JNL skrev:Antar att vi får starta från ruta 1om vi ska frotsätta kurandet.
Ja, det tycker jag. När ni är redo.
Som de var inatt så skrek han hysteriskt och blev ur arg när jag var inne hoss han och försökte lugna han, fick knapt röra han.
Hur ska vi komma vidare i sånt fall, var bara pappa som dög.
Är du säker och trygg i det du gör, förmedlar du det. Så lätt och så svårt är det. Jag tror att eftersom pappa lägger sig med gossen är det så han (sonen) tror att det ska vara. När ni kommer med olika besked blir han lugn av den som får honom lugn, och just nu är det pappa. Om ni kommer överens om att kura så ska ni köra en och en, tycker jag. Då kan man inte lägga över kurandet på den andra, eller känna sig iakttagen och ifrågasatt. Planera en helg eller likande då en av en kan vara ensam hemma med sonen för att ta första nätterna?
Hur statar vi om, OM vi ska fortsätta
Först och främst: var överens om vad och när ni ska kura. OM ni är överens om att kura. Om pappa känner att han inte klarar av att gå hela vägen, ja då är det bästa att han håller sig i bakgrunden, ser till att ta dagarna och låter dig göra kurjobbet. När du är påläst och har en klar strategi i huvudet, ett spikat schema och är säker på att du orkar hela vägen
Hur "snälla" ska vi vara med ljust utanför, dörren öppen, sitta på pall...
Det är ju inte meningen att ni ska känna er "elaka" men inte är det sonen som ska ställa direktiven för hur det ska vara. Som förälder måste man ta ledningen eftersom man faktiskt många gånger vet bättre: vi vet till exempel att man måste ha bälte i bilen och skulle aldrig tumma på det, eller hur? Eller att man inte springer hursom helst i trafiken, att man tvättar händerna efter toabesök - detsamma gäller sömnen. Vi vet hur viktig den är, vi vet att man sover bättre när det är svalt och mörkt, och då måste vi också vara tydliga i det till våra barn! Så bestäm innan hur du ska göra, själv har vi en svag lampa i hallen utanför barnens sovrum ifall de behöver på toa eller liknande. Sitta på pall gör du så länge det behövs, men inte för att gossen
kräver det utan för att kunna hjälpa honom i kuren.
Har själv så svårt att vara vaken på natten eller rävsova då jag är en tröttis på nätterna och har svårt att komma för minsta pip.
Tar du nätterna tar pappa dagarna. Ingen vits att ni ska vara vaken bägge två både dagar och nätter. Just därför delar man på sig när man kurar.
Vill ju inte att han ska somna helt utmattad och lässen.
Det vill inte jag heller. Det har helt enkelt blivit för rörigt för honom nu, och om ni kurar igen får ni räkna med att hans förvirring kommer att finnas kvar. Därför är det så viktigt att det är förberett, ni är överens, ni känner er säkra i det ni gör. Då kommer det att gå vägen

.
Det finns tyvärr ingen genväg till kuren, det är ett jobb som ska göras och det ska göras med säker hand.
Kram Mia