Dagisfröknar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Aludden

Dagisfröknar

Inlägg av Aludden »

Hej! Vår dotter som nu är 1 år 9 mån började på förskolan i höstas. Hon är en säker sovare i alla dess bemärkelser och alla pedagoger är i chock över att hon går och lägger sig självmant. Det har aldrig varit några problem alls på förskolan, förutom första dagarna då hon hade satt sig upp och stirrat ut fröknarna då dom satt kvar i rummet då dom andra barnen som skulle sova behövde det. Vår dotter tyckte ju såklart dom var jättekonstiga som bara satt där, ha ha. Från början instruerade vi dom att vi ville att dom skulle ramsa vid middagsvilan, men annars lämnade vi det öppet för dom då vi vet att dottern inte behöver mer än så för att sova på förskolan.

Nu till "problemet". När jag skulle hämta dottern förra veckan ställde jag en liten "kontrollfråga" till en av pedagogerna och frågade "går det bra när ni ska lägga Klara? Visst ramsar ni?" Till min skräck för jag svaret "Hon är så duktig, vi säger bara "sov gott" och det går jättebra.

Som kontrollfreak till SHN-mamma stelnar jag till men väljer att inte säga något utan att åka hem och fundera igenom hennes svar.

Tycker ni att jag ska strunta i att dom inte ramsar på dagis? Hon sover ju utan problem både där och här hemma. Men min skräck är att det ska rubba hela Klaras SHN då ramsningarna på dagtid plötsligt försvinner. Vad tror ni andra kloka människor? Ska jag insistera på att dom börjar ramsa på förskolan igen eller ska jag låta dom köra sitt race?

Hur länge ramsar man till SHN-kurade barn?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Dagisfröknar

Inlägg av Acnaib »

Hej! :heart:

Jag tror inte att det är någon fara. Jag ramsar fortfarande min 2-åring då hon sover middag, men jag vill minnas att AW i SHN har skrivit att Pappa och Mamma kan ha olika ramsor. (Visst har hon väl det :-k) Och då tänker jag att förskolan har en ramsa: "Sov gott" och ni har en annan hemma. Älsklingar vänjer sig snart vid att det kan vara olika på olika platser. Det viktiga är att ni gör likadant hela tiden. Att förskolan gör på ett annat sätt tror jag inte påverkar älsklingen alls. :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "