Tidiga morgnar och nattlig klagan

Skriv svar
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Tidiga morgnar och nattlig klagan

Inlägg av hallonmbanan »

Hej allihopa!

Vi har hållit till på Späda barn och små fram till nu när vår lilla flicka blev ett år förra veckan. Och vilken hälp vi har fått där =D> :heart: ! Vi har haft SM i bakhuvudet och använder barna boken i det mesta!

Vi har de senaste 4 veckorna haft problem med tidiga morgnar, och nu den senaste veckan även nattliga uppvak upp mot 1.5 timme. Vi beslutade att bara ha en lur per dag när hon började strula på morgonen och fick rådet att avvakta där på morgonen. Vi hade hoppats på att det hade gått över av sig själv men nu känner jag att vi nog behöver lite extra råd.

Hennes schema ser ut som följer:
7.00 Vakna och frukost (gröt)
~7.30 en flaska ersättning
9.00 Frukt
11.00 Bröd med mjölk
12.30-14.30 Sova
15.00 Yoghurt med frukt
17.45 Middag med dessert (yoghurt eller frukt)
18.30 Bad + tjockare ersättning för god natt slurk
19.00 God natt!

Tror jag börjar med sovandet:
Hon somnar inom 5-10 min varje gång utan gråt, lite klagande om vi inte har skrattat tillräkligt men absolut inte mycket. Fram till ~23.30 så gråter/klagar/gnäller hon 1-3 gånger, oftast inte länge alls och oftast klarar hon att somna om igen (om inte ramsar vi och hon somnar snabbt om). Den senaste veckan har hon börjat med de här korta gnällandet även under natten fram till ~5. Tre av dessa nätter har hon inte lyckats somna om förrän efter ~1.5 timme och detta efter mellan 1-2 flaskor ersättning. Jag tycker själv att ge henne ersättning under natten är super dumt av oss, men tyvärr så vet vi inte hur vi skall göra annars. Ramsan tar hon inte mitt i natten och tyvärr är hennes rums dörr bara 0.5m från vår säng (för liten lägenhet för att kunna ändra), så vi hör allt och att bara ligga i vår säng och lyssna på henne när hon gnäller/gråter/klagar klarar vi inte.
Om hon har varit vaken under natten så sover hon fortfarande kl 7.00 och då har vi faktiskt låtet henne sova till 8.00 då både vi och hon behöver det. Har hon inte varit vaken börjar hon prata med sig själv runt 6.00 och efter 10-15 min blir det klagande och efter 10-15 min mer börjar hon gråta. Vi försöker vänta till 6.45 men oftast gör vi morgon 6.30.
Hon sover oftast 2 h på dagen och nästan varje dag måste vi väcka henne (utom på dagis, där sover hon 1h40min och vaknar själv).
Frågor:
:?: Varför, tror ni, gnäller/klagar hon så mycket under natten? Jag är så rädd att något är fel.
:?: Hur bör vi göra när hon ligger vaken så mycket under natten och inte tar ramsan?
:?: Är det bättre att ta upp henne direkt när hon vaknar när hon vaknar runt 6.00? Väntar vi ut henne så blir hela förmiddagen klagande och jobbig för oss alla.
:?: Eftersom hon sover så mycket efter att hon har fått en flaska ersättning på natten, kan det vara så att hon fortfarande är hungrig?

Maten:
Vi bor utomlands och använder därför inte välling. Ersättningen dricker hon nästan inget av alls, även på kvällen (kanske bara 80 ml, den är lite tjockare än vanlig ersättning). Vi hade velat sluta med ersättningen men vet inte riktigt om vi vågar ta bort den då vi är rädda att hon fortfarande är hungrig. Under två veckor nu sen hon börjad vakna tidigt så gav vi henne matig lunch och gröt till mellan mål men hon fortsatte att vakna tidigt så vi har gått tillbaka till den Holländska smörgås lunchen (som hon älskar!).
Frågor:
:?: När bör man sluta med ersättning?
:?: Är det något ni hade tycket vi kunnat ändra på i mat schemat?

