Äntligen storebror 3,1/2 års tur

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
JNL

Äntligen storebror 3,1/2 års tur

Inlägg av JNL »

Nu ska jag äntligen få ta tag i storebrors sömn :D
Har kurat lilla syrann och har nog fallit i alla diken som finns, så har lärt mej mycket av de #-o
Här har vi lekt länge om att han sover hela natten i sin säng och att jag kommer med veckaklockan åt han. Han har ju oxå sett hur vi gör med lilla syster, så tror/hoppas han har fattat den biten med klockan.
Han frågar- är de i dag du ska lära mej att sova hela natten??
Vi har pratat mycket om de så han är nog med om vad som ska hända.

Här har stora vargen varit pappa som ömt räddat han från sängen. (verka vara nått speciellt med men och deras söner, extra blödiga)
Men nu ska pappa vara borta 2nätter så nu passar jag på!
Hoppas att vi kommer komma en bit på väg så jag inte ska behöva mota bort han sen.
För att mota bort mina vargar så får nog lilla syster sova nere i lekrummet, så oron att väcka henne inte blir så stor.

Har några funderingar
:arrow: Måste jag vara vaken hela första natten? han sover bra i övrit (tror jag då han mäst sover hoss oss)

:arrow: När han vaknar ska han få ramsa för minsta pip, eller ge en schans att somna om själv först?
Han vaknar till mäst i rutin tror jag då han kommer in till oss vid samma tid varge kväll.

:arrow: tänker sikta på sovtid 19-7 samma som syrran,men märker att han skulle behöva mer. Kan man flytta tiden lite erferssom när han verligen sover tills de ringer och dra ut på morgonen?

:arrow: Hur mycket ska man uppmuntra/belöna. Alla människor sover ju men de ska ju vara rolig att få lära sig sova själv. Få känna stolthet i att kunna sova själv hela natten.

I morgon kväll kör jag :-P
// Linnéa

:heart: Hampus 07 :heart:
:heart: Nathalie 09 :heart:
miar70
Kontakt:

Re: Äntligen storebror 3,1/2 års tur

Inlägg av miar70 »

Hej :D
JNL skrev:NuHan frågar- är de i dag du ska lära mej att sova hela natten??
Men kära nån, här har vi en ung man som verkligen är redo :heart:
Måste jag vara vaken hela första natten? han sover bra i övrit (tror jag då han mäst sover hoss oss)
Bara du är redo att rycka in så fort han behöver dig, en madrass utanför hans dörr kanske så kan du slumra lite mellan varven?
När han vaknar ska han få ramsa för minsta pip, eller ge en schans att somna om själv först?
Han vaknar till mäst i rutin tror jag då han kommer in till oss vid samma tid varge kväll.
Han ska inte behöva vänta på besked, men å andra sidan kan man låta fast man sover. Du får helt enkelt lyssna av, ha dörren på glänt så att han ser dig när du ramsar om du väljer att inte gå in. Han ska lugnas och känna sig trygg och inte behöva fundera på var du är nånstans.
tänker sikta på sovtid 19-7 samma som syrran,men märker att han skulle behöva mer. Kan man flytta tiden lite erferssom när han verligen sover tills de ringer och dra ut på morgonen?
Att ha mer än tolv timmars natt är lite att utmana ödet. Jag vet att några få haft 12½ timmes natt men jag tycker kanske att det är bättre att han får en dagvila till en film /sagodvd varje dag och möjlighet till en tjugominutare om han är trött.
Hur mycket ska man uppmuntra/belöna. Alla människor sover ju men de ska ju vara rolig att få lära sig sova själv. Få känna stolthet i att kunna sova själv hela natten.
Jag är inget fan av att belöna vare sig sovande eller ätande, det är naturligt och något vi alla måste göra för att överleva. Så frågar du mig så nej, inget belöningssystem. AW säger "ifrågasätt inte den goda sömnen så gör inte barnen det heller". Han kommer att bli belönad nog genom att få en starkare självkänsla av att kunna sova och somna själv :D .

