Våran snart 8 veckors skatt! Hjälp med SM.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mababy

Våran snart 8 veckors skatt! Hjälp med SM.

Inlägg av Mababy »

Nu vill vi börja införa rutiner här hemma med våran lilla tjej som fyller 8 veckor på lördag. Lättast är att starta med SM vad jag har förstått därför har Barnaboken inhandlats och Sova hela natten.
Jag är väldigt grönt inom detta men har tänk en massa och strukturerat upp ett schema som kan se ut på följade:

16 timmar sömn/8 timmar vaken.
Följa schema med +- 15 minuter.
4 st vakenpass.
3 st sovpass på dagen.

08:00 Godmorgon. Morgonrutiner. 150 ml babysemp. Gymmar i sitt gym. Tränar nacken. Deltar aktivt med familjen.
10:00 Sova första luren på 1,5 timmar i vagnen. Vagnas på mage med andningslarm.

11:30 150 ml Babysemp. Umgänge. Delaktighet.
13:30 Sover andra luren på 2 timmar. Ut på promenad eller vagnas och sova på mage med andningslarm.

15:30 150 ml babysemp. Umgänge. Delaktighet.
18:00 Sover sin tredje lur på 1,5 timmar. Vagnas på mage med andningslarm.

19:30 Babysemp. Dock vet vi inte vilken mängd hon bör ha. Badar. Umgänge. 150 ml babysemp.

21:00. Godnatt.

kl: 03:00 Nattmål.

Mina frågor:
1. Börjar vi dagen för sent?
2. Matar vi för lite under dagen? Ska vi fylla flaskan med mera? Hon kräks nämligen upp en del.
3. När hon sover under dagen - är det okey att ha vanlig samtalsnivå hemma och låta vardagssysslorna pågå? Hon sover bra när det är ljud runt omkring.
4. Ska jag väcka om hon sover mer på dagen. Hur är bästa sättet att väcka?
5. Om hon skarvar. När är lämpligast att gå in och vagna igen? När hon gråter eller endast gnäller?
6. På natten sover hon i eget rum. Rummet är mörkt. Men hon vaknar då och då. Är det okey att buffa och göra solfjädern då samt använda napp som tröst?

Vore sååå tacksam för svar men också för råd och tips på ett bra schema:)

mvh Teddy
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Våran snart 8 veckors skatt! Hjälp med SM.

Inlägg av Sarisparis »

Hej Teddy :D

Välkommen hit, och grattis till lillan :heart:

Underbart att Barnaboken och andningslarm införskaffats! :thumbsup:
Mababy skrev:1. Börjar vi dagen för sent?
Nja, svârt att säga pâ rak arm, men när jag tittar pâ ert schema känns det som natten börjar sent (vilket förstâs gör att morgonen blir "sen".) Den tredje luren pâ 1.5 timme klockan känns väl sen och alltför "mastig" inför natten.

Har du varit inne och kollat pâ TorsMammas översikt av standardmodellen bland favoriterna? (http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 40&t=21416) Där finns massor av inspirerande schematänk, här är hennes exempel pâ schema för tvâmânaders:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Mababy skrev:2. Matar vi för lite under dagen? Ska vi fylla flaskan med mera? Hon kräks nämligen upp en del.
Pass. Har aldrig flaskat själv. Men mata enligt standardmodellen: förrätt, huvudrätt, efterrätt. När hon säger stopp kan man artigt erbjuda kaffe och kaka. Det kan ju aldrig bli för mycket, sâ mata pâ sâ mycket som gâr.
Mababy skrev:3. När hon sover under dagen - är det okey att ha vanlig samtalsnivå hemma och låta vardagssysslorna pågå? Hon sover bra när det är ljud runt omkring.
Ja! :D Anna beskriver det jättefint i Barnaboken. Läs om Tystnaden pâ s110 samt längst ner pâ s 139 och vidare. Barnet tar sig helt enkelt en tupplur mitt i händelsernas centrum, utan att vara händelsernas centrum.
Gâ inte i fällan att ha det knäpptyst, dels är det oroande för bebisen att inte höra att livet gâr vidare sâ att säga, dels är det oroande för dig (tänk om telefonen ringer :shock: ). En lagom ljudmatta (musik är ju trevligt att ha för en själv ocksâ :D ) är bara bra.
Mababy skrev:4. Ska jag väcka om hon sover mer på dagen. Hur är bästa sättet att väcka?
Gâr du in för att sätta ett schema sâ fâr du räkna med att väcka (du kan ta marginalkvart till hjälp om du känner att det behövs). Barn som blir vana att väckas brukar ocksâ sova tryggare eftersom de lär sig att nâgon annan har koll, de behöver inte vakna för at kolla läget sâ att säga. Hur är bästa sättet att väcka? :roll: Ja, där gör vi nog alla olika! :lol: Mina smâ väcks av mig kommandes sjungandes och blir sen kramade och upplyfta i famnen.
Mababy skrev:6. På natten sover hon i eget rum. Rummet är mörkt. Men hon vaknar då och då. Är det okey att buffa och göra solfjädern då samt använda napp som tröst?
Bra att ni har ordentligt mörklagt. Glöm inte att se över den ordentligt när det börjar bli ljusare ute, tidiga morgnar brukar bli ett resultat om det kommer in ljus. Sover hon i vagn? Det gör det ju isâfall praktiskt att vagna vid behov, mânga föredrar att vagna framför att buffa. Läs om napp i Barnaboken s 231 Napp - om, när, hur länge? Napp är inte tröst, men kan behövas för att stilla det stora sugbehovet de första mânaderna.

Man kan aldrig läsa för mycket i Barnaboken, läs ordentligt om standardmodellen sâ bollar vi vidare!

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Våran snart 8 veckors skatt! Hjälp med SM.

Inlägg av Sarisparis »

Glömde :oops: :D

Skulle du kunna lägga in dotterns födelsedatum i din profil (via Kontrollpanelen) sâ blir det mycket lättare för alla oss som svarar att hâlla koll pâ âldern? Tack!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"