schma ändring 9 manader, tagit bort för mkt vila?

Skriv svar
knyttet

schma ändring 9 manader, tagit bort för mkt vila?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Var flicka är nu drygt 9 manader och jag skulle behöva rad om schema ändring.

Vi har kört

natt 19-07
vila 9-9.30
vila 12.30-14
vila 16.15-16.45 (ute i vagn, somnar lite när hon vill mellan 16 o 17 o brukar sova 25-35m)

Men sen nagon vecka tillbaka sa tänkte jag att det var dax att ta bort eftermiddagsluren. Inte för att hon egentligen gav nagra tecken pa att fa för mycket sömn men jag tänkte att det var dax för att inte natten eller langvilan skulle börja krangla.

Första dagarna blev hon aptrött pa kvällen och paväg in in övertrôtthet fast jag la henne 18.30h. Nu verkar hon ha vant sig även om jag tycker hon är lite för trött vid läggning gämfört med förut (blir lätt ledsen om ngt gar snett sista 30min)

Men det värsta är att langvilan börjat störas istället för tvärtom....i och med att jag tagit bort sista luren vaknar hon efter 1h, sen ligger hon och vrider sig och/eller flaxar ordentligt med armar och ben, dock utan att prata eller grata. Hon kan ligga sa i 20min, sen brukar hon somna om 10min och sen vaknar hon till igen och flaxar och vrider sig och da är det ju dax att ga upp. Sa slutligen sover hon inte 1h30 pa vilan....

Vad ska jag göra? Känns inte som om jag kan ingripa pa langvilan om hon inte skriker efter min hjälp, men hon sover ju inte sa bra heller....

Jag säger ramsan när jag gar ur rummet pa vila och lâggning men vi har aldrig kurat med ramsan (hon började sova innan vi hann med det) sa hon skulle inte lyssna om jag "ramsade" när hon vaknar till.

Tack för hjälp
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sagalinda
Kontakt:

Re: schma ändring 9 manader, tagit bort för mkt vila?

Inlägg av Sagalinda »

Hej knyttet! :D

Du skriver att hon flaxar med armar och ben. Sover hon på rygg med andra ord? Har du introducerat magläget för henne? Om inte så gör det. Barn sover mycket djupare på mage, och blir inte väckta av ben- och armflax :lol:

Har du justerat tiderna för lurarna sedan du övergick till två lurar? Många gånger kan det behövas en liten puff framåt på båda lurarna så att inte kvällspasset blir för långt. Detta ger också barnet en bättre möjlighet att bygga upp en sund trötthet innan långluren!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
knyttet

Re: schma ändring 9 manader, tagit bort för mkt vila?

Inlägg av knyttet »

Hej och tack för ditt svar.

Ja hon sover ju pa rygg...hur introducerar jag enklast magläget till en 9manader? Hon sover ju relativt bra nu och nätterna funkar bra och sa, sa jag vill ju inte krangla till det för mycket eller braka med henne...

Jag har inte flyttat fram langluren för när jag testade det i tva dagar sa vaknade hon fortfarande 14h, sa da tänkte jag att det kanske var lättare att hon sov 1,5h pa vid samma tillfälle som tidigare och som hon var van vid. Det var ocksa min känsla att hon sov längre när jag la henne som vanligt 12.30h.

Min fraga är egentligen att jag överlag har känslan att hon sover sämmre om hon far lite för lite sömn eller är jätte trött när jag lägger henne och bättre om hon far lite mer. Alltsa att hon inte sover bättre pa vila 1 för att jag har tagit bort vila 2 och hon pasavis borde ta igen det da. Utan snarare att far hon lite för lite blir hon irriterad och vaknar lättare upp pa andra vilor ocksa. Kan det vara pa det viset eller borde jag bara ge henne lite tid att vänja sig vid att ga lângre mellan vilan?

Tack tack
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"