara vaken vid 5 varge morgon i en mån för att vara berädd när
hon piper till :shock: :?
Och hur gör jag när hon vaknar i gen 4-5g innan morgon (kl7)
utan att störa för mycket ramsa eller ej?
:arrow: Har mörkt men kanske inte KOLMÖRKT men ska fixa de.

:arrow: Har väcka klocka och använt sen i höstast,men är inte många gånger hon värkligen blivit väckt av den, utan oftast väckts när hon varit någorlunda lugn/tyst. Har den i bland till middas luren för att få väcka henne med den.

:arrow: Hon har sov skema
19-7sova natt
12-13,30 sova midda, i bland mer då hon ofta är trött och gnällig för hon sover dåligt på morgonen.

:arrow: Är ute minst 2tim per dag, då jag själv älskar att vara ute på vintern, Och hon är en riktig hjälp reda här hemma. :)

Nu har jag fått nog av ständigt för didiga morgnar när vi alla i fam blir störda av hennes morgon gnäll.
Snälla hjälp mej hur jag kommer för bi detta :?
// Linnéa

:heart: Hampus 07 :heart:
:heart: Nathalie 09 :heart:
miniz

Re: Hur kommer jag tillrätta med detta!

Inlägg av miniz »

Hej JNL!

Grattis till fina nätter och nu snart fàr du ordning pà morgonen ocksà. :D

Hàll schemat! Om du làter henne sova upp sig om dagen, behöver hon inte sà làng natt. Om hon är trött kan du hellre lägga henne 30 min tidigare, dà detta inte stör nattesömnen sà som förlängd dagslur gör.

Làt klockan bestämma när det är morogn.

Vaknar lillebror av henne?
Smàbrorsor brukar ha en stor förmàga att sova i allt slags ljud och oljud.

Du kan pangramsa om du vill, men du kan ocksà làta henne ta hand om uppvaken själv.

Kolmörkt!

Jag vet att folk har använt musik pà morgonkvisten. Har dock inga egna erfarenheter av detta, men det funkar för mànga.

Och snart är det sommartid! Det är guld för oss med morgonglada smà rackare. :D

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
JNL

Inlägg av JNL »

Detta med att lägga 30min tidigare, hur gör ni då med sista kvällsmaten?
Skippar ni den då eller?

Har provat att hon ska klara upp uppvaken själv men tycker de inte lädde nån vart, var bara lässen och arg.

Har nu 2nätter pangramsat så fort jag vaknat av henne och sedan musik om hon inte somnat om på en gång.
Har funkat bra tycker jag då hon blir lugn och somnar om av musiken. Men i morse vakan hon i gen vid 6,30 men va lugn och halv sov( hadde musiken på då oxå. fel?)
Fick små prata tills jag kom och väckte henne med klockan.

Att klockan ska få bestämma när de blir morgon, e de att klockan alltid ringer innan jag kommer in med den.
Eller att jag ska väcka ett sovande barn med den även om de är före morgon tid.

Hur tänker du man ska göra när somar tiden burgar. :-?

Har en luftventil i hennes rum som de lyser lite i från, ungfär som lite månesken, men känns inte som de lyser upp i hennes hörn av de ljuset.
Tror du att de stör att den lyser eller ska jag försöka mörk lägga den.
Vill ju att hon ska kunna få syre i rumet när dörren behöver vara stängd till sommaren.
:-k :-?
// Linnéa

miniz

Inlägg av miniz »

Hur du gör med sista màlet beror ju pà hur hennes schema är. Du kan ge det sista màlet som efterrätt om det är välling eller gröt.

Om musik funkar sà kör pà det till du har brutit mönstret.

Att klockan bestämmer tiden betyder att klickan ringer varje dag vid samma tid.

Och sommartid betyder att man ställer tiden fram en timme. Alltsà när lillen tycker att morgonen börjar kl.6 betyder det att när sommartiden kommer blir det kl.7. Sà det blir ju perfekt!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
JNL

Inlägg av JNL »

Ennu en tidig morgon kl5! :x
Hon somna om kanske 5min max i stöten, somna om sen till 6,50 och blev väckt vid 7,15 eller om hon redan hunnit vakna till vet ej.