Dagen:
Även nu när hon bara sover en gång per dag så går det riktigt bra. Man kan se att hon är trött både till lunch och kvällen men hon klagar inte mycket alls.
Hon hjälper till med allt möjligt här hemma, allt från tömma diskmaskinen, dammsuga, borsta mammas hår, böra mammas nycklar som försvinner hela tiden, sätta igång tvättmaskinen, tömma den och hänga upp kläderna och så vidare.
Vi är ute minst 1 h per dag, oftast mer. Hon går på dagis tre dagar i veckan vilket funkar helt utmärkt. Vi bor som sagt i Nederländerna och mamma ledigheten är inte så lyxig som i Sverige. Men vi har hittat ett perfekt dagis, även där hjälper hon till med att hänga tvätt och fixa precis som hemma plus att de är väldigt måna om att följa varje enskilt barn!

Oj detta blev, som vanligt med mina inlägg, väldigt långt. Jag hoppas att någon orkar läsa igenom allt och komma med lite tips och råd!

Kram, :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Tidiga morgnar och nattlig klagan

Inlägg av hallonmbanan »

Ville bara göra ett tillägg till gårdagens inlägg.
I går kväll satt jag här på forumet och vassade min attityd och jag tror att det hjälpte lite. Lillan grät som vanligt flera gånger fram till ~23 men hon klarade sig själv. (Jag får så ont i mamma hjärtat när hon inte verkar komma till ro under kvällen/natten.) Kl 3.00 så började hon igen och jag beslutade att hon är stor nog att klara det själv. Och jag tror att hon klagade ca var halvtimme efter det men inte mycket. Kl 6 vaknade hon helt och låg och pratade med sig själv och var faktiskt okay ända fram till 6.30. Då bestämde jag mig för att börja med väckarklockan. Jag lät väckarklockan ringa i ett nöjt ögonblick och gick in med den. Jag hade velat låta henne stänga av den själv men tyvärr tände jag lampan och hon hade svårt för att vänja sig vid ljuset och jag ville inte låta den ringa hur länge som helst. Så jag sa ”Vad bra att klockan ringde så vi kan gå upp!” och så stängde jag av den. Jag har försökt hitta här på forumet hur man skall göra med väckarklockan men har inte hittat riktigt exakt. Så jag undrar:
:?: Vad brukar ni säga?
:?: Skall jag låta henne stänga av den innan jag tänder lampan eller göra det själv?
:?: Jag tänkte att vi låter väckarklockan ringa i ett nöjt ögonblick nu tills hon har vant sig och sen kör vi kl 7.00 igen, låter det okay?
:?: Något annat jag bör tänka på med väckarklockan?

kram :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Tidiga morgnar och nattlig klagan

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig hallonmbanan :D

Jag ska försöka beta av dina frågor en i taget :wink:

:!: Svårt att säga varför hon gnäller/klagar under natten. Dock är det ganska vanligt att ettåringar blir lite oroliga nattetid. En del verkar vara så ivriga att upptäcka världen på två ben, att de liksom inte riktigt har ro att ligga ner i sängen... Har din dotter just börjat lära sig gå? En annan faktor som kan spela in är vaccination, som oftast brukar äga rum runt årsdagen. Den kan rubba barnets sömn (står nog om det i bipacksedeln). Sedan kan hon förstås vara inne i en period av otäcka drömmar? Det som dock inte gör saken bättre, är att ta upp henne och lära henne att man ska äta nattetid... DEt cementerar hennes orolighet, eftersom hon framöver sedan kan vakna och undra om det inte är matdags. Även om ersättning kan vara en lösning för stunden, löser det ingenting till nästa natt - tvärtom faktiskt #-o Så bestäm er för att mat nattetid INTE existerar, det är inget alternativ helt enkelt!
:!: Ni bör sätta mera tilltro till barnet. Ramsan tar om ni bestämmer er för att den ska ta. Mera Attityd till er, mera tilltro till barnet är mitt råd! Genast hon vaknar på natten, fyrar du av en glad och hurtig ramsa. Sedan gör du inget mer. För då vet hon vad som gäller, och du vet att hon vet det. Alltså är alla vargar skjutna och du sover vidare - liksom hon. Vill hon ligga och klaga över att man på natten får sova skönt i en egen säng med en personlig vakt utanför rummet så får hon klaga lite. När inget händer kommer detta klagande att klinga av. Blir hon däremot väldigt ledsen måste du ramsa igen! Hon ska givetvis inte gråta upp sig och bli förtvivlad, men hon ska inte få mat för att hon klagar. Hon kanske klagar för att hon inte får mat, men det kan hon få göra. Skulle du komma på tanken att stiga upp och steka en biff åt din man om han låg och klagade lite mitt i natten..? :roll: :lol:
:!: Nej, hon ska inte bestämma när morgonen börjar. Det gör ni - eller klockan numera :D En fantastisk uppfinning! Hon kommer att lära sig att sova längre på morgonen när hon fattat galoppen med klockan. Gör hon inte det får ni överväga att tidigarelägga natten.
:!: Jag har svårt att tro att hon skulle vara hungrig. Hon är ju ändå över året! Det jag såg i ert matschema var att hon får väldigt mycket frukt och andra kolhydrater, som gör att blodsockret åker berg-och-dalbana hela tiden. Det ger mättnad bara för stunden och man blir fort hungrig igen. Fett ger en mycket längre mättnad och ger inga blodsockersvängningar. Ni kan pröva att byta ut kolhydraterna till ägg (den bästa tänkbara födan!), kött och smör. De flesta får betydligt bättre sömn när de överger den kolhydratrika kosten till förmån för fett.
:!: Ersättningen tycker jag ni kan sluta med nu. Men det är upp till er. Den homogeniserade mjölken i butiken är dock verkligen inget att ha, försök få tag i opastöriserad mjölk direkt från en bonde istället! Getmjölk är ännu bättre, proteinet i den motsvarar människans behov ännu bättre än komjölken. Men det ska vara opastöriserat!
:!: Vad gäller matschemat svarade jag redan på den frågan :wink:
:!: När du introducerar väckarklockan är det bra att först dagtid förklara hur den funkar. Öva att aktivera den och stänga av den. Berätta att klockan talar om när dagen börjar, att alla sover tills den ringer. När den ringer på morgonen kan du ta med den in i rummet glatt kvittrande om att NU börjar morgonen! Ååååå så roligt!!!! Om det kommer ledljus in från den öppna dörren räcker det för att stänga av klockan, så kan du tända lampan sedan.
:!: Smaksak det där. I början kan det vara roligt för barnet att stänga av klockan, men sedan när de lärt sig hela idén bryr de sig inte så mycket längre. Jag har haft klockan i flera år och numera studsar oftast flickorna upp då den ringer och kommer ut ur rummet och stänger av den innan jag masat mig upp....
:!: Lite varning över det där att låta klockan ringa i ett nöjt ögonblick. Klockan är ju nämligen opåverkbar - det är det som är hela grejen. Den ringer när det är dags att gå upp, oberoende av om man är arg, glad, sur, ledsen, sover sött eller sjunger :wink: Så jag tycker att du helt enkelt ska ställa den på en tid och sedan händer inget förrän den ringer. Om hon vaknar före och inte är särskilt glad kan du givetvis ramsa hurtigt så hon vet att det är natt ännu. Men sedan är det klockan som ringer in den nya dagen, utan att du fifflar med den beroende på hur hon låter där inne i sitt rum :wink:
:!: Egentligen inte. Den ska ju stå utanför hennes rum men det vet du säkert redan! I början kan du nog ställa den tidigare än det är tänkt framledes, så att hon inte behöver ligga där första och andra morgonen och bli hur irriterad som helst innan klockan ringer. Ställ sedan fram den med ca 10 minuter varje morgon tills ni är framme vid målet!