Kram och lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
JNL

Inlägg av JNL »

Första natten avkalrad
Gick rellatift bra, första gången han vakna vid 21va av att han slog sej i sängkanten men gick bra med lite tröst och sedan en stadig kram och lite fjäder. Tog snällt i mot ramsan sedan och somna.
Gick bra med bara ramsan i bland någon kram de gånger han vakna fram till 12 tiden
sedan vid 2 var de bara en ramsa sen tyst!!

Men vid 5 kom den riktiga pärssen.
Var så lässen och ville att vi skulle ringa pappa....( för att komma och rädda han)Skrek så han blev hes :(
Men till slut så gick de med att jag skulle väcka han när klockan ringer.
Han fick en liten lampa tänd i hallen.
Sov ca en kvart för att sedan fråga
- varför kommer du inte och väcker mej!?? och så höll de på till kvart i 7 då de fick bli morgon.
Tyvär fick de gå ut lite för lilla syrran son vakna oxå vid 5snåret och vill nog ha haft en ramsa för att kunnat somna om.
Men viste att han skulle bli :cry: :x om han märkte att jag inte var upp med han.
Så va kanske inte så lätt heller att somna om bra när man hör någon som är lässen på nedervåningen.
Hade hela tiden som målbild hur jag skulle väcka han med klockan och bus.

Väckning med klocka och tomtebloss, tjo och tjim kittling......mycket uppskattat. Förvånar mej att han inte har nämn något om nattens bravader, kommer vell i kväll.

Har varit ovanligt mycket ute i dag och lekt med kompis så är väldigt trött!!!
Ska nog lägga han en aningen tidigare så han inte blir över trött.

De största eld provet kommer nog när pappa kommer hem, o han vill ner med pappa som ska till jobbet. Och pappa som inte ska komma in och "rädda" han på natten sen [-X
// Linnéa

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tycker det låter som om ni hade en bra förstanatt - om barnet inte vaknar så får man heller inga tillfällen att jobba in ramsan så se det som att ni är på G, det är en process och ett arbete! Såklart han måste få fråga och undra, kolla om du står för det du säger, och jag lovar att det inte är första gången under sin uppväxt han kommer att göra det :wink: . Det viktiga nu är att ni är tydliga och konsekventa för gossens skull!

Bra med målbild, snart är ni där!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
JNL

Inlägg av JNL »

Mer jobb i natt.
Vakna varge timme efter 22 men sov bra mellan 2-4 då de blev pappa kris i gen,tog nog en timme innan han somna ordentligt då. Satt utanför. Men han sov super fram till väckning då han var super trött och knappt väckbar :sleep:
Känns toppen att fått till en riktig väckning, men är dock en aning trötta både han och jag i dag.
// Linnéa

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Underbart med väckning :D

Jag tycker ni jobbar på så fint och målmedvetet, kuren är ingen barnlek utan kräver lite av en som förälder :wink:

Hoppas ni får en fin dag!
JNL

Inlägg av JNL »

Tycker de går frammåt, men har några funderingar på vägen.
Han vill gärna att jag sitter på stolen utanför där vid morgon timmerna när han vaknar.
Jag har gjort de nu för att ge han trygghet så han lär sig sova förbi varg timmarna. Fel/ rätt ?
Han sover mycket tyngre märks för han är piggare på ett anant sätt, men är ändå väldigt trött på kvällarna.
På dagis så ska han till en äldre grupp och hans tillfälle till vila försvinner.
Kan jag lägga han tidigare för att få sova lite extra någon natt.

(Leker fortfarande morgon väckning, som han tycker är så roligt :lol: )
// Linnéa

JNL

Inlägg av JNL »

O glömde!
När jag sedan ska väcka båda barnen i olika rum men i samma hall samma tid, hur gör jag?
Båda är ju vana med väcka klockan nu.
Har lillasyster nere då hon har varit lite orolig på morgonen och vill inte att de ska störa varandra nu i början av kuren.
// Linnéa

Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad ni jobbar på fint. =D>

Jag tycker nog att det är dags att lämna den där stolen nu. Om du känner att du behöver vara nära de där morgontimmarna kan du kanske ha en madrass utanför hans dörr som du kan lägga dig på. Eller så ramsar du helt sonika från ditt sovrum. Säg på kvällen innan att stolen ska sova inatt och att du ska ligga i din säng. 8) Han kanske köper det rakt av.

