Hjälp! Vår A hoppar ur sängen

Skriv svar
titti_lie

Hjälp! Vår A hoppar ur sängen

Inlägg av titti_lie »

Jag vet att det finns otaliga trådar om hopp ur sängen, men nu vet jag inte vad vi ska göra riktigt ändå.

Problemet är A, som är 1,5 år ganska precis. Hon och storasyster, tre år, sover i samma rum och idag under dagsvilan hoppar A ur sängen för första gången och det blir en rolig lek av det hela. A hoppar ur, E kommer ut och skvallrar, A hoppar i Es säng osv. Det räcker inte med att vara polis utanför dörren, för det är inne i rummet det händer. Känns ju dumt att stå och kika in, för att veta när man ska ingripa.

Visst har de kommit ut också, men mest bara när E ska informera om vad A håller på med. Och det kan ta en stund.

Det slutade den här gången med att vi flyttade ut A till ett annat rum, som tyvärr är ljust och svårt att somna i. Dörren är gammal och trög och hon får inte upp den själv. Nu har hon hoppat ur och står och försöker få upp dörren, men har inte sagt ett pip. Tror hon mest är förvånad över att ha hamnat där hon hamnat, hon skriker ju inte och är inte arg. Samtidigt känns det ju hemskt att "stänga in" henne. Tror absolut att hon är trött; bara till för ett par veckor sedan har A sovit 5 eller 20 min på ensamleken... Och nu är klockan halv två och dags för väckning. Men ska vi väcka?! Hon kommer att bli fullständigt olidlig när kvällen kommer, även om jag förstår poängen med att hon är mycket trött.

Läste om infrarött larm, men det känns ju verkligen som en sista utväg... Tycker det handlar lite om att skrämma barnet med det högtjutande larmet för att få barnet att stanna i sängen och det vill vi inte göra.

Men snälla ni; tips och råd tas med tacksamhet emot! Vi hoppas det går bättre ikväll. Speciellt med tanke på att vi har en tvåmånaders bebis i familjen som också behöver tillsyn. Svårt att räcka till överallt. Det är ju lite knepigt att amma samtidigt som man ska agera polis och föra tillbaka till sängen.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Hjälp! Vår A hoppar ur sängen

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag tänkte svara dig men känner bara att jag först behöver veta om A och E sover i spjälsängar eller inte?! :-k

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Efter en månads urklättrande tycker man ju att de borde ge upp, men icke. Idag tog det över en timme innan A somnade, E somnade aldrig.

För att svara på din fråga: båda barnen sover i spjälsängar.

Nu har urklättrandet blivit en grej som de gör tillsammans; "kom A, vi klättrar ur sängen". De fnissar och känner sig påhittiga. Vi försöker att inte bli arga, går bara in och stoppar ner dem igen. Utan att prata. Men de tröttnar inte och de tycker jag att de borde ha gjort vid det här laget.

E är i gränslandet för om hon behöver vila eller inte; vissa dagar somnar hon, andra inte. A borde definitivt sova. Tänker ändå att det inte är klokt att ta ut E ur rummet, eftersom då A kommer att gå på upptäcktsfärd efter storasyster efter läggdags.

Tips? Någon?

Börjar bli irriterad på de små liven som annars skött sig exemplariskt vad gäller sömn...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej! :D

Jag hade samma problem med vâr storebror (precis när han var i gränslandet mellan att behöva och inte behöva sova). Lösningen hos oss blev att separara barnen under dagvilan, vi ställde in en resesäng i vârt sovrum till storebror.
Jag skulle tippa att lilla A ganska snart kommer att uppskatta att fâ vara ifred för sin vila, särskilt om hon fâr öva mycket klättring annars. :wink:
Och snart sâ kommer stora E kanske att vilja lyssna pâ saga eller sâ pâ dagvilan sâ dâ är det ju i vilket fall ganska praktiskt att inte ha dem i samma rum.

:heart:
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Vi har nu vid ett par tillfällen separerat på barnen under vilan och det har faktiskt blivit bättre. Speciellt för A, som har lättare att komma till ro. E lyssnar på saga (vissa dagar) men somnar för det mesta inte. Just nu känns det som en helt ok lösning. Svårare de dagar de sover hos farmor, där de sover i samma rum, men må så vara om det är svårt någon dag. Vid fler än ett tillfälle har A slocknat på golvet.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"