Jag har för avsikt att snart köra kuren. Har beställt sova hela natten boken häromdagen men har ännu inte fått den så jag har lite "dumma" frågor som jag är nyfiken på att få svar på innan boken kommer.
Jag har förstått att barn sover bäst i magläge och att man inte kan köra SHN kuren halvt och halvt. Men jag undrar bara om någon kört kuren när barnen ligger i ryggläge? Ja menar det går ju att buffa även i ryggläge, vilket jag gjort ibland vid behov.
Jag antar att svaret blir att barnen inte sover lika djupt och att de därför kanske inte sover hela natten.
Sen har jag en annan fråga. Barns sömnbehov vid 5 mån ålder är ca 15 h enligt de flesta rön. Min son har alltid - endan han var spädis - sovit mellan 13-13.5 h per dygn (numera mellan 19-5 alt 5.30, fast skall egentligen vara 19-6, samt två nattmål om ca 20 min vardera samt en lur på 30 min vid 8, 1,5 h mellan 10.30-12.00, en lur på 30 min vid 14 resp 16.30). Om han sover dessa timmar verkar han utvilad, glad och med. Tror ni jag kan behålla tiderna på dagen men bara få honom att skippa nattmålen och sova till 6 med hjälp av kuren? Detta innebär ca 2 h mer sömn per dygn än har brukar sova. Min fråga är väl egentligen om det verkligen är så att alla barn har ungefär samma sömnbehov elller om jag skall rucka på "dagslurerna" när jag genomför kuren.
Tacksam för svar på detta långa mail