Har de ingen vila alls på förskolan? Låter ovanligt. De flesta har även för de äldre, att de lyssnar på saga t ex och en del somnar till en stund. Annars kan ni lägga honom en halvtimme tidigare när han är riktigt trött.

Kan du inte väcka storebror först så kan han snabbt hoppa ur sängen och vara med och väcka syrran?

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
JNL

Inlägg av JNL »

Jobbar på
Har inte tagit bort stolen men ska pröva med de i natt.
Vi hadde en så hemsk natt här för ett par dar sen då pappa kommit hem och han apsolut inte tyckte att jag skulle ramsa utan var in och gulla med han i 1tim innan han somna om... Tack och lov så tog han inte upp han till våran säng.
(vi är vell inte direkt eniga i kurandet, han tycker han sover såmre och vaknar oftare ochjag tycker de går framåt :( )
Men natten som va så lyckades jag skicka till baka pappan i säng och de hela gick rätt bra.
Har läst runt och inser att jag ska nog baka lite mer nu, när jag ger han ramsan kan jag göra de så han inte ser mej?
Och vid morronen vid 6,30 (har morgon 7)då han tycker jag ska komma och vecka han ska jag bara ramsa på med alagodag yxsaft? :wink:
Han vill järna att en liten led lampa ska lysa i hallen är de ok.
// Linnéa

JNL

Inlägg av JNL »

Ingen bra natt :( :x
Har inge stöd i från pappan, han och sånen var ur arga när han vakna i natt.
Lysna på han.. sluta ramsa...det funkar inte märker du inte de...
Så till slut gav jag upp, han fick va hoss sånen och gulla tills han somna. :(
Och va in till han så fort han vakna till.

När pappan åkt till jobbet så försökte jag ramsa tills han skulle lunga sig men va inte direkt motaglig vid 6,30. Skriker så han nästan tappar rösten och väcker lilla syrran som blir rädd för allt skrik.. :(

Va gör man när man vill slänga ut mannen på nätterna. :x
Att säga att han ska få ta nätterna tror jag inte på, då han gärna vill ligga sked med han hela nätterna.
Men vill inte att han ska med upp på morgonen när han ska till jobbet (för sonen blir alldeles för trött och mannen hinner inte äta frukost då)

Säker het och tydlighet är nog de sista vi förmedlar nu till sonen
Känner mej bara uppgiven, när man inte får kura i fre :cry:
Tack för att ni finns alla forumare :heart:
// Linnéa

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Linnéa!

Ojoj, det här är inget vidare :( Det är inte snällt mot sonen att förvirra honom som ni gör nu, jag är ledsen att behöva säga det. Att kura under de omständigheter ni är i nu är inte bra, som föräldrar måste man åtminsone vara något överens, det går inte om den ena föräldern går in och lägger sig med barnet eller tar upp - det enda som händer är att gossen inte alls känner sig trygg med det ni gör. Ramsan är inte något som lever ett eget liv, den är ett verktyg som tar tid och engagemang att fungera. Just nu har den ingen verkan alls eftersom den inte betyder nåt.

Du känner själv att det inte funkar, och jag kan inte annat än att hålla med.

Eftersom du nyligen kurat ett barn så vet du också hur viktigt det är att vara påläst, förberedd och säker för att lyckas. Med ett äldre barn gäller det att ha en extra portion is i magen och verkligen ha fokus på målet för resan blir ofta lite längre än med ett mindre barn.

Ni får nog sätta er ner och fundera ut hur ni ska fortsätta, för det ni gör nu är inte snällt mot nån av er. Om ni kurar ska det vara till 100 %, annars väntar ni tills ni är redo för det. För gossens skull.

Kram Mia
JNL

Inlägg av JNL »

Tack för snabbt svar
Antar att vi får starta från ruta 1om vi ska frotsätta kurandet.
Som de var inatt så skrek han hysteriskt och blev ur arg när jag var inne hoss han och försökte lugna han, fick knapt röra han.
Hur ska vi komma vidare i sånt fall, var bara pappa som dög.

