Blivande krypbarn som kämpar sig trött vid dagsömn

Skriv svar
Teddler

Blivande krypbarn som kämpar sig trött vid dagsömn

Inlägg av Teddler »

Hej!

Först måste jag börja med att från botten av mitt hjärta säga TACK för SHN. Att trygga Storebrors sömn tog många och långa timmar. Lillebrors sömntrassel löste sig på fyra dagar med hjälp av SHN. Fantastiskt!

Jag har letat bland trådarna men inte riktigt hittat vad jag söker för att få yngste sonens dagsömn att falla på plats igen, därför startar jag denna tråd. Jag hoppas någon har tid att svara på mitt jättelånga inlägg.

Eftermiddagspigga och mycket matglada Lillebror (6 mån) kör följande schema:
19:30-07:30 Natt (ibland krävs en/flera ramsor efter 10,5-11,5h)
07:30 Gröt
10:00-11:30 Sömn 1,5h
11:30 Moslunch
13:00 Sömn 45 min i vagnen för att hämta Storebror från förskolan eller 1,5h hemma i sängen
14:30 Fruktmellis
ca 16 Extra sömnpass 45 min om det bara blev 45 min kl 13
17:00 Mosmiddag
19:00 Välling
19:30 Skrattet-till-go-nattet

Lillebror (6 mån) har sedan det senaste språnget (ja, jag är "Växa och upptäcka världen"-frälst då båda barnen prickat in varje språng med sådan exakthet!) tagit ett gigantiskt språng framåt vad gäller den fysiska biten. Det riktigt spritter av upptäckarlust i honom och han far än hit än dit. Men han är inte riktigt framme än så att han fixar krypningen. Han är dock extremt fokuserad på att få det att fungera och de senaste 2-3 veckorna har han kämpat sig blå när han egentligen borde sova på fm och em. Han bökar runt som en vilde vid insomning och direkt då han vaknar till efter 45 minuter så trycker han sig upp i krypläge. De resterande 45 minuterna som han borde sova ägnas åt krypträning.

Han är alldeles mörk under ögonen, är grinig och två nätter den senaste veckan har jag tvingats ramsa mitt i natten vilket aldrig hänt sedan kurveckan. I och för sig har två tänder dykt upp på denna vecka så jag hoppas det kan vara en viss förklaring. Men bra sömn på dagen brukar borga för bra sömn på natten, så den dåliga dagsömnen börjar nog ta ut sin rätt...

Jag tänkte att krypträningen borde ge med sig, men det gör inte det. Han sover bara 45 eller 60 min nuförtiden. 60 minuter? Vad har han fått det ifrån egentligen?! Märkligt. Att få honom att sova extrapasset innan middag är horribelt. Han är magsovare i sängen men ryggsovare i vagnen, så i vagnen lyckas jag sällan få honom att sova mer än 45 (erkännas ska dock att jag inte ansträngt mig ordenligt heller då han sovit så fint i sängen) så jag har inte provat att låta honom sova där sedan julledigheten för Storebror började.

Dessutom måste jag bekänna att jag använt ramsan alldeles för frikostligt i och med hans krypövningar. Jag har utvecklat någon form av jättelångdragen uppläxningsramsa som fått honom att slutligen somna när han totalt utmattad vrålat sig till sömnens kant efter att ha gjort si så där en 100 kryplägesövningar... Efter att ha läst igenom SHN igen så har jag strypt ner ramsan till minimun igen, och genast märks att han lyssnar bättre på mig.

Häromdagen solfjädrade jag Lillebror på em-passet för att jag hoppades bryta mönstret och få honom att somna om. 45 extremt långa och fruktansvärda minuter senare somnade han utpumpad, hulkande och snyftande. Jag skakade i hela kroppen och kunde knappt stå upp när jag slutligen sjönk ner utanför hans dörr. Under kurningen solfjädrade jag vid 3 tillfällen, INGET av dessa var lika påfrestande för honom. Älskade barn. Gör jag rätt?

Igår fick han med hjälp av solfjädringen 3h dagsömn (som han ska), så natten blev mycket bra. Även idag kände jag mig nödgad att solfjädra då han frustrerat snyftade och vrålade efter bara 60 minuters sömn på eftermiddagen.

Vad ska jag göra?!

Angående Lillebrors schema, bör jag lägga sov-em-passet senare på dagen? Kan det hjälpa, dvs att han är betydligt tröttare när det ska sovas? Tidsschemat har funkat klockrent tidigare och Lillebror har sovit i vagnen medan jag gått in och hämtat Storebror på förskolan vilket varit praktiskt. Men Lillebrors sömn går före allt vad "praktiskt" heter så jag byter gärna tider om ni tycker att det vore något.

Tack för att ni finns!
/rådvill och förtvivlad mamma
Storebror f. hösten -08, "egenkurad" vid 5 mån med en blandning av "Somna utan gråt" och eget hopkok då jag inte hittat till SHN ännu. Sover 12h/natt.
Lillebror f. sommaren -10, SHN-kurad vid 4,5 månad. Sover 12h/natt.
Teddler

Re: Blivande krypbarn som kämpar sig trött vid dagsömn

Inlägg av Teddler »

Hej igen!

Tänkte bara meddela att herr Lillebror sov 1,5 timme på båda sina sovpass igår! Det tar tid att somna på em-passet (precis som idag), men han sover gott och lugnt! De senaste två nätterna har även de varit fullkomligt suveräna, exakt 12 timmar utan ett endaste ljud!

Frågan återstår dock om jag bör lägga em-passet senare? Skulle kanske kl 14 passa bättre?

