Fram tills nu har vi haft långlur 12-13.30 för båda barnen, men iom att Nils har gått ner till 2 lurar har vi flyttat långluren till 13.15-14.45. Det tar låååång tid för henne att somna om hon ens somnar och om hon somnar blir hon skitsur när man väcker henne. Egentligen är det här väl inget problem, jag lägger henne till vila och ger henne ett par böcker att läsa om hon inte somnar, men det vore intressant att höra hur ni andra har det!?
Sluta sova middag?
Sluta sova middag?
Hur gamla har era barn varit när de har slutat sova middag? Iris är nu 2 år och 7 månader och sover väldigt sporadiskt middag. Jag kan förstå att hon inte är trött för hon sover ofta 12 eller tom 12,5 h natt. Egentligen har hon morgon kl 7 men eftersom hon nu är hemma med mig och lillebror tycker jag det är onödigt att väcka henne innan halv åtta eftersom hon gillar att ligga och dra sig 
Fram tills nu har vi haft långlur 12-13.30 för båda barnen, men iom att Nils har gått ner till 2 lurar har vi flyttat långluren till 13.15-14.45. Det tar låååång tid för henne att somna om hon ens somnar och om hon somnar blir hon skitsur när man väcker henne. Egentligen är det här väl inget problem, jag lägger henne till vila och ger henne ett par böcker att läsa om hon inte somnar, men det vore intressant att höra hur ni andra har det!?
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej _lill
Jag hade dessa funderingar när min stora kille var 2 âr och âtta mânader. Fick jättebra svar av Sagalinda pâ "Säkra sovare med fnurra...".
Sagalinda skrev
Jag hade dessa funderingar när min stora kille var 2 âr och âtta mânader. Fick jättebra svar av Sagalinda pâ "Säkra sovare med fnurra...".
Sagalinda skrev
Jag hade känslan att min kille skulle behöva sova varannan / var tredje dag för att vara i form, och det är faktiskt sâ det har blivit. Han har börjat i franska 'école maternelle' (slags lekskola) nu i höst fyra dagar i veckan. Där har de sovstund och han sover alltid eller nästan alltid mellan en timme och en och en halv där. Hemma sover han numera aldrig, även om han tycker att det är mysigt att ligga och läsa, lyssna pâ musik osv. Jag tror att en paus mitt pâ dagen är ytterst välbehövligt ett bra tag över tre âr. Tills trotsen är avklarad var det visst nâgon klok människa som saStorprinsen närmar sig tre år, och precis som du skriver behöver han ha sin vila i ett år till. Däremot kan du dämpa dina ambitioner om att han måste SOVA. När de närmar sig tre år behöver de faktiskt inte alltid sova, dock ska man ge dem förutsättningarna. Kroppen och huvudet vilar bara man kommer bort från all underhållning och får vara för sig själv.
Han behöver cirka 13 timmar sömn per dygn. Jag skulle satsa på att förlänga natten till 12 timmar, på det sättet är det ingen katastrof om han inte somnar på dagen. Du kan då istället natta med marginalkvart eller marginalhalvtimme och vips har han nästan fått ihop sitt dygnsbehov av sömn i alla fall!
Vad gäller vilostunden så tycker jag inte du ska flytta fram den. Bestäm istället att den ska infalla genast efter lunch, låt säga vid 12.30. Klockan 14 är vilostunden slut, och då väcker du oberoende av om han sovit 1½ timme, 20 minuter eller inte alls. Du kan med fördel byta ut ordet "sova middag" till "vila" eller "bokstund" eller "musikstund". Följ honom till sängen (kissa före!), sätt på en musiksaga eller något annat mysigt, låt det vara ljust i rummet och berätta att när sagan är slut får han vila tills du kommer in och väcker. Du kan med fördel använda en väckarklocka som han aktiverar - när den ringer är vilostunden slut. Klockan bestämmer, ingen annan.
Hej!
Tack för ditt svar! Ja det är ju ungefär så vi kör nu då
Vi behåller vilan och så får hon utnyttja den bäst hon vill... men det jag mer funderade på var när och om man ska ta bort den från sängen och istället typ läsa böcker tillsammans, titta lite film... ja nåt sånt!
Tack för ditt svar! Ja det är ju ungefär så vi kör nu då
Gör man som man vill, tycker jag
Vi har behållit konceptet vila. I sängen fram tills ca 4 års ålder med cd-saga. De brukar ligga på ca 1 tim, så det brukar bli lagom. Därefter samma pryl, men i vardagsrummet där båda barnen lyssnar på gemensam saga medan de pysslar med lego, pärlor, målar eller något annat. Har vi fortfarande mitt på dagen om vi är hemma då. Skönt för alla.
Vi har behållit konceptet vila. I sängen fram tills ca 4 års ålder med cd-saga. De brukar ligga på ca 1 tim, så det brukar bli lagom. Därefter samma pryl, men i vardagsrummet där båda barnen lyssnar på gemensam saga medan de pysslar med lego, pärlor, målar eller något annat. Har vi fortfarande mitt på dagen om vi är hemma då. Skönt för alla.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06