3-åring som vägrar pottan!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Vanesa

3-åring som vägrar pottan!

Inlägg av Vanesa »

Hej!

Min 3-åring här hemma var på god väg med pottan innan hans lillebror kom. Han var i princip torr hemma. Han satte sig på pottan när han behövde och både kissade och bajsade där. Men på dagis så funkade det inte så bra än, inte heller utomhus. Ändå tyckte jag att han hade kommit ganska långt. Mitt i allt detta fick han en lillebror (3 veckor sen) och i samband med detta så bodde han över hos sin farmor i 4 dygn. Eftersom farmor är rädd om sina äkta mattor så hade han blöja under den vistelsen. Nu har han börjat kissa och bajsa på sig igen. Vi sätter på honom kalsonger hemma, precis som förut men han gör bara på sig hela tiden. Det jobbiga är att jag vet att han kan och vet hur man gör, och jag vet att han kan hålla sig tillräckligt länge för att hinna till pottan, ändå gör han på sig, även om pottan står 1 meter ifrån honom. Dessutom säger han till när han har gjort och han verkar helt nöjd med detta, som om det vore helt ok att kissa ner sin bilmatta jämt... eller soffan för den delen. Jag känner att det som rekommenderas, att man inte ska skälla utan bara torka och lämna pottan framme fungerar inte. Och jag tappar tålamodet :x . Det känns som han driver med mig och dessutom har jag försökt prata med honom om detta men han lyssnar inte då utan börjar prata om annat, eller bara flinar. Bör ju tilläggas att han är i trotsåldern och har en del trotsanfall, så detta kan vara del av trotsen med.
Vi kör med belöningssystem. Varje gång han kissar eller bajsar på pottan får han ett klistermärke. Ändå fungerar det inte. :cry:

Nån som har några bra tips? [-o<
miniz

Re: 3-åring som vägrar pottan!

Inlägg av miniz »

Hej.

Torkar han upp efteràt? Om kisset ràkar hamna utanför pottan :wink: fàr man (läs han) ju torka och städa och sedan màste kläderna tvättas och vikas...Jobbigt ska det vara, utan förmaningar eller andra negativa vibbar. När du känner att du tappar tàlamodet, säg hoppsan och räkna till 10 och kom ihàg att han är i trotsàldern och behöver din klara ledning extra mycket nu.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hur blir det om du tar av kalsongerna? Alltså låter honom gå helt utan? Det funkar naturligtvis inte på dagis och inte ute vid den här årstiden men inne kanske? Vi hade en ganska lik situation med vår kille. Jag förstår din frustration, jag fick panik till slut. Men det som blev vår räddning var att ta av allt.Upptill hade han tröja. Han kunde liksom bajsa i kalsongerna för det tog emot eller vad jag skall säga. Så fort jag tog av kalsongerna funkade det omedelbart. Han rusade runt å letade efter pottan när han behövde bajsa och jag hjälpte honom snabbt på plats.

Tror det handlar om att bryta den onda cirkeln.
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Tack för svar! :)

Har börjat få honom att torka upp efter sig och till en början tyckte ha det var ganska kul men nu senaste gångerna så blir han arg när jag säger att "Nu ska vi torka upp". Så jag antar att det börjar "bita" och att han snart inser att det är lättare att göra på pottan än på sig. Det har blivit en liten förändring iaf för nu gör han på sig ibland bara och ibland på pottan, så det är inte alltid på sig som det var för nån vecka sen.

Hoppfull :wink:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"