Nu funderar jag om man ska göra som när man kurar in vid minsta pip och buffa/fjädra??
Men hon är mycket svår att få att somna om när man fjädrar denne.
Hon liggertyst och snällt och när man tror hon har somnat och smyger ut är hon tyst i några minuter....

Snart åker hon ner i källarn så kommer man ner och väcker henne kl7 så vi slipper höra henne, :-x ](*,)

Har ju sommar tid snart men hon vaknar ju kl5!!!
Är så trött och gnällig och sover sämre även på dagen, känns som hon är övertrött hela tiden
Tipps :?:
// Linnéa

JNL

Inlägg av JNL »

ingen toppen dag tyvär.
Hon var vråltrött och tvär somna i vagnen vid 11,40 ska sova vid 12. Sov sedan till 12,15. då mannen väckte henne #-o hon kunde nog lätt kunnat sövas om mem mem.

Hon var vråltrörr och bara grät så försökte sedan få henne att sova en stund till. Men vet inte om hon sov eller bara räv sov men hon var då lite nöjdare sen.

Har varit ute o åkt pulka i dag, så hon sov nog innan jag han ut i kväll vid 18,30
Hoppas hon orkar sova bra i natt trost allt stök och övertrötthen :roll:
// Linnéa

JNL

Inlägg av JNL »

Nu har jag ställt min klocka på 5! för att vara vaken då hon vaknar till på morgon kqvisten.
Då hon får en pangramsa och inget mer, vill ingripa så lite som löjligt.
Får en ny om hon vaknar till senare.
Känns som en bra metod som funkat nu, (som alla mina försök att fixa detta :oops: )
Är vell bara att hålla fast vid en metod och ingripa så lite som möjligt. Tänker väcka henne 6,45 då hon förhoppningsvis fortfarande sover så jag kan få väcka henne och sedan flytta fram tiden.

Hon är bara så förfärligt trött och gnällig nu :( :sleep:
Hon sover sina 1,1/2tim och lägger henne 30min tidigare på kvällen men är endå trött, och äter mycket sämre en förut
Kan jag göra något mer?
// Linnéa

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad händer om du inte pangramsar på morgonen? Jag skulle verkligen göra så lite som möjligt, inte ens ramsa om det inte var så att hon blev riktigt, riktigt ledsen.

Ju mer man gör desto mer cirkus blir det och underhållning av barnet.

Som jag förstår sover barnen i samma rum? Detta kan leda till att ni som föräldrar vill få tyst på den som härjar så fort som möjligt för att inte det andra barnet ska vakna. Sluta oroa er och jobba för att den morgonpigga ska kunna sköta sina uppvak på egen hand. Låt henne röja runt lite, inom rimliga gränser som ni själva sätter, blir det ingen underhållning från er sida så kommer hon snart på att hon kan sova vidare.

Vi har tre barn som delar rum och lilelbror ska också flytta in dit när han sover 12-tim nätter. Ingen vaknar om någon annan stökar, behöver vi ramsa så gör vi det rejält ochde andra barnen tar in ramsan bakvägen och sover vidare, den betyder ju att vi håller vakt och att de kan sova utan att behöva oroa sig för nått.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
JNL

Inlägg av JNL »

Ska kanske sluta att pangramsa nu, hon har då helt klart blivit bättre på att sova på morgonen!!

Känns vell mäst bra att vara där på stört så hon inte hinner sura till så välldigt. Men förstår din tanke med att man bara hunderhåller och inte lär henne att somna om själv.

Hon är somsakt otroligt trött och gnällig. Ger henne marginal kvart på kvällen ibland även på middags sovningen, Hur länge kan jag ge henne extra sömn utan att hon ska behöva vakna tidigt p.g.a för mycket sömn?

Är lite fundersam inför somartiden på sön. Nu när hon har börjat sova bra ska jag väcka henne ennu tidigare och hon blir ennu tröttare och gnälligare :shock:
Hur gör ni som är mer varama i kläderna och trygga i förhållnings sättet.
Drömen vore att hon sov till 7,15 alltså 19,15-7,15 Kan man passa på nu att små ändra schemat lite :wink:

Skippar klockan och laddar tryggheten
// Linnéa

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej JNL!

