Hjälp, är vi nu på rätt spår?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hannas mamma

Hjälp, är vi nu på rätt spår?

Inlägg av Hannas mamma »

Hej
Vågar knappt skriva :oops: men skam den som ger sig! det brukar ges så bra svar här att jag känner att jag vill få lite råd, igen. Vi startade omkurning av dottern i torsdags. Sambon tog första nätterna då det var helg och jag uppföljning. Vi har läst, diskuterat och sett dvd, laddade till tänderna. Nu ska tjejen få förutsättningar att åter sova gott hela natten. Inatt kl 3 trillade poletten ned, på mamma. Vi har klantat till det lite, eller förlängt processen ngt. Vi har ett bra schema, bra dagslurar förutom sista då hon inte vill somna men är glad och tyst. Den har skett på promenad i vagnen men insåg precis att hon vill ha lugn och ro. (åskar så luren blev i sängen idag) Skrattet till godnatt sitter där, hon vaknar upp en gång per natt samt vargtimmen kl 6 men vi får till omsomnande fram till godmorgon kl7. Hon kan alltså somna om själv, är inte arg längre, snurrar runt i sängen men kommer till ro. Inget buffande eller ammandes till sömn.

Problemet? Jo, vår tolkning av ramsandet har inneburit att ramsan inte riktigt tar. Vi har 5 minuters metoden i färskt minne och särskilt sambon som tog första nätterna ville absolut inte höra henne ledsen. Trafiken till rummet blev lite för tät och vi solfjädrade lite för länge även om det ramsades utanför rummet samt bekräftades.

Vårt dagsläge är som så att jag lägger henne tillrätta. Hon dyker ner när hon ser sängen. jag säger godnatt(vila skönt och ramsar mig ut. Hon blir ledsen och trycker näsan mot spjälorna för att spana. Jag påminner och idag fick jag visserligen respons (vilket har bevisat att vi gjort fel men att vi kan få till det ändå?) men annars fortsatt ledsen. Tills jag går in, då lägger hon sig tillrätta och somnar ganska så fort. Men går jag ut så ledsen direkt. Vi har helt tappat bort ramsandet stöd.

1. Är min tolkning rätt?
2. Kan vi köra på genom att nu göra rätt och använda ramsandet som man ska så jag kommer ur det där rummet? Trots att vi är mitt i kuren och förbi buffande stadiet?
3. Ska jag iså fall lägga henne och ramsa mig ur och sedan med diverse tonfall ramsa henne lugn så hon kan somna, utan att gå in mer under kvällen? Lät som jag inte läst men vi har som sagt en varg, vara ledsen för länge. Hon låter inte arg utan ledsen och som sagt har lärt sig att jag kommer in efter en stund. Alternativet skulle ju vara att solfjädra mellan varven men då är trafiken igång och kan inte få lugn eller?

Hon är dagtid otroligt mammig och jag har svårt att gå ur hennes sikt. Leker tittut, pratat högt när jag går in i andra rum och övar på att hon åter ska bli trygg.

Vad tror ni - kan vi få till det nu och vad blir steg ett iså fall? tacksam för stöd
Hanna f?dd 18 oktober 2004. Vi har b?da uppt?ckt hur fanstastiskt det ?r att sova.
Bild
kokos

Inlägg av kokos »

Lite ledsen är inte världskatastrof, försök att komma ur den där jobbiga känslan ni får om hon gnäller lite när ni lagt henne.

Tycker att du ska säga godnatt till henne innan du lägger henne: inte när hon ligger i sängen. Säg godnatt MED henne till saker i rummet, lampan, nallen och lite andra saker som ni kan knasa er med så att inte läggningen blir så dramatisk. Säg glatt godnatt till henne! Innan dess har ni förståss sett till att hon har fått sig ett rejält skratt till godnattet??? Släck lampan, lägg henne i sängen och sprid ut händerna som en solfjäder på ryggen. Tryck till och gå ut ur rummet med ramsa x 4. Skriker hon upp sig påminner ni henne med x4 eller x8 eller x12 om det behövs för att hon ska lugna ner sig lite (hon behöver inte vara helt tyst men hon ska lugna sig av ramsan). När hon sedan är helt tyst bekräftar ni med ramsan igen.

När ni lagt henne ser ni till att hålla er själva sysselsatta så att ni inte står och tvekar på hennes tröskel eller oroar er. Bort med era vargar! När ni lagt henne tar ni tag i disken eller allt annat som ska göras och så går ni och ramsar utanför hennes dörr om det verkligen behövs.

Se till att jobba in ramsan ordentligt nu med alla stegen. Den dag ni inte behöver påminna så behövs ju inte det steget.

Tycker absolut att ni är på rätt väg.

Glöm 5-minutersmetoden och ramsa ner henne när hon behöver hjälp: titta inte för mycket på klockan. Men ge henne chansen att lugna ner sig själv innan ni ramsar.

Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Hannas mamma

Inlägg av Hannas mamma »

Tack för svaret. Min plan var att köra shn-kuren som det ska vara från och med igår, dvs - Lägga till rätta, ramsa ut osv. Dvs som dag två på kuren och inte gå in om det inte var kris. Tänkte städa ur källaren under tiden för att minska överkoncen. Vad hände? Jo, jag ramsade ut och hann med bekräftelsen innan tjejen somnade. Två tillfällen innan kl 2 ramsade jag kort och hon somnade om! Dock vaknade hon kl 3.10 och vi kämpade till 4.40. Lurläggningarna idag har varit oroliga, dvs hon somnar på första ramsan men vaknar efter 5 minuter och är ledsen osv.

Men inte konstigt, måste vara förvirrad av mitt inkonsekventa handlande men nu är det ordning som gäller. JAg försöker bara titta framåt och inte tänka på gamla erfarenheter. Men det är hårt hatt höra hennes gnäll och ledsna gråt mellan varven. Hon har ju lärt sig att tar hon i så kommer mamma springande. Sambon har fått time-out och får ta helgen istället.

Var tvungen att skriva för att ladda om.
Hanna f?dd 18 oktober 2004. Vi har b?da uppt?ckt hur fanstastiskt det ?r att sova.
Bild
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, kokos :D

:D Strålande natt - bra jobbat :D

Ha nu lite tålamod och lite mer förtroende för lilla barnet. Rom byggdes inte på en dag. Men det blev ståtligt :lol:

Det är helt rätt att hon inte ska vara ledsen, på allvar ledsen. Men när du hör, som du tror, att hon skriker dig till sig, ska du dra öronen åt dig och tänka: nu skriker hon mig FRÅN sig. Du kommer kanske, men bara för att gå igen. Ut snabbare och snabbare alltså, kortare och kortare stunder hos henne, vi talar sekunder här :!: När du alltså känner att du absolut MÅSTE ingripa. Och det måste du kanske ännu lite till, eftersom 5mm spökar för er :cry: Men hennes protester/reaktioner EFTER ingripandet ska ni inte försöka förbjuda utan besvara med ramsan. Eller bekräftelsen, så fort hon går "ner". Så öva, öva (själva, inte på henne först) :!:

Med risk för att bli tjatig - peppa er med omläsning. Gamla hederliga Lathunden är inte fel.

Det goda livet stundar :D

O
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"