LYCKA TILL :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Tidiga morgnar och nattlig klagan

Inlägg av hallonmbanan »

Hej och tack så väldigt mycket Sagalinda för ditt långa och fina svar!

Angående sömnen. Gå har hon inte börjat med, eller, hon går längs möbler men har inte förstått att man kan gå utan att hålla eller hålla våra händer. Hon fick sin vaccination efter det Holländska mönstret så det var när hon var 11 mån och när jag tänker efter så var det då hon började strula mer än vanligt.
Tar upp henne gör vi aldrig, ger vi ersättning så är det i hennes säng i mörkret och i tystnad. Men vi håller helt och hållet med dig angående ersättning nattetid! Det blir INGEN från och med idag!
Sagalinda skrev: Genast hon vaknar på natten, fyrar du av en glad och hurtig ramsa. Sedan gör du inget mer. För då vet hon vad som gäller, och du vet att hon vet det.
Jag förstår hur du menar men sen samtidigt så verkar det som att hon blir förbannad när jag ramsar efter 24 på natten. Fram till 24 så funkar det direkt men efter det så börjar hon bara gråta ännu mera och det är då som vi har gett henne ersättning. Är det fel att bara låta henne vara som jag gjorde i natt? Jag tycker att det känns lite jobbigt i min mage men sen samtidigt så verkar hon ju klara det bättre utan att jag ingriper helt.
Om jag tänker efter så har hon ju faktiskt varit så här klagande/gruffande/gnällande alltid när hon sover (och bättre det än när hon är vaken ;) ), ibland behöver hon även skrika till i några sekunder just innan hon somnar. Vi får väll helt enkelt komma till ro med att hon är sådan.
Angående maten. Vi skall genast ge henne lite mer fett. Har ni några bra förslag på mellanmål med mycket fett i? Sitter helt fast i yoghurt och frukt stadiet!
Idag berättade jag för henne hur väckarklockan fungerar. Men jag är lite skeptisk, inte alls till väckarklockan, men till att hon skulle förstå vad jag menar. Eller är tanken bara att jag berättar även om hon inte förstår?

Och igen, tack så väldigt mycket för ditt långa inlägg! Du svarade så bra på alla mina frågor och får allt att kännas så självklart!
TACK!
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Tidiga morgnar och nattlig klagan

Inlägg av Sagalinda »

Halloj!

Va roligt att mitt svar kunde vara till hjälp :D

Vad gäller ramsan mitt i natten - försök se det så här: Hon blir arg, ja. Det är förståeligt. Ni har nämligen, i god tro naturligtvis, lärt henne att ramsa inte alls betyder att man ska sova egentligen, det betyder att man ska äta - om en stund, bara hon skriker först så där lagom länge. Det är inte särskilt kul att behöva skrika och sedan äta på natten. Men för henne talar ramsan om att just detta ska hända. Eftersom den åtföljts av detta scenario så många gånger. Ni måste därför programmera om ramsan nu, och det kommer att ta sina tre-fyra modiga nätter :wink: Därför tycker jag inte att ni bara ska låta henne vara - inte som en första åtgärd. Först måste ni lära henne att ramsa faktiskt betyder att man kan somna om UTAN mat! Sedan, när hon lärt sig det, behöver ni inte alltid ramsa vid uppvak eftersom hon då ofta somnar om av sig själv. Eftersom hon lärt sig att man inte behöver skrika sig till mat...

Men utan Attityd går det ju inte, så ladda nu först! Läs gärna här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=5252

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Tidiga morgnar och nattlig klagan

Inlägg av hallonmbanan »

Hej igen!