Gott Nytt År
/En gladare och mer avslappnad mamma!
Storebror f. hösten -08, "egenkurad" vid 5 mån med en blandning av "Somna utan gråt" och eget hopkok då jag inte hittat till SHN ännu. Sover 12h/natt.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Gott nytt år Teddler och varmt välkommen hit till forumet :heart: :D

Jag beklagar att du fått vänta på svar :oops: Som ganska brukligt är tycks fnurran vara på väg att lösas upp utan att någon hunnit komma med råd :lol: Härligt!

Jag vill bara påpeka att inga barn i världen ska somna utpumpade, hulkande och snyftande! Om solfjädern inte får honom lugn, har du provat buffning istället? Meningen med dessa krisverktyg är ju att de snabbt ska kunna lugna ett ledset barn, och gör de inte det måste man rannsaka situationen och verkligen försöka lyssna på barnet. Är det ilska? Ett argt barn blir bara ännu mer irriterat om man verktygar. Är det så att man använder fel verktyg? Eller gör det på fel sätt? Då måste man byta verktyg. Eller är det attityden som egentligen inte är på plats? Då spelar det ingen roll vad man gör, barnet kommer inte att bli lugnt...

Hur är det nu? Har de senaste dagarna gått bra?

Jag tycker inte att du behöver flytta em-luren (du menar alltså den sista, som bara tas om han sovit 45 minuter mitt på dagen?). Det längsta vakenpasset bör vara det som föregår natten, för att barnet ska hinna bygga upp en sund trötthet inför den långa sköna natten :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Teddler

Inlägg av Teddler »

Hej igen och tack för svaret!

Gott Nytt på dig med! Jag ber om ursäkt för mitt sena svar, en semestertripp utan internet kom i vägen. Måste bara säga hur häftigt jag tycker det är att kunna lägga sönerna i ovana sängar och ändå somnar och sover de som de gör hemma! Lyx :)

Lillebror sover nu i stort sett alltid sina 3 dagtimmar eller 2,5 timme som sämst. Men det är fortfarande mycket bök och stök vid dagsömnen. På förmiddagspasset brukar det det gå hyfsat, men det är en hel del skrik och skrän på eftermiddagspasset (dvs kl 13-passet) då han ska somna. Sällan behöver han extrapasset (vid ca kl 16) eftersom han klämmer 1,5h både på fm och tidiga em-passet :)

Och som du gissar så har nog min attityd fått sig en rejäl törn. Jag försöker att inte visa min rädsla att det ska bli tjorv, men det är inte lätt. Inte ens för en mamma som brukar kunna vara rätt hårdnackad när det krävs... Ska tuffa på mig lite...

Aha, jag trodde att buffningen inte var något man kunde använda när det väl var utfasat. Attans. Ska prova det imorgon (läs söndag) direkt då han varvar upp sig! Jag har kört en "halvvariant" av solfjädern när han blivit ledsen de senaste dagarna (oftast är det mest ilska- och frustrationsskrik, gråt kommer bara precis innan han slocknar, dvs då han är helt utmattad och det är då jag "halvsolfjädrat"). Jag har bara lagt händerna på hans rygg i någon minut och då har han genast lugnat sig. Men det är som sagt mycket skrik och skrän från en kille som normalt brukar somna på 2-5 minuter efter att ha bökat fram rätt sovläge. Jag hoppas buffningen löser upp de knutar som jag i onödan gett honom.

Häromdagen knäckte han krypkoden och idag har han krupit och krupit! Coola lilla killen! Även när han skulle sova för kvällen, hörde jag honom böka och stöka (utan ett pip) i nästan 30 minuter innan jag slutligen gick in och gjorde ett extra tillrättaläggande. Det kändes som det var först då som han var mottaglig för att bli tillrättalagd och han slocknade bums. Men hur tusan gör man ett tillrättaläggande (alltså det tillrättaläggande man gör efter skrattet-till-go-nattet) med en liten rackare som skjuter upp rumpan direkt man lägger till armarna och sedan trycker upp armarna direkt man försöker lägga till benen? Innan jag hunnit ut ur rummet så är han uppe på alla fyra och fnissar glatt...
Teddler

Inlägg av Teddler »

Tack för tipset om buffningen! :thumbsup:
Inte ett skrik har kommit ur lillebrors mun idag vid dagläggningarna!
Inte en rumpa eller arm har tryckts upp!

Lillebror har, lite lätt förvånad, legat platt och stilla på mage och låtit sig lugnas och därefter somnat och sovit som en stock. På förmiddagsluren fick jag jobba lite, men redan under eftermiddagsluren hade han fattat galoppen. Ska bli spännande att se om det ens behövs buffning imorgon :-D

Ska läsa SHN ytterligare en gång, repetition är uppenbarligen aldrig fel!

TACK
:heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Underbart att höra Teddler! =D>

Jo du har helt rätt i att det aldrig är fel att repetera. Innan en kur läser man SHN med ögon som en trött och outsövd förälder har, med fokus på att snabbt få sova igen. Efter kuren läser man boken med helt andra ögon - nu har man fokus på eventuella fnurror eller så vill man helt enkelt bara läsa för att njuta :wink: Alltid hittar man nya infallsvinklar och aha-upplevelser!

Va skönt att buffningen lugnade honom! Nu gäller det, precis som du insett att inte fastna. Nu har du brutit det dåliga mönstret och vet att du har ett verktyg som funkar ifall det blir kris. Det torde ge din attityd ett lyft! Nu gäller det att bara buffa som markering och sedan gå ut med en glad ramsa, så att han lär sig att ligga ner lugnt och stilla till den.

Härligt med ett krypbarn! Egentligen gör det ju inget att han är uppe på alla fyra innan du hunnit ut ur rummet, huvudsaken är att han inte är ledsen. Men nu tycks ju även det problemet vara ur världen :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"