Ni med hemma-treåringar...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
_lill

Ni med hemma-treåringar...

Inlägg av _lill »

...hur ser era dagar ut?
hur ofta träffar era barn andra barn?

jag känner att det är dags att strukturera upp vardagen lite såhär efter jul. vi träffar inte många andra barn spontant. en eller annan fika med föräldrar och barn som också har småsyskon blir det men de flesta storasyskon är på förskolan på förmiddagarna till skillnad från min dotter som är hemma heltid.

jag tycker inte alls att man måste ha fullspäckat med aktiviteter men jag tycker nog att hon borde träffa andra barn åtminstone 1-2 ggr i veckan - vad tror ni?
tidigare har vi gått på minisim men det är ganska värdelöst - dyrt och rätt trist tycker iaf jag :wink: jag har ofta tagit med dem till öppna förskolan men nu kommer min man vara hemma och han är inte mycket för sånt - kommer nog mer ta ut barnen i skogen osv - vilket ju är bra! men då är det det här med andra barn... funderade på att anmäla henne till barngymnastik en gång i veckan kanske. hur resonerar ni? vore roligt att höra hur andra tänker :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Susanne*

Re: Ni med hemma-treåringar...

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
När jag var hemma med mellantjejen och lillebror var hon 3.5 till 5 år. Hon gick på kyrkis 2 förmiddagar i veckan samt var med på storasysters gymnastik där jag var tränare. Lekplatser och annat skoj...där det tyvärr inte var mycket barn dagtid. :? Våra veckor var mao ganska lugna men ändå full fart med 3 barn och allt praktiskt kring det.

Jag tänker som så... Det är viktigt att visa dem "livet" och barn är en del av det. Handla, lekplatser, bibliotek etc. En bredd av många olika saker. Det är trevligt att hitta platser där det finns andra barn, för det är också som sagt en del av livet. Det kan ju vara lite problematiskt när det inte finns barn hemma på dagtid. Dock brukar det alltid finns någon lekplats i området som är befolkad. Barngymnastik kan vara trevligt och tid finns och det blir något som tillför något och inte en stund av måste och stress. Barnen leker dock inte mycket där men också det är (eller kan vara) en del av livet. :D

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
saskia

Re: Ni med hemma-treåringar...

Inlägg av saskia »

Hej! Jag är hemma med treåring. Tycker det är jätte kul. Har en bebis också och får se hur länge jag kan vara hemma. Har även ett barn i högstadiet. Det är så många år de ska gå i skolan sen så jag passar på att försöka vara med barnen så mycket det går innan skolplikten!
Vi vill gärna hitta lekkamrater på dagarna. Svårt att hitta större barn hemma.
Vi bor på Värmdö men åker gärna runt. Mina små är födda -07 och -10.
Kram
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"