Ensamlek

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Virvla

Ensamlek

Inlägg av Virvla »

Hej,

Vi har en liten son om drygt 8 månader. Vi ska börja med kuren nästa vecka. Jag vill dock införa ensamlek dagtid och började med 10 min. pass idag. Det funkade väl iof bra på så sätt att han inte började protestera något nämnvärt men den lille rörde inte lådan som var full med leksaker. Den låg orörd kvar på samma ställe i spjälsängen där jag lämnat den. Sonen stod upp i spjälsängen och tittade mot trappan efter mig. Där vet jag att han stått större delen av de 10 minuterna och ropat.

Är de någon som upplevt detsamma eller har någon uppfattning i frågan?

//Virvla
chokladkaninen

Re: Ensamlek

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Virvla! :D

Har du Barnaboken? Där står det ganska utförligt om ensamleken, spec i kapitlet 11 mån, goda vanor vidare. :wink: T ex så är det ingen bra idé att sätta ned en hel låda med saker i sängen, utan de måste plockas ur lådan, och presenteras med entusiasm, så att sonen förstår vilken lyx det är att få leka med alla de där sakerna (som han inte har tillgång till resten av dagen).

Men rent allmänt så tänker jag att om man inte har infört ensamleken tidigare (så att vanan sitter, liksom), så kanske inte 8-månåldern är den allra bästa för att börja - som du kan läsa i Barnaboken är "födelsen till ett eget jag" vid 8-månader en lite besvärlig passage för många barn, och just ensamhet och föräldern utom synhåll kan vara ett känsligt kapitel just då. O:) Så om du ser några tecken på 8-månångest hos ditt barn så skulle jag nog hellre avvakta några veckor tills de har lagt sig innan jag satte igång med ensamleken.

Lycka till med kurandet och rutinerna! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Virvla

Inlägg av Virvla »

Hej och ett varmt tack för ditt svar!

Jag har beställt Barnaboken och kände inte till det du skrev om att plocka ut sakerna ur lådan först. Jag presenterade bara lådan med entusiasm utan att plocka fram sakerna :wink: . Ang. 8 mån ångesten så verkar sonen klara sig bra från den men tack för tipset om att vänta. Jag tror dock att jag fortsätter lite varje dag men inväntar ev. boken. Han leker jättefint själv på vardagsrumsgolvet t.ex. men då är jag i köket som är alldeles bredvid och det går att se mig beroende på hur han sitter.

Vänliga hälsningar
Virvla
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:thumbsup:

Det finns fantastikt mycket matnyttigt i Barnaboken, för de närmaste 16 åren eller så.... :D Enjoy! :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej, vi läser bara den boken.

Som ovan kloka skribent skriver så plocka ur sakerna, lägg längs kanterna i sängen, snyggt och ordning. Det handlar om ömsesidigt förtroende, detta med e-leken. Du har förtroende för honom att han kan njuta av den stunden ensam i sängen, och han har förtroende för dig (detta måste du jobba upp och göra dig förtjänt av, förstå mig rätt här), att du håller reda på tiden och att han får säkra saker att leka med och att utforska.

Minns att i e-leken har man både roligt, tråkigt och ibland kämpigt med att förstå sig på vissa saker - och det bör man få i just ensamhet. Man skall tänka på vad man vill lära dem.

Om du visar honom att det inte är farligt att uppleva just alla dessa tillstånd i sin ensamhet att klara själv, dvs inte rusar in och tittar undrande på honom vad som hänt - så kommer du få en pojke som är självständig, älskar sitt eget sällskap och är trygg i sig själv och sin förmåga att ta sig för saker.

Visst, det är is i magen som gäller innan man förstår sig på hur de funkar, men det är en sådan njutning att se de små armarna som sträcker sig mot sängen inför varje e-lek, sången som sjungs därinne, alla framsteg med leksakerna, pusslen eller kritorna som man serverar... det är härligt!

Ester har alltid haft visor att lyssna till i bakgrunden och nu sitter hon och sjunger till dem, försöker härma orden och melodierna, härmar djuren i sina pussel eller det som finns i målarboken.

Kom ihåg att bryta i ett nöjt ögonblick, eller tyst. Och gör återseendet till en fest, pompa och ståt och massor med kärlek, som om ni inte setts på ett år eller så... :wink: Lika så när du sätter ner. Gå därifrån, se till att han ser på dig och vinka glatt! Jag har sagt typ "ha det så mysigt lilla Ester, vi ses om en stund" och gjort slängpussar när jag gått, sett till att jag är ett enda stort leeende.

Gällande Barnaboken - det är den enda bok vi tycker oss behöva läsa gällande Ester, den förståelse man får för barn är så värdefull.

Lycka till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Virvla

Inlägg av Virvla »

Hej mamma till Ester,

Tack så mycket för ditt utförliga och varma svar! Det var trevlig läsning och beskrivningen av din dotters lek låter underbar. Jag önskar att jag lyckas åstadkomma något liknande med min ganska krävande lilla pojke.

Vänliga hälsningar
Virvla
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

klart du gör. :wink: Är han krävande är e-leken extra nyttig för honom, inte sant?!

Tänk som AW, inte förvisning eller förvaring - utan arbete, nyttigt och läraktigt arbete. :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"