Hej!
Har en liten tjej på snart 10 månader som kurats från det hon var ca 5 månader. Det har funkat sisådär fram och tillbaka. Läggdags har oftast funkat hyfsat bra och även så nätterna med vargtimmarna som undantag då o då och lite strul med nappen som tyvärr aldrig togs bort direkt då vid kurade henne första gången. Dagslurarna har de alltid varit svårt med, ibland funkat galant andra dagar inte alls.
Sedan blev hon sjuk, tandsprickning och nätterna försämrades i takt med detta...hon vaknar några ggr per natt med somnar om igen med rams o buff. Det har som sagt inte fungerat perfekt men det har varit hanterbart fram till nu.
Vi planerar att göra en längre resa till andra sidan jordklotet om 1 månad ( som vi planerat under 1 år) och fasar nu lite för detta då det känns som att situationen spårat ut helt! Just nu vaknar hon flera gånger per natt och har börjat vaknat alldeles för tidigt på morgonen och gråter o skriker hysterik så att vi har varit tvungna att ta upp henne.
Under jul reste vi bort 1 vecka mest för att prova på hur det skulle funka att resa med henne och för att förberedda oss inför den "stora" resan. Under resan gick det hyfsat ok med undantag för första natten (vilket är förståerligt med miljöombytet) men det var när vi kom hem som det spårade ut helt...inte nog med det så blev hon sjuk på det också! Detta har resulterat i att sömnen o maten strular, hon e kinkig, gnällig och väldigt mammig och vi är nära på att få sammanbrott ibland känns det som. Nu efterhand kan det kännas som att det kanske inte var så bra att åka iväg så tätt inpå nästa resa...
Så frågan är nu om det ska kurats på nytt? Är det lönt för att sedan byta hennes miljö helt och hållet om 1 månad? Vi ska nämligen vara borta i minst 2 månader. Finns det något annat som vi kan göra? Vet inte ens om jag har energin till att kura på nytt...(önskar nästan att någon kunde hjälpa oss med detta). Andra tips på vad vi ska tänka på i samband med resan eller vad vi ska göra på plats?
Eller ska vi lägga ner resan och vänta tills hon blir större och saker o ting är lugnare?
tacksam för alla tips jag kan få!
Mvh
Maja
Långsemester och ny kur, funkar det? Hjälp!
Re: Långsemester och ny kur, funkar det? Hjälp!
Hej!
Uscha va tråkigt när det blir så. Jag tror nog (om man får lov att spekulera) att hon fick några återfall där i början och att ni kanske inte riktigt visste hur ni skulle hantera dem. Kan det vara så :-k
Jag tycker det verkar som om nu nu har fastnat i ett nytt mönster.
Har ni använt er av ramsan vid varje läggning även efter att hon blev en säker sovare? För om ni har det så har ni ju ramsan som aktivt redskap och kan börja jobba med den. det hade jag gjort. Gå tillbaka till natt 2 i kuren, där ni ramsar vid minsta pip och sen natt tre så börjar ni så smått att backa med ramsandet.
Det kommer fixa sig snart ska du se! Ni behöver "bara" bryta det nya mönstret. Ja jag vet, det är lätt sagt. Jag förstår att det känns svårt. Det hade jag oxå tyckt om jag varit i den situationen. Men vad är alternativet?
Resan tycker jag inte ni behöver skjuta på. Ni kommer vara borta så pass länge att ni kan jobba vidare med ramsan och backandet även då. Det kommer gå bra ska du se!
Hur ser schemat ut nu? Kanske är det dags för lite justeringar?
Hur har ni det med den sociala delaktigheten och de fysiska utmaningarna?

Bianca
Uscha va tråkigt när det blir så. Jag tror nog (om man får lov att spekulera) att hon fick några återfall där i början och att ni kanske inte riktigt visste hur ni skulle hantera dem. Kan det vara så :-k
Jag tycker det verkar som om nu nu har fastnat i ett nytt mönster.
Har ni använt er av ramsan vid varje läggning även efter att hon blev en säker sovare? För om ni har det så har ni ju ramsan som aktivt redskap och kan börja jobba med den. det hade jag gjort. Gå tillbaka till natt 2 i kuren, där ni ramsar vid minsta pip och sen natt tre så börjar ni så smått att backa med ramsandet.
Det kommer fixa sig snart ska du se! Ni behöver "bara" bryta det nya mönstret. Ja jag vet, det är lätt sagt. Jag förstår att det känns svårt. Det hade jag oxå tyckt om jag varit i den situationen. Men vad är alternativet?
Resan tycker jag inte ni behöver skjuta på. Ni kommer vara borta så pass länge att ni kan jobba vidare med ramsan och backandet även då. Det kommer gå bra ska du se!
Hur ser schemat ut nu? Kanske är det dags för lite justeringar?
Hur har ni det med den sociala delaktigheten och de fysiska utmaningarna?
Bianca