Hur statar vi om, OM vi ska fortsätta
Hur "snälla" ska vi vara med ljust utanför, dörren öppen, sitta på pall...
Har själv så svårt att vara vaken på natten eller rävsova då jag är en tröttis på nätterna och har svårt att komma för minsta pip.
Vill ju inte att han ska somna helt utmattad och lässen.

Tack Mia :heart:
// Linnéa

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

JNL skrev:Antar att vi får starta från ruta 1om vi ska frotsätta kurandet.
Ja, det tycker jag. När ni är redo.
Som de var inatt så skrek han hysteriskt och blev ur arg när jag var inne hoss han och försökte lugna han, fick knapt röra han.
Hur ska vi komma vidare i sånt fall, var bara pappa som dög.
Är du säker och trygg i det du gör, förmedlar du det. Så lätt och så svårt är det. Jag tror att eftersom pappa lägger sig med gossen är det så han (sonen) tror att det ska vara. När ni kommer med olika besked blir han lugn av den som får honom lugn, och just nu är det pappa. Om ni kommer överens om att kura så ska ni köra en och en, tycker jag. Då kan man inte lägga över kurandet på den andra, eller känna sig iakttagen och ifrågasatt. Planera en helg eller likande då en av en kan vara ensam hemma med sonen för att ta första nätterna?
Hur statar vi om, OM vi ska fortsätta
Först och främst: var överens om vad och när ni ska kura. OM ni är överens om att kura. Om pappa känner att han inte klarar av att gå hela vägen, ja då är det bästa att han håller sig i bakgrunden, ser till att ta dagarna och låter dig göra kurjobbet. När du är påläst och har en klar strategi i huvudet, ett spikat schema och är säker på att du orkar hela vägen :!:
Hur "snälla" ska vi vara med ljust utanför, dörren öppen, sitta på pall...
Det är ju inte meningen att ni ska känna er "elaka" men inte är det sonen som ska ställa direktiven för hur det ska vara. Som förälder måste man ta ledningen eftersom man faktiskt många gånger vet bättre: vi vet till exempel att man måste ha bälte i bilen och skulle aldrig tumma på det, eller hur? Eller att man inte springer hursom helst i trafiken, att man tvättar händerna efter toabesök - detsamma gäller sömnen. Vi vet hur viktig den är, vi vet att man sover bättre när det är svalt och mörkt, och då måste vi också vara tydliga i det till våra barn! Så bestäm innan hur du ska göra, själv har vi en svag lampa i hallen utanför barnens sovrum ifall de behöver på toa eller liknande. Sitta på pall gör du så länge det behövs, men inte för att gossen kräver det utan för att kunna hjälpa honom i kuren.
Har själv så svårt att vara vaken på natten eller rävsova då jag är en tröttis på nätterna och har svårt att komma för minsta pip.
Tar du nätterna tar pappa dagarna. Ingen vits att ni ska vara vaken bägge två både dagar och nätter. Just därför delar man på sig när man kurar.
Vill ju inte att han ska somna helt utmattad och lässen.
Det vill inte jag heller. Det har helt enkelt blivit för rörigt för honom nu, och om ni kurar igen får ni räkna med att hans förvirring kommer att finnas kvar. Därför är det så viktigt att det är förberett, ni är överens, ni känner er säkra i det ni gör. Då kommer det att gå vägen :D .

Det finns tyvärr ingen genväg till kuren, det är ett jobb som ska göras och det ska göras med säker hand.

Kram Mia
JNL

Inlägg av JNL »

Antar att vi måste släppa kurandet nu ett tag så vi får prata igenom och planera ordentligt.
Känns bara som ett otroligt bakslag när jag äntligen var på g med kuren( dock helt huan stöd)
Han sover ju i sin säng på nätterna nu som han ändå är lite stålt över, och om innte annat gillar han väckning.
Ska vi släppa o ligga med han i sängen tills han somnar eller vad han nu föredrar för att åtminstone slippa han i våran säng.
Han säger bara på nätterna att han inte kan somna om
-hjälp mej att somna om mamma
// Linnéa

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "