Dumma mamma och bajspappa!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Catten78

Dumma mamma och bajspappa!

Inlägg av Catten78 »

Hej alla föräldrar! :heart:

Vår son är 3år och 3månader. Vi har haft trots här ett tag, men ändå kännt att vi handerar det på ett rätt bra sätt enligt AW-boken. Det blev sen lite lugnare här för några veckor sedan och har var så otroligt mysig och man fick höra: -Jag tycker om dig mamma! eller -Jag måste bara få krama dig mamma eller pappa. Underbart känns ju det så klart! :D

Nu tycker dock den lille luringen att det är otroligt roligt att prata om bajs. Vi har inte gjort någon stor grej av det här med bajspratat, utan bara sagt att han kan prata av sig om detta på toaletten, för det är ju där det hör hemma. Vi har inte velat ge det för mycket uppmärksamhet, men vill ju ändå inte att han ska prata om det vid matbordet eller hemma hos andra när vi t.ex. äter. Detta har inte givit något resultat. Det pratas mer om bajs och när han blir arg på oss eller inte får göra som han själv vill så skriker han bajsmamma eller bajspappa. :? Inte heller detta har vi gjort någon stor grej av untan bara sagt att vi säger snälla saker till varandra.

Nu har han ochså börjat säga: - Dumma mamma eller -Dumma pappa! Du är inte min kompis! Han blir fruktansvärt arg och skriker detta och kastar saker.

Min fråga är nu: Hur bemöter vi honom på bästa sätt :?:
Ska vi ignorera, han är ju arg och då vill man inte säga snälla saker :?: :roll:
Ska vi påpeka att så säger man inte, fast jag tror att han redan vet detta :?:
Ska vi strunta i bajspratat när han är på gott humör eller vad göra :?:

Kanske detta bara varar en kort period, men då vill vi i alla fall bemöta honom så bra som det går. :) Så att vi är så tydliga som möjligt för honom. :heart:

Kram Catten :heart:
Gurra född 071122, kurad sep 2008
Calle född 110404 SM minikur 4 månader
miniz

Re: Dumma mamma och bajspappa!

Inlägg av miniz »

Hej här kommer en liten tràd om dumma.
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =8&t=23295

Bajsprat är ju roligt. :roll: Vi brukar fjanta oss med bajsprat när det passar sig. Vi brukar göra pruttljud och tycka att det stinker hemskt mycket. :lol: Kiss och bajs peroider kan man använda till trams och flams. Det är bra humor för smà. Och skratta màste man ju göra, särskilt i trotsperioden.
Sedan tycker treàringen i perioder om att säga att vi har rutten bajskorv till middag och att jag är en rutten bajskorv osv. Jag brukar inte ta sà stor notis av det och làta honom hàlla pà. Det är inget ont menat. Det är nog obligatoriskt att gà genom bajskorv-tiden.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Tack! :D :heart:

Vi skojade också om bajset mycket ett tag och tyckte att det blev mer bajsprat då :wink: , men vi gör ingen stor grej av det nu och så ska vi ge honom ordet typiskt istället för dumma. Skönt att få tips att prova! :D

Kramar! :heart: :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Jag läste i en tràd om en mamma som hade bajshumor som skrattet till gonattet. De gick under täcket och sa typ tre bajssaker och skrattade massor till det.
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =8&t=13733

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej!

Tar upp den här tråden för nu behöver vi hjälp igen. ](*,)

Vår 3,5 årig är inne i en tuff tid i trotsen. Han fick dessutom en lillebror för 6 veckor sedan och det påverkar säkert honom med.

Gurra har så mycket ilska inom sig, känns det som... :( Han är en kille som har ett otroligt humör, men är inte långsint. När något inte blir som han har tänkt sig så exploderar han, skriker, kastar saker, slår och sparkar. Ett inte acceptabelt beteende. Han är otroligt stark och vågar trotsar både farmor, mormor och även fröknarna på förskolan.

Han säger fortfarande dumma bajsmamma, (pappa eller farmor) eller kallar de andra barnen på förskolan för bajskorvar när han blir arg.

