Hej!
Jag har två underbara och härliga barn som ger mig mycket glädje men lite för lite sömn nu under för lång tid tyvärr.
Min dotter är en härlig levnadsglad tjej på drygt 2 år som är jätteduktig på att gå och lägga sig och gärna meddelar oss att "nu är jag trött och vill sova"
Hennes sovtider är 19.30-06.00 (ca) med ca en timmes sovvila på dagis på dagen. Hemma sover hon ibland längre på dagen, men oftast runt ca 1 1/2 timme.
På morgonen ropar hon på oss och frågar "är det morgon nu?" och säger vi nej (vi har satt kl 06 som morgon då det är den tiden som vi går upp på vardagarna och det känns svårt att ändra till senare på helgen) så ligger hon kvar.
På nätterna vaknar hon ofta och många gånger, hon är ledsen och pratar i sömnen eller i ifall hon är lite vaken, det känns oklart. Hon är också ibland på väg ner för trappan och senast i natt gick hon upp och tände i taket i hennes och storebrors rum och satte sig i sängen igen. När hon vaknar och är ledsen så räcker det med att vi går in, klappar lite på henne och lägger henne till rätta, men detta stör ju vår nattsömn och även hennes - hon har börjat få ringar under ögonen min stackars lilla tjej.
Hur gör man så att hennes nattsömn blir bättre?
Min dotter på 2 år och 3 månader vaknar och är jätteledsen
Min dotter på 2 år och 3 månader vaknar och är jätteledsen
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Re: Min dotter på 2 år och 3 månader vaknar och är jätteleds
Hej!
Jag tror som du att din dotter sover alldeles för lite. När barn får för lite sömn kan de börja sova ännu mindre och sämre. Jättekonstigt och helt upp och ner men så är det.
Vid hennes ålder behöver hon 12 timmars nattsömn och 45 minuter eller 1 1/2 timme på dan. Eftersom hon går på dagis kan det behövas 1 1/2 timme. De blir ju rätt trötta med alla intryck och människor.
Det framkommer inte av ditt inlägg om hon är kurad men ni har ju i alla fall rutiner som det är nu.
De ni kan göra är att läsa på om shn för större barn och sätta upp tider som passar.
Jag skulle börja med att ta ledningen när hon ska gå och lägga sig så att hon inte har ansvaret över det. Det är också därför som hon går upp på natten själv och bestämmer när det är morgon. Om ni hade styrt det mer så kan hon slappna av och sova istället. Jag tror inte ni behöver kura med stor stil utan lite uppstyrning från er sida gör nog susen.
Om ni går upp 06.00 så skulle hon behöva lägga sig 18 eller åtminstone 18.30. Halv åtta är alldeles för sent för henne. Barn har också en tendens att sova bättre och längre om de får lägga sig tidigare. Sömn föder sömn.
Susanne
Jag tror som du att din dotter sover alldeles för lite. När barn får för lite sömn kan de börja sova ännu mindre och sämre. Jättekonstigt och helt upp och ner men så är det.
Vid hennes ålder behöver hon 12 timmars nattsömn och 45 minuter eller 1 1/2 timme på dan. Eftersom hon går på dagis kan det behövas 1 1/2 timme. De blir ju rätt trötta med alla intryck och människor.
Det framkommer inte av ditt inlägg om hon är kurad men ni har ju i alla fall rutiner som det är nu.
De ni kan göra är att läsa på om shn för större barn och sätta upp tider som passar.
Jag skulle börja med att ta ledningen när hon ska gå och lägga sig så att hon inte har ansvaret över det. Det är också därför som hon går upp på natten själv och bestämmer när det är morgon. Om ni hade styrt det mer så kan hon slappna av och sova istället. Jag tror inte ni behöver kura med stor stil utan lite uppstyrning från er sida gör nog susen.
Om ni går upp 06.00 så skulle hon behöva lägga sig 18 eller åtminstone 18.30. Halv åtta är alldeles för sent för henne. Barn har också en tendens att sova bättre och längre om de får lägga sig tidigare. Sömn föder sömn.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.