Jag vet inte om det är väckarklockan, vår attityd eller lillan som helt plötsligt bestämmt sig för att sova, men sen senast jag skrev har hon sovit hela natten fram till väckarklockan ringer kl 7.00 varje dag! :D

Tack igen för råden, börjar hon klaga igen mitt i natten så kör vi på ditt råd sen innan!
Sagalinda skrev:Genast hon vaknar på natten, fyrar du av en glad och hurtig ramsa. Sedan gör du inget mer. För då vet hon vad som gäller, och du vet att hon vet det. Alltså är alla vargar skjutna och du sover vidare - liksom hon. Vill hon ligga och klaga över att man på natten får sova skönt i en egen säng med en personlig vakt utanför rummet så får hon klaga lite. När inget händer kommer detta klagande att klinga av. Blir hon däremot väldigt ledsen måste du ramsa igen! Hon ska givetvis inte gråta upp sig och bli förtvivlad, men hon ska inte få mat för att hon klagar. Hon kanske klagar för att hon inte får mat, men det kan hon få göra.
Ha en bra dag! :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Tidiga morgnar och nattlig klagan

Inlägg av Sagalinda »

Hurra va bra =D> Attityd fixar det mesta :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Tidiga morgnar och nattlig klagan

Inlägg av hallonmbanan »

Hej igen!
Efter jag skrev förra gången så är vi tyvärr tillbaka med samma problem på morgonen. (Måste lära mig att inte skriva hur duktig hon är här, varje gång jag gör det så blir det fel igen :( )
Någon gång efter 6 (oftast 6.20) börjar hon prata och efter ett tag så blir det lite mer gnälligt. Kl 7.00 ringer väckarklockan som står bredvid min säng, jag tar den (ringande) drar bort gardinerna från vårt fönster (vilket gör att det kommer in ljus till lillans rum när jag öppnar hennes dörr), öppnar dörren, går in och säger glatt ” God morgon lillan, väckarklockan ringer och säger att det är dax att vakna!”. Hon hjälper mig att stänga av den och sen tar jag upp henne. Ibland blir hon faktisk ledsen när jag tar upp henne och gråter ca 5 min men sen är det bra. Det positiva med väckarklockan är att hon sällan gråter innan det är morgon, MEN hon vaknar fortfarande för tidigt! Hennes rum är SUPER mörkt!
Hennes schema är samma som innan. Både på middags luren och till kvällen somnar hon inom 5 min. Hon sover mellan 1.5-2h på middags luren, tror hon vaknar själv efter 1.5 h hälften av dagarna och vi får väcka efter 2 h hälften. Under en hel vecka så väckte vi henne varje dag efter 1.5 h men vi hade fortfarande morgon problemen plus att vi då fick lägga henne lite tidigare på kvällen då hon var för trött, så tyvärr funkar inte det heller.
Hon hjälper till jätte mycket här hemma, vi visar hur behövd hon är ofta! Idag borstade hon mitt hår! Vi är också ute 1-2 ggr / dag, ca 2 timmar totalt, på lekplats, ute och går längs kanalerna och så vidare.
Så vi undrar:
:?: Gör vi på rätt sätt med väckarklockan? Är det något vi kan ändra på?
:?: Vad mer kan vi göra för att få henne att sova 13.5h? Just nu sover hon oftast 11h natt + 1,5-2h = 12.5-13h/dygn. Vilket vi tycker är lite lite.
:?: Funderar på att bara ha 11 h natt men samtidigt så vill vi sova till 7 och tyvärr tror jag inte att hon klarar att vara vaken till 20.00 då hon redan nu är jätte trött kl 19.00. Plus att vi tycker det är skönt att göra natt för henne kl 19.00 Några förslag?

Som sagt, tankar och förslag på vad vi kan göra uppskattas mycket! Just nu är vi ganska trötta på att ligga och lyssna på hennes prat/gnällande under 45 min varje dag.
Kram :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Tidiga morgnar och nattlig klagan

Inlägg av Sarisparis »

Hej hallonmbanan :D

Sâ roligt att höra att ni har det sâ bra!

Det kanske är sâ att lillan känner att VÂREN är pâ ingâng? :D Visst ställer ni ocksâ om klockan nu till helgen? Härlig tajming, eller hur? 8)

:heart:
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Tidiga morgnar och nattlig klagan

Inlägg av hallonmbanan »

Hej Sarisparis!

