Ang magläge och sömnbehov

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mompan

Ang magläge och sömnbehov

Inlägg av Mompan »

Hej!

Jag har för avsikt att snart köra kuren. Har beställt sova hela natten boken häromdagen men har ännu inte fått den så jag har lite "dumma" frågor som jag är nyfiken på att få svar på innan boken kommer.

Jag har förstått att barn sover bäst i magläge och att man inte kan köra SHN kuren halvt och halvt. Men jag undrar bara om någon kört kuren när barnen ligger i ryggläge? Ja menar det går ju att buffa även i ryggläge, vilket jag gjort ibland vid behov.

Jag antar att svaret blir att barnen inte sover lika djupt och att de därför kanske inte sover hela natten. :) Men jag är så nyfiken att jag måste ställa frågan.

Sen har jag en annan fråga. Barns sömnbehov vid 5 mån ålder är ca 15 h enligt de flesta rön. Min son har alltid - endan han var spädis - sovit mellan 13-13.5 h per dygn (numera mellan 19-5 alt 5.30, fast skall egentligen vara 19-6, samt två nattmål om ca 20 min vardera samt en lur på 30 min vid 8, 1,5 h mellan 10.30-12.00, en lur på 30 min vid 14 resp 16.30). Om han sover dessa timmar verkar han utvilad, glad och med. Tror ni jag kan behålla tiderna på dagen men bara få honom att skippa nattmålen och sova till 6 med hjälp av kuren? Detta innebär ca 2 h mer sömn per dygn än har brukar sova. Min fråga är väl egentligen om det verkligen är så att alla barn har ungefär samma sömnbehov elller om jag skall rucka på "dagslurerna" när jag genomför kuren.

Tacksam för svar på detta långa mail :D
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej Mompan!

SHN förutsätter magläge, ger iaf de absolut bästa förutsättningarna.
Men jag vet att det finns de som kurat på sidan.
Min erfarenhet av ryggläge är att barnet vaknar oftare, sover ytligare.

Vad gäller sömnbehovet så behöver han 15 timmar. :D
Han klarar 12 timmars natt.

Bra att du beställt boken, där finns alla svar!

Lycka till! :D
Mompan

Inlägg av Mompan »

Tack så mycket för svaret. Jag antog att det var så det låg till. Ville bara ha det bekräftat.
jenny_ebba

Inlägg av jenny_ebba »

Hej!

Min son är nu snart 9 månader och sover som en prins sedan vi genomförde SHN-kuren när han var 5 månader. Jag läste jätte mycket och har följt kuren till punkt och pricka ... förutom en detalj ... min sov sover på rygg. Jag vet och är fullt medveten om att magläget säkert är det bästa för barnen. Men när vi genomförde kuren så kunde jag bara inte med att så helt gå emot råden man får på BB och BVC. Det är säkert många som inte håller med mig och har tusen åsikter om detta och jag har läst allihop men kunde helt enkelt inte med att genomföra magläge. Eftersom min son heller aldrig har gjort någon ansats att vilja vrida på sig till mage i sömnen genomförde jag kuren med honom på rygg. Det har gått alldeles utmärkt! Buffningen fungerar precis lika bra som på rygg. Min son har nu sovit 12 timmar varje natt i snart 4 månader utan några större problem. (från att ha vaknat varannan timma och velat äta!) Så jag antar att ryggläge också kan fungera, i alla fall på min son. Det enda är väl att vi inte kunnat tillämpa "solfjädern". AW skriver ju: "På barn som ligger på rygg kan solfjädern inte tillämpas, eftersom trycket över bröstkorgen blir besvärande för dem. Barn på sidan kan ”solfjädras” lugnande. Bästa läget är som alltid magläget."
Så jag antar att läget är upp till föräldrarna och jag tror kuren fungerar vilket läge man än använder!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte fått boken? Ska jag muttra? Det tar ett par dagar sedan betalningen kommit in :!: Gnäll på info@annawahlgren.com om det behövs :!:

Tack för god rapport :D Jodå, det finns barn som sover alldeles utmärkt på rygg. Precis som det finns vuxna som sover gott platt på rygg, även om de är rätt sällsynta (och snarkar, vanligen...) :lol: Det som intresserar mig är inte HUR små barn sover så gott. Det är ATT de sover så gott :sleep: hela natten lång!

Måste bara undra hur du gjort när du buffat i ryggläge. Lagt andra handen på bröstkorgen :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jenny_ebba

Inlägg av jenny_ebba »

Hej Anna!

Ja, när jag genomförde kuren och buffade (nu var det länge sedan jag behövde buffa över huvud taget) la jag vänsterhanden fjäderlätt på magen bara så han kände sig trygg. :thumbsup: Det fungerade utmärkt! Nu när han är större har jag funderat på om jag ska börja vänja honom vid att sova på mage men kom snart fram till att ... varför? Han sover ju så jätte bra på rygg och som du säger är ju det huvudsaken! Och du ska se honom, han är super duper söt när han ligger med bägge händerna uppe vid huvudet totalt avslappnad! :lol:
Tack för att ha förbättrat vår familjs liv!
stolt mor till Viggo :heart: , f?dd 040911 - Kurad 050221
Nu 2-barnsmor till lilla Ebba, kuren påbörjad 8/6-07
Mompan

Inlägg av Mompan »

Hejsan!

Tack för era svar. Och Anna, du ska absolut inte muttra :D Jag har nyss betalat boken så det är inte så att den är sen eller så. Jag kunde bara inte hålla mig de få dagarna tills att den kommer. :D Och ett stort tack Anna för ett fantastiskt forum. Jag har redan börjat använda mig av verktygen.

Vad gäller buffning på rygg så har jag nog en ganska "snäll" son. Han somnar utan problem själv på dagarna och på kvällen men han brukar vakna ett par gånger på natten trots att han inte vill äta (jag har ännu inte tagit bort nattmålen men ska göra det inom kort....) och då stoppar jag in nappen(en ful ovana jag vet :) och buffar jag lite. När jag buffar för jag in min hand under hans ben nära baken och liksom trycker/föser honom uppåt med varierande kraft allt efter behov. Ibland använder jag knuten hand men oftast är den nog öppen. Det är väl som att vagna eller buffa fast man kanske inte riktigt får samma "knyck" - men det är svårt att säga eftersom jag inte buffat honom på magen. Det jag kanske kan vara ett problem med buffning på rygg är just om barnet är "vilt" i sängen. Jag har dock aldrig behövs trycka ner min son i sängen. Han brukar somna om efter en minuts "buffande" eller så.

Jag ser fram emot din bok Anna. :heart:

Kram
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack :D Låter så bra :D Pris och beröm :lol: för det allra viktigaste är och förblir detta enda: små barn ska njutas - och njuta själva.

Kramar tillbaka :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"