Återfall eller?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma mia

Återfall eller?

Inlägg av Mamma mia »

God morgon på er!

Så har nu 8:e natten avverkats och antingen har vi haft ett återfall eller så är något annat på tok. Hon somnade som vanligt på ca: 5 minuter igår kväll och sov sedan till 00.30 när hon vaknade för att sedan vara vaken av och till fram till 05.00. Hon sov under den tiden inte mer än max20 minuer i sträck, oftast bara 10 min. Det var min mans natt och han ramsade av och till under hela denna tid, gick till slut in och gjorde en solfjäder vid 04.30 tiden. Hon vaknade sedan 06.30 och vi fick använda marginalkvaren och ta upp henne 06.45 för det gick inte att få henne att somna om/bli helt tyst. Döm om min förvåning när en glad tjej möter oss i sängen! :?

Nu till min fråga: skall man se detta som ett återfall och bara köra på som tidigare eller är det något vi inte hanterar på rätt sätt, någon fråga vi inte förstår? Dessutom böjar jag bli allvarligt orolig över den otroligt ringa mängd sömn vår Agnes fått den sista veckan (förutom natt 7 som hon klarade galant, se tidigare tråd) hur långt kan man låta det gå innan det börjar bli farligt? (hon har ju tidigare sovit ganska bra även om jag ammat henne 2-4 ggr/natt)

Kram
Mamma mia
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Inga problem - höll jag på att säga, och gjorde det ockå :wink: !

:idea: Återfall eller inte återfall - det är frågan! Nej - det är det inte. För frågar du mig så finns det inga "återfall" utan som vanligt så HANTERAR man situatonen som förälder och har verkygen i sin hand. Pratar man "återfall" så tycker jag att man lägger ansvaret på barnet och det är inte rättvist. Som sagt - kuren är inget som "löser" saker och ting för all framtid - det är barn och själva Livet som det handlar om och inga maskiner :wink: . Se i inte bakåt - agera efter situation och se framåt!

:idea: Jag skulle tro att ni ramsar lite "för mycket". Det kan störa och på det viset blir ramsandet och hennes skrik en slags dialog och underhållning. Avvakta därför i möjligaste mån och ramsa vid kris. Och då ska det vara en tydlig, betryggande och punktsättande ramsa som ska till. Ramsa "ner" henne om hon "toppar". Avvakta sedan i det längsta så hon får en chans att "säga sitt". Bekräfta då hon tystnat.

:idea: Använd marginaler och lägg 30 minuter tidigare på kvällen så klarar hon det. Hon kommer att ta igen det snart :D !

:D Detta fixar ni fint! 8) Efter en "strulig" natt brukar det komma en bra natt!
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej Mammut Maria!

Tack för ditt snabba svar! Självklart är det inte min mening att lägga någon skuld på Agnes, vet att det är vårt ansvar som föräldrar att se till att hon får alla förutsättningar för att sova gott, menade nog snarare att jag och mannen haft ett återfall :)

Vi tar nya tag och ser till att natten blir mycket bättre! 8)

Tack för ditt (och alla andras) stöd, hade aldrig gått utan er! :)

Kram
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag menar absolut inte att ni "lägger skuld" på barnet utan jag menar att man själv ska inse sin egen förmåga till påverkan av situationen - för det är DET som det handlar om! Talar man i termer om att "barnet gör si och så" - ja, då blir det gärna att man inte inser sin egen möjlighet till påverkan och "fastnar" i negativa tankar. Om man däremot fokuserar på sig själv och har insikt om sin egen förmåga till påverkan av situationen - ja, då traska man glatt :P vidare i procesen!

:idea: Helt rätt att tanken är att det är NI som får återfall :thumbsup: ! Då inser ni ju också er egen förmåga till påverkan och en förändring som gynnar hela lilla familjen :D ! Då behöver jag inte oroa mig :wink: :D !

:D Glad SOMMAR kan man säga här i Skåne! HU, vad varmt 8) ... Och barnen plaskar i poolen (uppblåsbar sådan :P ). Toppen!
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack för dina, som alltid, fantastiskt bra synpunkter. Brukar få mig på rätt spår igen :wink: .... jap nu tar vi tag i natten och rättar de fel vi begick inatt 8)

Tack detsamma (ingen sommar i sikte här dock, tyvärr :) )
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Man gör inte "fel" - man skaffar sig erfarenheter :P !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"