Ja sommartiden är ju sannerligen välkommen för morgonstrulare :wink: Personligen brukar jag inte ändra tiderna för barnen, de har 19.30-7.30 oberoende årstid. Jag ger en marginalkvart åt det håll dom behövs för att justera övergången, men inte desto mera. Här handlar det också (som alltid) om attityd!

I ditt fall tycker jag det bara är bra om det är du som får väcka, så att hon lär sig att du har koll på morgonen. Hon behöver inte fråga. Du sköter väckandet. Ge henne marginalkvartar istället om hon är trött, de stör inte nattsömnen. Hon ligger ju lite efter med sin sömn, därför behöver du inte fundera på om det är marginalkvartarna som spökar. För att de ska ställa till det så ska barnet vara helt utvilat och ha fått marginalkvarta en lång period.

En annan viktig sak är att dubbelkolla mörkläggningen! Så här på vårkanten glömmer man lätt bort att solljuset letar sig in i alla vrår och kanter, och en annars bra mörkläggning kan bli väldigt bristfällig. Kolla dagtid då det är helt ljust ute; stäng in dig i hennes rum och se hur mörkt det blir. Är det verkligen kolsvart?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
JNL

Inlägg av JNL »

Liten raport om hur de går här.
Går bättre och bättre med morgonen, ena dan prickfrit till 7andra dan 6,20 som hon haft strul med länge.

MEN hon sover sämre på middags luren, och är super trött och hängig.
Inte arg tröt utan mer som en hösäck som ska bäras!

Idag så var hon som vanligt trött och ganska mammig, åt bra på lunchen (har tappat aptiten lite av tröttheten) men sov inge bätter för de :roll:
Sen på em så spydde hon lite, är välldigt slö och har inte ätit något mer på heladagen sen lunch.
Var inga mängder och har haft förut en sväng då de bara kom spya en gång och inget mer.
Är hon övertrött och hur får jag henne i såfall att sova mer :-k :shock:
Hon får så mycket extra kvartar jag kan ge ( som hon i blad sover)
La henne 45min tidigare i kväll för hon var så seg o trött.

Vill få till baka min pigga nöjda flicka
// Linnéa

JNL

Inlägg av JNL »

Vad händer :shock:
Natten gick bra inge mer magsjuke men vakna tidigt och sov till och från under ca1tim.
Över lycklig över frukosr, åt sådär vid mellis.
Var piggare en vanligt på fm men var ordentligt trött till middas sovningen. Men hon sov en halvtimme sen vakna till och från under 2tim
Sov kanske 10min i stöten!
Fick en alvedon men hjälpe inte, nu är hon som en slöis!

Vad har hänt, är hon sjuk men vad, inte feber bara slö och ingen aptit nu igen :( :-?
Hon brukar ju sova super när hon är sjuk :?
// Linnéa

JNL

Inlägg av JNL »

Hon vekar ju helt kart inte helt frisk.
Men hur gör ni med sömn och sömn schema när de små liven är sjuka!?
Nu la jag henne faktiskt 2tim före hennes ordinarie natt sovnign, för hon var så trött och slö :(
Hoppas de kommer gå bra i morgon bitti men hon har sovit lite för lite hela veckan så tror nog att de ska gå.
// Linnéa

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag tycker detta är konstigt måste jag säga. Verkar som om din lilla tös har något på gång i kroppen, kanske bakterier eller virus? Hur gammal är hon nu? Har hon möjligen fått MPR-sprutan nyligen?

Jag brukar i alla fall låta mina barn sova bort sina sjukdomar, men andra igen kan vara mycket känsliga för schemarubbningar och får natten förstörd om de sover för mycket dagtid. Principen är dock att ett sjukt barn naturligtvis behöver mer sömn än ett friskt!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
JNL

Inlägg av JNL »

14tim natt jorde susen för nu är hon mycket piggare.

Men nu känns de som om hon hamnat i något möster att bara sova 45-1tim middas lur.( ska vara 1,1/2tim )
Och jag har så svåtr att behålla attityden och säkerheten om hon inte somnar om på 10-15min 8-[ :-x
Hur kommer jag för bi detta, förut har jag inte jort något och bara husljudat vidare, men mu vill hon inte nöja sej med de [-( :-x
// Linnéa

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"