20 mån och skriker så mycket!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
caln

20 mån och skriker så mycket!

Inlägg av caln »

Behöver nu lite tips, tröst, hjälp eller vad som hels...
Dottern är nu snart 20 månader och har till och från haft perioder då hon är väldigt grinig. Hon är mycket bestämd av sig och vet vad hon vill och talar om det heeela tiden! Sover för det mesta bra enl BB:s rekommendationer och vi har ett tänk gällande social delaktighet osv. Ingen feber eller sjukdom vad vi vet just nu. Vi har precis skolat in henne två veckor på dagis och det har gått jättebra. (Hon kommer att gå där 3 d/v.) Personalen säger att hon är såå nöjd och glad.. :shock:
Stället är ju förstås nytt för henne och hon "vågar" kanske inte visa sina känslor fullt ut ännu.
Men vad är detta? Trots? Förtrots? Envist och bestämt temperament?
Brukar inte och vill inte klaga men idag när jag var ensam med henne och brorsan höll jag stundom på att bli tokig. Det är så jobbigt när det gnälls och skriks heela tiden. Ingenting är bra och allting är fel känns det som. Vet inte riktigt hur jag ska hantera detta? Är det för tidigt att börja sätta lite gränser? Hon kan tex bestämt putta på oss om vi råkar sitta på den stolen hon vill sitta på. Om vi inte kliver av blir hon rasande. Brorsan kommer och vill vara med när vi läser saga men detta tycker hon inte är ok alla gånger. Detta har vi dock hanterat genom att säga "klart brorsan får vara med också" osv. Stolen kliver jag inte av utan sätter då henne i knät osv. Detta var bara två exempel. När vi klär på henne bokstavligt talat skriker hon och pekar på nästa grej hela tiden som hon tycker ska på. Allt ska ske på direkten liksom. :?
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
chokladkaninen

Re: 20 mån och skriker så mycket!

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Caln! :D
Din fråga är svår, tycker jag, men eftersom du har fått vänta ett par dagar gör jag ändå ett försök.

Jag tycker att det låter som klassisk förtrots - i kombination med dagisstarten, då (jag utgår ifrån att du har ett bra skäl till att hon ska börja där så liten trots att du är hemma med lillebror?) som ju ställer den - redan en smula förtrotsvingliga - tillvaron lite på ända. Klart att man börjar ifrågasätta saker och ting då! :?

Jag tror att du skulle vara hjälpt av att tänka på hennes skrik och "krav" som just frågor - små barn frågar ju som du vet i påståendets form. Den viktigaste och mest fundamentala att svara rätt på i ert nuvarande omvälvningsstadium är (fruktar jag :roll: låt oss hoppas att jag har fel) Hör jag verkligen hit fortfarande? och den måste förstås besvaras med ett rungande Ja, du hör hit och du behövs här! Så en storinvestering i social delaktighet, där hon verkligen får klart för sig att det är med nöd och näppe ni klarar er hemma under de stunder då hon är på dagis, för att hennes medverkan är avgörande hemma, tror jag är din bästa strategi.

Sedan, med de mindre, mer omedelbara frågorna, tror jag att du gör rätt: Lillebror ska förstås vara med, och mamma ska förstås sitta på den stol där hon sitter. Men frågorna kan ses som uttryck för en rädsla att saker liksom ordnas utan henne, och blir en kil mellan henne och resten av er, så särskilt fokus på att hon hjälper till med lillebror och på att gadda ihop dem så mycket du kan tror jag behövs. Repetera syskonkapitlet i Barnaboken så förstår du hur jag menar. :wink: Förtrotstrådarna under favoriter här på Barnafostran är också bra.

Till sist, min erfarenhet av förtrots säger att det är tröttsamt. :lol: För barnet, alltså. Och att börja ny på dagis är MYCKET tröttsamt. Så jag skulle absolut inte fega på att komplettera hennes schema med extra sömn (kanske särskilt de dagar hon är på dagis) - lägga 30 min tidigare och/eller förlänga dagsvilan. Båda mina barn har legat på 14-14,5h sömn om dygnet under förtrotsen, utan dagis. Så ge förutsättningar för extra sömn och se hur hon reagerar på det. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
caln

Inlägg av caln »

Ja det är nog som du säger förtrots. Vi har sett fler exempel på det nu. Tack för bra tips som vi ska tänka på! I natt vaknade hon ett par gånger och var ledsen också. Jag känner liksom inte igen henne riktigt. Hon var vaken rätt länge och vi fick ramsa X flera om man säger så. Trodde absolut att hon blivit sjuk men nej då, ingen feber än så länge. Det är förresten en storebror hon har (du skrev lillebror) men principen är ju densamma. Vi har ett jättebra dagis och tre dagar tycker jag är ok. Vissa av dessa dagar blir dessuton ganska korta. På dagis är hon bara nöjd och glad, inga bekymmer alls än så länge.
Ska repetera i BB om syskon också :)
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Oj förlåt! :oops: Jag tänkte att det var en omställning med ny lillebror, klantigt av mig! :roll: Men jag har också erfarit att min dotter vaknade mitt i natten ("nattskräck" kallas det på andra föräldraforum) pga av övertrötthet. Så mitt tips om mer sömn är nog bra att prova på ändå. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Läs gärna om förtrots under Favoriter. Finns mycket konkret där. Jag har alltid tyckt att just förtrots har varit svårare än mycket annat, ex. trots. Men rätt hanterat banar den väg för en fortsatt bra attityd både hos stora och små. Jag vill egentligen inte heller kalla den förtrots utan jag tänker på det som "den stora frustrationens tid". Att kunna men inte kunna. Att fatta men inte fatta. Att få göra saker men ändå inte få. Ja du fattar. :D För det är just det det är och tänker man på det så blir det lättare att möta. Med mer egen humor än vanmakt som ger de mer humor än vanmakt.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

caln skrev:När vi klär på henne bokstavligt talat skriker hon och pekar på nästa grej hela tiden som hon tycker ska på. Allt ska ske på direkten liksom.
:D Litet tips: "JAA! SNART!" och så lugn och fin. (Man själv, alltså.)

Ibland måste man då ta till enklare våld :oops: Som när hon kanske vägrar det ena eller det andra i klädväg. Man klär på i den ordning (och med de plagg) man tänkt sig, utan suck och stön men i en Attityd av Självklarhet (hört det förut :?: :lol: ) och avslutar med ett glatt: "FÄRDIGT!" =D>

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Vill bara inflika att jag känner igen vår A i mycket av det du skriver. Det har varit frustration in i det oändliga hos oss och vi har alla, både större och mindre, tappat tålamodet ett antal gånger.

Näsan över en natt började A prata och göra sig förstådd och humöret svängde ungefär lika fort. Visst är det en hel del förtrots och skrik, men med talet blev det klart bättre. Härligt att märka att hon blir glad när vi förstår.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"