Prinsen snart 13 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Paula1976

Prinsen snart 13 månader

Inlägg av Paula1976 »

Skriver för första gången på ett forum... Vi har en liten pojk som nyss fyllt ett år. Han har alltid varit väldigt glad och sovit relativt bra (när han var mellan 3 och 6 månader kunde vi bara lägga honom i sin säng och släcka - han somnade själv). För ett par månader sedan började han vakna ofta - särskilt under tidig kväll. Han började också vakna tidigare och tidigare för att bli inlyft till vårt sovrum (från kl 5 till ibland strax efter 1). Han kom också tidigt in i fasen "mamma får inte gå utom synhåll" och den verkade aldrig ta slut. En väninna berättade för några veckor sedan om "Sova hela natten" och jag köpte och läste. Jag känner ju inte riktigt igen mig i den desperata sömndepreverade mamman som beskrivs i boken, men jag ville ändå kura för att hjälpa vår som att få sova gott igen.

Jag började i fredags (lördagen var fasansfull; gnälligare son har vi ALDRIG haft) och märkte stor skillnad under lördagnatten. I natt (tredje natten) kändes det dock hopplöst efter kl 5: jag tycker att ramsan inte biter. Han tystnar ibland, men gråter oftast hjärtskärande och i natt slutade det med att jag gick in till honom varje gång. Varje gång hade han vänt sig till rygg (han kan inte vända sig tillbaka själv (stjärthasare)) och somnade gott så fort jag lagt honom tillrätta igen och solfjädrat kort. Mellan 6.45 och 07.30 (väckning) var han dock väldigt ledsen och jag lyckades aldrig ramsa mig ut.

Idag är han dock vår gamla prins!! Han är glad och leker sjävlständigt utan att leta efter mig hela tiden. Jag hoppas och hoppas att jag märker skillnad i natt; jag vill så gärna att detta ska funka (utan att han gråter ensam på sitt rum för så har jag förstått Anna; de små ska inte gråta ensamma, men tröstas i sin säng!

Jag gör väl rätt? Är det någon som har liknande erfarenhet?
Paula
ehskris

Inlägg av ehskris »

Hej Paula,
Det verkar som vi verkligen sitter i samma sits. Vi började också kura i fredags. Det jag tror att jag möjligen gjort tokigt är att när jag gått in och solfjädrat honom när han blivit ledsen av ramsan har jag tröstat istället för att lugnat. Det kan bli en fälla där man plötsligt måste vara inne hos honom hela tiden.

Lycka till och hoppas verkligen att natten idag blir bättre.

ha det fint!

Kristina
Kristina
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Börja med att bara gå in och vända utan att varken solfjädra eller ramsa. Min yngsta höll också på att vända sig till rygg under en veckas tid. Vi bara vände henne och låtsade att hon gjort det själv. :lol: Funkade bra.

Träna också vändning under dagtid så att han fixar det själv till slut även under natten.

Lycka till!
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Paula1976

Inlägg av Paula1976 »

Men å andra sidan skriker mitt hjärta nej när han gråter i sin ensamhet. I kväll har det varit jättesvårt att lägga vår pojk. Det har aldrig varit problem innan (även om jag suttit och nattat honom, men han har iallefall inte gråtit). Nu grät han så fort jag försökte lägga honom i sängen. Jag vill inte hamna i en situation där han förknippar sängen med gråt.

Vi har vänner som "kurat" på sitt eget vis, utan att någonsin läst någon bok - bara följt sina instikter att trösta i sängen - inte lyfta upp, men sitta brevid och deras flicka sover som en stock.

Så glöm inte - följ ditt modershjärta också så blir det nog bra till slut!

/Paula
Paula
Paula1976

Inlägg av Paula1976 »

Jag klarar inte att ramsa! Han blir så ledsen och tillslut känner jag att jag måste gå in. Nyss var han så uppjagad när jag hade försökt att ramsa att jag blev tvungen att buffa lite....