Ja, vi ställer också om klockan på söndag! :lol: Vilket jag är jätte glad för! MEN jag är rädd att lillan inte behöver sova 12 h natt och att vi efter några dagar kommer tillbaka till 6.20 igen. Så om vi säger så här, vad rekommenderar du om det inte fungerar med bara klock ändringen?

(nu har hon sovit sen 12.40 och vaknar NU gråtande av sig själv, så hon verkar ju inte vilja sova mer än 1.5h timme på dagen heller...hmm tycker att det är riktigt svårt.)

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Tidiga morgnar och nattlig klagan

Inlägg av miniz »

Hej.

Jag tycker du kan erbjuda 12 timmar natt, om hon inte somnar direkt eller sover helt ut gör inget.
Màlet är 12 timmars natt och att man är nöjd när natten börjar och slutar.
Erbjud 1,5 timme pà dagen.

Vänta in sommartiden och làt det gà ett par veckor innan ni ändrar nàgot.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Tidiga morgnar och nattlig klagan

Inlägg av hallonmbanan »

Hej!

Tack för rådet miniz. Tyvärr tror jag inte att vi vill vänta några veckor då vår flicka fortfarande vaknar efter 6, även efter sommartids ändring!

Hon hade tre nätter just innan vi ändrade till sommartid som hon sov till 7 men de två senaste nätterna är hon tillbaka till 6. I morse vaknade hon till och med kl 5.20 men somnade om igen till 6.20. Och tyvärr kan jag ju inte säga att hon vaknar nöjt, hon ligger och halv pratar/klagar/gråter. Vi tog upp henne idag kl 7.00 när klockan ringde och så satt hon i vår säng en stund och lekte. :?: Vi kanske borde lägga några leksaker i hennes säng så hon har något att göra när hon vaknar?!

:?: Jag undrar fortfarande om vi gör rätt med väckarklockan på morgonen:
hallonmbanan skrev:Hej igen!
Någon gång efter 6 (oftast 6.20) börjar hon prata och efter ett tag så blir det lite mer gnälligt. Kl 7.00 ringer väckarklockan som står bredvid min säng, jag tar den (ringande) drar bort gardinerna från vårt fönster (vilket gör att det kommer in ljus till lillans rum när jag öppnar hennes dörr), öppnar dörren, går in och säger glatt ” God morgon lillan, väckarklockan ringer och säger att det är dax att vakna!”. Hon hjälper mig att stänga av den och sen tar jag upp henne. Ibland blir hon faktisk ledsen när jag tar upp henne och gråter ca 5 min men sen är det bra. Det positiva med väckarklockan är att hon sällan gråter innan det är morgon, MEN hon vaknar fortfarande för tidigt! Hennes rum är SUPER mörkt!
Hon sover nu 1.5h på lunch luren, men är SKIT förbannad när vi tar upp henne. Gråter i ca 15-30 min innan allt är okay igen. Detta tycker jag inte alls om och funderar på att låta henne sova 2h. :?: Hon skall väll inte gråta så när vi väcker henne? (vi kör glada återseenden!)

Ja ni, lite mer råd hade uppskattats!
Kram
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Tidiga morgnar och nattlig klagan

Inlägg av miniz »

Hej.

Er väckarklockarutin ser bra ut tycker jag. Ni kan sätta dit leksaker efter väckarklockan, för pà natten händer ju inget. :wink:

Làt henne sova tvà timmar pà dagen om du tror hon behöver det.
Min lille som ocksà är född i februari 2010, sover gärna tvà timmar pà dagen. Han är strular ocksà pà morgonen och vi har kommit fram till att han fàr bara hàllas pà till han blir klar. Han är inte ledsen, han vill bara stiga upp.
Ibland serverar vi en pangramsa. Han har sin egen krok i vardagsrummet var han varken blir störd eller stör andra.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"