sova själv som 8åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lenaf

sova själv som 8åring

Inlägg av lenaf »

Hej.
Jag och min pojkvän har varannan vecka hans snart 8åriga dotter som inte kan/vill somna själv på kvällarna. Jag har tagit över lite (som inte själv har barn) och läser en saga och brukar lyckas få henne att somna själv eller så hinner hon somna innan jag läst klart, men hennes far däremot kan inte få henne att somna själv (väldig enstaka gånger om det händer) och hon börjar gråta eller går upp ur sängen. Ibland händer det att hon vaknar på nätterna för att hon behöver kissa och då tar han med sig kudden och lägger sig bredvid henne i hennes säng för att hon inte kan somna om själv. Det resulterar att han sover otroligt dåligt ofta då resten av natten hos henne och jag tycker inte att det är rätt mot henne på något sätt. Hon somnar utan problem själv hos hennes mamma med en cd-saga så jag ska hitta en hon kan ha även hos oss, men har du något tips hur vi kan göra för att hon ska kunna somna om själv på natten och även kvällen då sagan inte har inhandlats ännu. Tack på förhand!
miar70
Kontakt:

Re: sova själv som 8åring

Inlägg av miar70 »

:D Hej lenaf och välkommen till forumet :!:

Vad fint att du vill hjälpa din sambos flicka att sova, vilken tillgång för henne med en extra vuxen som bryr sig om henne :heart:

Trots dina goda intentioner tror jag du måste börja med att prata med pappa, hur än det är så är det hans dotter och han som måste fatta besluten kring henne. Om du börjar ändra och fixa är risken stor att det blir till en kil mellan er, precis tvärt om vad du tänkt.

Jag håller med dig om att det allra bästa för flickan är att kunna somna själv och även somna om själv, och eftersom det funkar så bra hos mamma får man anta att det är pappas oro och attityd som är det som hindrar henne att göra det hos er.

Sätt er ner, du och pappan, och prata om det här. Förklara att du gärna hjälper honom att komma med en lösning och stötta honom, kanske kan du välja ut vissa lämpliga delar ur SHN och be honom läsa? Ännu bättre är om ni tillsammans läser Barnaboken, den är ovärderlig i allt vad gäller barn (fostran, sömn, social delaktighet... allt du kan tänka dig).

Hör gärna av dig igen, men som sagt, jag tror att det bästa är att du och pappa jobbar ihop er om det här för tjejens bästa :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lenaf

Inlägg av lenaf »

Hej Mia!

Tack för tipsen! Ska försöka jobba med honom istället så får vi se hur det går men
du har rätt att problemet ligger lite i hans beteende och så blir hon lite fel behandlad
av honom i hans ögon är hon fortfarande liten och inte snart 8år.
Tack igen och så hoppas vi på det bästa!

Kram Lena <3
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Berätta gärna hur det går för er Lena!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lenaf

Inlägg av lenaf »

Hej Mia.

Det var nu ett väldigt bra tag sedan jag skrev här men problemen kvarstår här hemma. Nu har hon börjat i tvåan och det är fortfarande samma problem med att inte kunna somna själv och hennes far och jag har diskuterat det mycket och han tycker det är jätte jobbigt och är helt förtvivlad.
Hon vill dessutom inte göra sina läxor, försöker skjuta upp dom till senare men dom vanliga orden: vänta lite.. tillslut blir hon så "trött" att hon inte "orkar" läsa för honom.. jag ser hur han försöker men hon sätter sig på tvären och börjar gråta och säger att hon vill till mamma eller dylikt och fortsätter att gråta tills hon tillslut slipper att göra det hon blivit tillsagd om. En kväll sa jag åt henne att borsta tänderna då hon tittade på tv men det va läggdags. Jag förklarade på ett bra sätt att om du borstar tänderna nu kan du se lite på tv efter men hon trodde det funkade med att säga: snälla lite till bara. men jag va bestämd och sa nej borsta tänderna nu så har du det gjort så kan du se på tv sen en stund.ju fortare du borstar tänderna ju snabbare kan du se på tv igen. hon gick och borstade tänderna och gick sedan in till sitt rum i samma veva som hennes far kom hem och hon ropar på honom och hon säger till honom med snyft i rösten att hon vill till mamma. Vi kan i stort sätt inte säga något alls till henne utan att det ska bli protester på något sätt om det inte handlar om att ha roligt. det går bra om jag ber henne borsta tänderna då det inte är något på tv och jag kan läsa för henne men det går inte att lämna henne om hon inte sover när vi går ut från rummet. hennes äldre kusin (16år) var här för några veckor sedan och sov över. Hon låg och gosade lite med henne sa godnatt och gick ut och stängde till dörren och hon somnade! :O Utan problem eller gnäll!
Vet inte hur vi ska göra och min pojkvän säger att om inget förändras snart måste vi på något sätt prata med någon få hjälp för det är så pass jobbigt numera. Han har försökt diskutera med hennes mor med det är tyvärr omöjligt då hon glömmer bort hur jobbigt det är när hon är barnfri.
Vad ska han/vi göra?
Mvh Lena
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"