Han har även börjat skratta åt oss när han gjort något som är fel. Han retar de andra barnen på förskolan och skrattar när de blir arga. Jag har tidigare tolkat det som en oräkerhet hos honom, men nu vet jag inte om det är så längre... :-k

Det sista dagarna han har börjat med är att springa ifrån oss (och skratta) när vi försöker ta handen om handen och visa hur man gör. Jag vill inte jaga honom, men jag vill samtidigt visa hur han ska göra istället.

Jag känner att det är hög tid att komma rätt på banan igen! Men hur :?:

Jag och min man har (före Barnabokens tid) varit vän av ordning och vi jobbar ständigt på att ha mer AW-anda i det vi gör. Nu känns det som att vi behöver mer hjälp för att bemästra vår lille kille.

Vi använder oss av sängdumpning och det fungerar bra. Gurra blir lugn efter detta och ibland känns det som det är detta han vill ha. Vi känner dock att vi inte vill använda det för mycket. Det känns som om vi bara är arga på honom hela tiden. :(

Vi jobbar med den sociala delaktigheten. Han hjälper till att duka fram hela frukosten, duka till middagen, slänga skräp, starta tvätt maskinen, klippa gräs och vattna blommor i trädgården. Han gillar även att passa lillebror och hämta saker som han eller jag behöver till exempel när jag ammar. :) Finns det något mer vi skulle kunna göra? Vet ju att det är vilktigt att han känner sig behövd och att få beröm för detta.

När vi kommer till förskolan har vi den senaste veckan fått höra att han har retat andra barn, kastat sand eller hinkar på dem. När vi vill få till ett möte med fröknarna och prata ihop oss om vad vi kan göra gemensamt, så säger de bara att det är en övergående fas. Det kanske det är, men jag tycket inte det ska behöva vara så här. Inte för vår son eller någon annan.

Vi behöver minst sagt hjälp! ](*,) #-o

Kramar Catten :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vet du, jag tycker du skall läsa "fostran" kapitlet i BB igen. Det är slut på sängdumpandet och dags för "förvisning" enl. konstens alla regler.

jag tycker också att lite "bajshumor" får man leva med. Vi har inte haft så mycket sånt, men visst, han har dagar då man äter bajskorv och bajs si eller bajs så...
Sen är det en varning och förvisning som gäller tycker jag.
Så, jag säger inte dumma till dig, du säger inte dumma till mig. Fortsätter du säga dumma kan du gå in på ditt rum/toaletten och säga dumma. Kom ut när du är klar typ.

Kastar sand gör man inte, man klappar fint. Om du inte slutar kasta sand måste vi tyvärr gå in och kan inte vara kvar ute. Följ upp! Min son hade en "dålig" attityd ute en dag. Jag sa att om du inte kan vara trevlig måste vi tyvärr gå in. Han fick en varning, sa förlåt och sen fick han gå tillbaka. Men till slut måste han bara kolla vart gränsen gick. Så vi gick in, direkt upp på rummet och sa, kom ut när du kan vara trevlig igen.
Han kom ut och fortsatte vara otrevlig. FIck gå in igen.
Detta fick vi göra 3 ggr på typ 1 timme. Men sen hade vi lugn i flera dygn.
Så min teori är, gör det du måste göra, konsekvent och ordentligt. Hellre rejält en gång än lite dutt här och lite dutt där. Han vet vad han skall göra. Handen om handen kan man visst fortsätta med, men han vet i alla fall. Så det borde räcka att säga till, att om du inte kan vara trevlig måste vi tyvärr gå.
Meddelande: Kan man inte bete sig som "flocken" kräver blir man förvisad, tills man kan bete sig igen.

På ungefär samma sätt gör vårt dagis, men de förvisar inte till något rum. Men kan ett barn inte bete sig vid matbordet tas det barnet ut i hallen och de sitter där tills barnet kan bete sig igen. Samma om man kastar grus och sten, de ger sig inte. Barnet skall både säga och GÖRA förlåt.

Sen var det jag som tipsade dagis om att sluta säga NEJ, FY, och AJABAJA när små barn gjorde sånt som de inte fick. Utan sa att ni kan väl säga "försiktigt" eller klappa,krama istället och sen handen om handen. Det blev också mycket bättre.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"