I natt har han sovit en timme i stöten; så dåligt har han ALDRIG sovit!!! Känns som att jag håller på att försämra hans sömn istället för att förbättra.
Paula
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Paula (fint namn, det heter en av mina flickor :wink: ).

Vet du, jag tycker dina inlägg osar osäkerhet och tvivel inför SHN, och kan jag utläsa det från dem kan helt säkert din pojke också känna av den oron och tvivlet. Som jag ser det har du två vägval: att fortsätta kuren och då göra det med Säkerheten och Tryggheten i dig eller av bryta kuren och eventuellt göra den senare när du känner dig mogen för det.

:idea: OM du väljer att fortsätta kura, tänk på att det kan ta lite längre tid för ett äldre barn, och använd inte ramsan förrän du befäst den ordentligt. Ramsan lever inte sitt eget liv utan är något som man som förälder får lära sitt barn vad den betyder och det gör man genom att vara noga, noga med bekräftelsen, att inte gå in precis när man ramsat och att ramsa i en dialog (använda tonläge och olika långa ramsomgångar, se till att barnet hör och ramsa efter behov).

Hur du än väljer att göra finns vi här om du har funderingar!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Paula1976

Inlägg av Paula1976 »

Hej Mia!

Klart att jag blir osäker!! Jag har aldrig sovit så här lite; med eller utan barn! Jag har aldrig hört min pojk gråta ensam utan att trösta honom.

Jag vill, jag vill! Vi har förberett oss i veckor; slutade med napp för tre veckor sedan och började sova på mage. Vi har också övat på ramsan; jag har smyganvänt den vid nattning redan innan vi började kura.

Finns det inget sätt? Jag känner inte att jag får respons från honom på ramsan. Han bara gråter upp sig och när jag väl går in är han väldigt svår att lugna. Vad kan jag göra för att få ramsan att funka?

Skönt att det finns någon att fråga :-)

/Paula
Paula
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Paula!

Vad bra att du ändå känner dig förberedd, jag tror den största stötestenen med SHN är att man sätter igång utan att ha läst på innan.

Då ska vi se, du är förberedd och vill fortsätta kuren - då tror jag det bästa är att ni backar bandet lite. Eftersom du inte fått till ramsan än och känner att han lyssnar så får vi se till att han börjar göra det :wink: .

:idea: Börja med att skratta kopiösa mängder till natten, det ska vara toppenkul att lägga sig och dagens absoluta höjdpunkt. Även om han inte köper det så agerar du precis som att det är så, inga frågor till gossen utan bara glada besked :D .

:idea: Du buffar? Isåfall lägger du ner och buffar killen helt mjuk och avslappnad, och när han är det så trycker du till och går ut med en glad, fin ramsa, sträck på dig och riktigt känn vad BRA det är alltihop!

:idea: Gå ut och iväg, ha ett mål och protesterar han så fortsätt ramsa, se till att nå fram! Du slutar inte ramsa förrän han lyssnar, det är din uppgift att nå fram och ge dig icke med mindre :wink:

:idea: Om han nu inte lugnar sig, så vänta med att gå in om du ramsat. Ramsan får inte betyda att mamma kommer sättande, då har han inte en chans att förstå den.

:idea: Går du in så gör du om samma buffningsstrategi igen, och går ut på samma sätt när han är lugn.

:idea: Och så där håller du på tills han lugnar sig, verktygen är till för att användas och det är din uppgift att få honom trygg ochlugn i sin egen säng.

:idea: :idea: :idea: GLÖM inte bekräftelsen! Hur frestande det än är att hoppa över den när han tystnar och är på väg att somna så måste den sägas, mjukt och fint minst gånger fyra. Kanske går han igång igen när du bekräftat, då är det bara att ta nya tag för det är här du befäster ramsan och får den att så småningom sitta som berget!

Känns det här som rätt strategi, tycker du? Har du läst tråden om förhållningssättet:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "