Busen klättrar ur sängen, jag behöver råd!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Arons mamma

Busen klättrar ur sängen, jag behöver råd!

Inlägg av Arons mamma »

Jepp, först nu har storebror 2 år och 10 månader börjat klättra ur spjälsängen.

Han kom tydligen på hur man gör igårkväll. Första gången han kom ut springandes ur sovrummet nattade jag om honom på sedvanligt vis. Så även de två gångerna efter det. Men de följande 50?!?! gångerna bar jag bara tillbaks honom. Jag hade fullt upp med annat (egentligen tv)och bar liksom tillbaks honom i förbifarten (Fel tänkt?). Han slutade först när han fick ont i magen som var alldeles röd efter allt klängande över kanten.

Imorse vaknade jag mellan sex och sju alldeles förvirrad vad som i sängen, då höll han på knöla in sig under mitt täcke! :shock: Så gick han och kissade för att sedan komma tillbaks under mitt täcke. Jag lyfte tillbaks honom ill spjälis i hans rum och sade godnattramsan men han kom upp igen och började prata högt. Så väckte han lillasyster och då blev jag arg och lade honom i sängen och sade till på skarpen att han skulle stanna där tills jag kom och hämtade honom, så gav jag honom en ramsa utanför. Vid det här laget var det ju dags att stiga upp redan :? . Han stannade iallafall i sängen tills jag hämtade honom.

Killen brukar sova en stund på dagarna ännu också.

Hur skall jag hantera detta klättrande? På dagarna brukar jag ha ena spjälsidan nere så att han ska kunna klättra i och ur själv. På natten har jag haft sidan uppe. Det har ju varit så underbart skönt att veta var man har honom. För att komma till Arons rum måste man passera vårat sovrum, men tänk om man inte vaknar när han stiger ur sängen?! Blir lite nervös!

Tack på förhand!
// mamma till Aron född i januari 2008, kurad i början av september-08, bebis född januari 2010
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Hur har det gàtt de sista läggningarna?

Du kan sitta vakt utanför rummet och vara upptagen. Stryka kläder, läsa bok, sticka tröja, vad som helst som hàller dig upptagen och har samtidigt kan du hàlla koll.
Direkt han försöker klättra ur, innan han tagit sig ut, ramsar du tillbaka honom. Med en bestämd ramsa som säger att nog är nog! Om det inte är nog gàr du in lägger ner honom och ramsar ut. Inget duttande med täcke eller myspys. För det fick han när det var läggning, nu är det ju natt. :wink:

Det kan ta sina modiga kvällar, nàgra barn är mer uthàllande än andra.
Det är bara att insistera att sà är det. I sängen ligger man, punkt.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"