Tuppen, det är dags att vakna nu!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Rockmamma

Tuppen, det är dags att vakna nu!

Inlägg av Rockmamma »

Från att ha haft SM forum så startar jag nu ett forum här.

Hej!

Efter trassel med storebror så bestämde jag mig för SM med lillasyster, kloookt val! :-D ... När jag ser tillbaka nu så tycker jag det var som en dröm :-) Fram tills cirka 4 månader då trasslet började på allvar och har bara eskalerat.

Slutade med nappen, slutade med nattnål, började trassla. Denna tjej är väldigt modig men också väldigt känslosam. Började krypa då hon var 5.5 månader och ställde sig upp mot saker vid 6 månader. Den 19 oktober blir hon 7 månader.

Hela dagarna övas stå upp. Läggningarna var förra veckan ett problem då hon stod upp hela tiden och tog sig inte ner eller ramlade ner pladask. Nu är läggningarna det minsta problemet. Vi har ca 1-2 uppvak varje natt nu och våra mornar börjar nu sällan efter 05:30. I regel vid 05. Ibland är vi vakna från 04.

Storebror och lillasyster sover i samma rum = storebror vaknar
Vi har kolsvart
Vi har haft väckarklocka i veckor
Vi har spelat musik flera nätter i rad = mer skrik
Jag har dammsugit huset flera nätter i rad = rent hus och vakna barn
Jag har avvaktat = storebror vaknar och lillasyster skriker tills hon börjar "kippa med andningen"
Pangramsa = mer skrik
buff, solfjäder och ramsa = kan bli tyst i 10-15 minuter

Schemat ser ut såhär:
07 morgon (det är våran dröm!!) välling
8:30 - 9:15 sova 45 (denna kan variera med en kvart beroende på morgon)
10 lunch
11:30 - 13:30 sova 2
14 mellanmål, gröt
16-16:20 sova 20 (under protester)
17 middag
19 nattinatti

Jag ger henne mat mat mat, hon rör sig och förburkar massor så vikten går inte upp så mycket, men ger henne så mycket det bara går in och hon småkräks hela dagarna. Extra fett i vällingen. Har börjat blanda 8-månaders välling och gröt med förhoppning att det ska mätta, ser inget resultat.

Lättast är att få henne att sova i vagn på morgon och lunch samt middag.

Kvällsrutinen ser ut såhär: tvätta, pyjamas, vällingmys och skratt och bus. Ner i säng, SNABB solfjäder och ut med ramsan. Hon babblar lite: oeoe aaaa... Bekräftelseramsan... En bra natt är det 1 uppvak, en dålig flera. En riktigt dålig natt hade vi häromnatten med en skrikande älskling från 02-05!! Jag buffade buffade buffade, hon skrek skrek och SKREK. Till slut vid 04:30 gjorde jag välling, åt inte speciellt mycket, men vi fick ett avbrott från skrikandet och sen somnade hon i 20 minuter. Imorse vaknade vi 05 och efter kort avvaktande (insåg att brorsan vaknar snart) gick vi in. Hon skriker för kung och fosterland, allt vad lillakroppen får ut! Tro mig att vi undviker att plocka upp men även denna gång skrik tills kippandet kommer. Ville testa om hon var hungrig, åt ca 100 ml välling, inge mer. Ner i säng igen, tyst i 10 minuter, sen VAAAAAKEN och även så storebror *suck*...

Jag känner att jag provat allt, ska vi inse att 12 timmars natt inte funkar? ska vi återinföra napp efter flera veckors frånvaro, det kanske hjälper? (dumt jag vet). Jag vet att attityden inte riktigt är där, men när man efter 2 månader märker att hon inte alls svarar på det under den perioden så står man där och är helt hjälplös, buffar buffar buffar, men vet att det tystar i några minuter. Bara några minuter...

För några veckor sedan gjorde vi en kur, det fick ordning på kvällsläggning och minskade uppvak... Jag tror att vi hade några bra mornar, men....

Hjälp.... vad ska jag göra? hur ska jag göra?
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen till kurforum :wink: :lol: (Har en känsla av att jag inte välkomnat dig förut heller, trots alla dina inlägg :oops: Skäms förskräckligt :oops: :oops: )

Ack ja. Eller ack nej. Så här kan vi inte ha det :roll:

En stor bov i dramat är din oro för att storebror ska vakna, vilket han ju gör mycket riktigt. Den oron blir till en vädjan till lillasyster, uttalad i handling om än inte i ord: "Snälla du, du kan väl sova nu så att storebror inte vaknar... Snääälla..." Den sortens hänsyn kan inte en sjumånaders liten älskling bjuda på, peståss 8-[ Så du släpar alldeles hopplöst på negativa förväntningar inför varenda natt och varenda morgon - och negativa förväntningar är (dessvärre) lika självuppfyllande som positiva.

Ur Internationella Sova hela natten, "Frågor och svar kring Sova hela natten-kuren":

:arrow: *VÄCKER VÄL HELA HUSET

:?: Vi vill kura vår lilla Beatrice, sex månader, men då väcker hon väl hela huset. Hon har en storebror, Malcolm, som är två år drygt. Han sover bra. Vi tänkte de skulle sova i samma rum, men det går väl inte?

:!: Under själva kuren bör hon förstås ligga avskilt, helst i eget rum, annars avskärmat från golv till tak, i fred för andras närvaro. Men redan under uppföljningsveckan, när hon börjar sova hel natt, kan hon dela rum med storebror – förutsatt att ni fortfarande kan ordna med mörkläggning åt henne.

:!: Små barns beskyddarinstinkt är stark. Lille Malcolm kommer säkert att vakna första gången lillasyster ”kräver” en ramsa – men bara för att försäkra sig om att andra, det vill säga ni goda föräldrar, ni som är överlevnadsgaranterna, tar hand om det hela, så att inte han behöver göra det. När han väl konstaterat att lillasyster är betryggande omhändertagen, det vill säga får svar ordentligt på sina oroliga frågor, kommer han lugnt att sova vidare. Sedan kan i princip himlen trilla ner utan att han väcks av det!*

Läs och lär. Släpp din oro. Storebror ska bara sova. Ha lite attityden att "det här angår inte dig, sov du bara, vi ses i morgon."

:arrow: Flytta ut den lilla. Gör en omstart. Kura :wink: :lol:

:arrow: Skärma av henne och mörklägg effektivt.

:arrow: Proppa i henne mat på dagarna. Hon behöver "riktig" mat också nu, i stora portioner. Ge den först, välling / mjölk sedan, till två av målen, förmiddag och eftermiddag exempelvis. Snabba takter. Mata på.

:arrow: Glöm buffningen. Den är överarbetad och ineffektiv. Hon ska inte ha rörelse nu utan statisk solfjäder, där du står orörlig. Träna på partner eller annan vuxen så du får in den statiska mjuka, men ändå fasta kraften, som ska hålla barnet garanterat på plats, på mage, och gör dina händer så stora och breda du kan. Börja med tillrättaläggande i tre tydliga steg, där du "parkerar" armarna, benen och slutligen huvudet (bort från dig), och låter alla tre stegen landa ordentligt med ett avslutande, parkerande tryck. Sedan solfjädern med maximalt utbredda händer, och ett par fingrar mot bakhuvudet så hon inte kommer åt att resa det. Håll kvar så, länge nog för att hon ska tystna och sedan slappna av i hela kroppen och bli alldeles sömntung. Lilla barnahjärnan ska ha gott om tid att uppfatta budskapet: man ligger still, och då är det tydligen meningen att man ska sova, för annars skulle man inte ligga still, alltså somnar man så skönt :idea: Och det tar TID. Medan du står där, lyssnar du till andhämtningen. Den ska bli alldeles lugn och regelbunden. Du står kvar med samma mjuka, men obönhörligt fasta tryck, lugnt och fint och tåligt. Om hon skulle råka somna gör det ingenting alls. Huvudsaken är att du inte bryter för tidigt. Hon ska helst vara på gränsen till att somna men som sagt, hellre - på det här stadiet - stå lite för länge än för kort :!: Annars får du bara göra om det :shock: som läget är nu för den här tämligen kaotiskt förvirrade lilla damen.

:arrow: Gå sedan ut med ramsan x 4. Mjuk och glad och fin. Har hon somnat "hör" hon den i alla fall, bakvägen.

:arrow: Upprepa vid behov, som om det var första natten på kuren: in direkt när hon vaknar och låter. Ny solfjäder både länge och väl (och det blir kortare för varje gång.) Ramsa efteråt. Här ska ramsan få sista ordet. Du ska inte gå in igen förrän hon har sovit emellan. Därför gäller det att inte bryta solfjädrandet för tidigt.

:arrow: Följ Lathunden för fortsättningen, men byt ut "buffa" mot "solfjädra", så som ovan beskrivet :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tack Anna :-)

Så tänkte jag i början: strunt samma om han vaknar när hon snart börjar sova på nätterna... men tji fick jag... Det brukar eskalera när han vaknar med sina frågor: mamma, är det morgon nu, mamma varför skriker hon, vad är klockan, ska jag stiga upp nu, jag VILL stiga upp nu... och det i sin tur leder till att hon skriker ännu mera...

Vi får göra så att det blir utflytt av den ena eller den andra i en period för det testade vi inte. Kanske är det en omedveten oro, frustration och stress som dyker upp i rummet samtidigt som jag ;-)

Vi tipsades om att börja om kuren från natt 2, så i princip känns det som att vi varit där hela tiden. Buffningen lugnar skrikandet bättre och när hon väl lugnat sig så funkar solfjädern rätt bra. En natt solfjädrade jag i över en timme!!!!! rekord??? Den här damen är ju som sagt rörlig, dvs. upp med rumpan, krypa iväg, vrida på huvudet. Jag lägger om och om och om igen och ARG blir hon. Det känns som att jag måste hålla henne så hårt för att hon inte ska resa sig eller vrida och vända på huvudet. Hon skriker mycket när jag får hålla henne så hårt att hon inte kan resa sig, är det rätt att behöva hålla så hårt?

Vissa nätter har vi nog varit lite för snabba, jag hör mig själv muttra till sambon "du var för snabb", dags att även rannsaka sig själv :-) ... Men man vill göra det kort och snabbt för på natten händer nada!

Matbiten, välling 320 (dricker nästan allt), lunch mat + frukt, gröt + frukt, middag + frukt, välling 320 (dricker ca 200).

Imorgon åker vi på en minisemester i några dagar till mormor och morfar, där finns många sovrum och då ska vi se till så de sover i olika rum! :-D
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :wink: :lol:

Mitt heta tips nu är att du läser (och läser om) kapitlen Lugnet och Säkerheten i Internationella Sova hela natten.

Ibland behöver man liksom back-to-basics. Det är så lätt att förlora sig i tekniker och verktyg, som ska fungera som någon sorts knapptryckningar med omedelbar effekt. Man måste veta EXAKT vad man gör och VARFÖR - innan man ens försöker sig på något verktyg :wink: :lol:

Tjatade hon :oops: evinnerligen.

Du vet - det där som kallas Attityden av självklarhet :wink: :lol:

Och ingenting som man inte är till hundra procent säker på kan någonsin bli självklart.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tack Anna :-) Den boken har inte jag :-( Jag har den blåa (antar att det är 2 olika böcker?).

Nu är vi tillbaka från våran minisemester och här kommer en resume:

Natten mot måndag (innan avfärd): Båda sover i samma rum. Liten vaknar 04, somnar om efter att pappa gett en kort solfjäder. 05 liten vaknar och jag går in för att ge en lång solfjäder tills hon somnar, nu kör vi tänker jag, inga vargar, ingen stress, nu står jag så länge det behövs! Då var klockan 05... jag står, står, står, storebror vaknar och börjar fråga 13 frågor om det är morgon, vatten osv... Hon fortsätter skrika... Jag står, står, står, snoret och tårarna rinner för det gör så *svordom* ont i ryggen, rumpan och baksidan av låren, men jag står för vi ska sova! Av smärtan ger jag upp och går ut för att se efter vad klockan är 6:20. Jag har alltså stått i 1.20 minuter. Hade ont i 2 dagar efteråt ;-) ... Det blev morgon som sagt och vi reste iväg.

Natten mot tisdag: storebror får sova med mormor och morfar, jag sover med liten. Läggning som vanligt, tyst och somnar inom några minuter. Vaknar till 04. Solfjäder länge och väl. Lyssnar på andning och den är regelbunden, för säkerhetsskull räknar jag sakta till 100, ramsar och lägger mig. Lurad morsan, hon var vaken! Klockan var då 05. Fortsätter solfjädra och buffa (lite) en riktigt missnöjd tjej och till slut är klockan efter 06 och hon somnar inte!

Natten mot onsdag: samma läggning, fin fint som alltid. Gnyr till vid 04 men sover! Vaknar 05 och solfjädrar genast! Hon svarar fint när jag lägger ner henne, lägger sig raklång. Ligger tyst och fint, skriker till då och då och gör försök till att ställa sig upp. Lyssnar och hon sover (kikar på klockan 06:15) tjiiii fick du mamma, hon sov inte!

Natten mot torsdag: samma sak som natten innan. Solfjädrar i över en timme och när hon legat stilla så pass länge som innan och ytterligare en stund till och jag är absolut säker på att hon sover, ramsar jag och lägger mig. MEN INTE SOV HON NU HELLER! Upp och stå och skrika!

Natten mot fredag: Läggning, vad hände nudå? Efter finfina läggningar så blev det andra bullar. I en timme tjorvade vi. Hon ställer sig upp och skriker. Lägger ner henne och hon lägger sig stilla och fint, utstäckt, huvudet åt sidan, by the book ;-) ... Jag går ut och samma visa igen! Ramsar men skriker mera. Nu är hon ju inte riktigt 7 månader och skriker så fort hon ställer sig upp, och avvaktar jag så ramlar hon och skriker ännu mera. Vaknar igen 05 och jag står står och står, kikar på klockan och den är återigen efter 06 och hon sover inte! Denna gång är hon mer missnöjd än andra nätter. Några omg buffar.

Nu ikväll, läggning på 30 minuter, stå - skrika, stå-skrika.

Kan det verkligen ta såhär länge att stå och solfjädra?? Vi var väl kommit en timme framåt sen måndag. Jag är ju helt säker på att hon sovit och räknat och funderat på veckomatsedlar osv på nätterna för att inte vara för snabb. Men rackarns vad lurad. Tyst ställer hon sig upp och skriker.

I natt får pappa 2dm längre ta över och stå!
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Jahapp, vad gör vi nudå?? Sliter snart av mig håret! :shock: :roll: :-s :?:

Natten mot lördag (natt 6): Läggningen var trasslig igen, 30 minuter. Upp och stå, skrika, läggas ner. Vaknar 04:15, solfjäder av pappa och ramsar ut. Vaknar 05:15 och solfjäder och ramsa igen. 05:50 dags igen och lugnar sig inte. Tas upp strax efter 06 efter att hon lugnat sig en stund (väckarklockan ställdes om och hon tystnar och lugnar sig när den ringer). Förmodligen somnade hon inte om där emellan.

Natten mot söndag (natt 7): Somnade inte på eftermiddagsluren. Inte särskilt trött trots det. Läggning 50 minuter!!! Vad hände med läggningarna?
Vaknar 04:35 solfjäder och ramsa. Skriker igen efter 5 minuter, solfjäder och ramsa. Skriker igen.
05:50 har hon skrikit av och till sedan 04:35 och skriker nu så att det tar emot när hon andas och skriker ännu mer pga det. Tas upp trots att hon inte är lugn.

Det här går inte framåt! Vi gör morgon för tidigt pga att skriket eskalerar och hon andas jobbigt så pass mycket att vi inte fixar en timme till. Ser ni något annat fel? tips? råd? vad göra? Vi står och står och hon somnar inte. Ligger tyst, småklagar, skriket stegras, klagar smått, ligger tyst. Sådär håller vi på....

Imorse fick hon välling tidigare och åt allt. Var hon hungrig redan i natt? Eller var hon hungrig efter att ha varit vaken sen efter 04. Hon lägger inte på sig speciellt mycket hon är ju så aktiv, kyrper och står hela dagarna. Och jag matar så mycket det bara går in, men herregud så sakta hon äter. Om hon exempelvis äter mycket till middag, dvs. mumsar i sig all mat, och så mycket frukt som bara går ner till efterrätt, så äter hon ju dåligt med välling sen. Inte ett dugg glupsk trots all energi. Ska vi börja mata henne med extra välling sent på kvällen i sömnen?? Hon väger nästan 2 kg mindre än storebror vid samma ålder, han å andra sidan åt allt, gapade som en fågelunge :lol: Men vi matar henne så mycket det bara går ner!!!!
Är det toktigt att börja mata med välling kring 22-23 innan man själv lägger sig, eller ställer vi till det?
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Natten mot måndag: Storebror sover över hos farmor. Läggning på 30 minuter, stå och skrika. Ner och lägga, solfjädra osv. Senare på kvällen bläddrade jag i internationella boken bland frågor, lånaden den på bibblan igår :D Där står om en som hoppar upp till stående. Inställning kommande kvällar, men stå då, du tar dig ner! :wink:

04:33 klagar i sängen. Supertrött puttar jag på sambon och säger "ramsa", haha, själv för trött för att ens orka ramsa. Han ramsar och hon tystnar!!!! Inget krisverktyg, bara ramsa :D .
05:30 vaknar igen, ramsar, klagar, gnäller, frågar osv, ramsar, så håller vi på i över 30 minuter. Hon står upp och braaaak druttar hon och blir ledsen. Pappa går in och solfjädrar, buffar jag gör under tiden husljud eftersom hon inte vill lugna sig. Klockan är 6:20 och vi inser att det snart är dags för morgon. Så fort hon slutar skrika i någon sekund skyndar han ut. Och sedan gör vi morgon inom några minuter. Även den här morgonen för tidigt, men GAHH den sista timmen är ju hopplös!!!
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Ser att du har många frågor, men jag ska strax rusa iväg så jag svarar bara på sista inlägget så ber jag att få återkomma till det du skrivit tidigare lite senare. :) :wink:
Inställning kommande kvällar, men stå då, du tar dig ner!
Helt rätt :lol: :wink:
04:33 klagar i sängen. Supertrött puttar jag på sambon och säger "ramsa", haha, själv för trött för att ens orka ramsa. Han ramsar och hon tystnar!!!! Inget krisverktyg, bara ramsa .
05:30 vaknar igen, ramsar, klagar, gnäller, frågar osv, ramsar, så håller vi på i över 30 minuter. Hon står upp och braaaak druttar hon och blir ledsen. Pappa går in och solfjädrar, buffar jag gör under tiden husljud eftersom hon inte vill lugna sig. Klockan är 6:20 och vi inser att det snart är dags för morgon. Så fort hon slutar skrika i någon sekund skyndar han ut. Och sedan gör vi morgon inom några minuter. Även den här morgonen för tidigt, men GAHH den sista timmen är ju hopplös!!!
Hon vaknar i vartimmen. De alla flesta barn vaknar gärna där, eftersom de tror att vargen ska komma och ta dem, du vet.
Nyckeln är: Ingen trafik i vargtimmen!! Pangramsa, en gång - sen låter ni henne sköta sig själv!
Bluna skrev till mig då vi kuraed Freja:
Bluna skrev:I Boken (om du har den) står det på sid 160 om fjärde dygnet att du kan pangramsa då.

En pangramsa (upplysningsramsa) är en glad och saklig ramsa på en gång när barnet vaknar. Som en upplysning om att morgonen inte har börjat än. Efter den ramsan gör du inget, mer än ev andra ljud i huset eller musik.

Säg ramsan tills du hör att hon "tar" den. Dvs tystnar eller går ner något i skriket (för att liksom lyssna in dig). Efter det får hon reagera igen om hon vill. Det kan hända att du behöver säga ramsan fler verser än fyra för att nå fram.
:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

precis som Bianca skriver är det ingen trafik på morgonen. Då tror de bara att dagen börjar om någon kommer in och vem hade inte blivit förbannad då när man upptäckt att "tji, fick du" :shock: :? ... nu sover vi vidare. :? :twisted:

Så tänk ut en strategi för morgontimmar som ni håller er till, inte "testar" utan inför. Sedan jobbar ni målmedvetet mot att man skall sova ända fram till morgonen.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Kort uppdatering:

Fick flytta in i vårat sovrum, vi till vardagsrummet! Totalkaos hemma med dubbelsäng i vardagsrum, men vad gör det, det är för en kort period!

Första natten i eget rum och minimerad traffik!
Hon fick stå, och fick stå ett bra tag! Gick sedan in och la ner henne och hon blev lättad och lade sig tillrätta och knäpptyst! Vaknade efter 1 timme, fick ramsa och somnade om. Vaknade igen kring 00 och fick ramsa, stod upp, gick in lade ner henne och hon somnade om. Vaknade 04, fick ramsa, tyst! Vaknade 06:15!!! Somnade inte om.

Andra natten i eget rum: Somnade direkt utan att ställa sig upp. Vaknade 05:15 fick ramsa, fick läggas ner, somnade inte om men fick ropa till strax efter 06.

Tredje natten i eget rum: Somnar lika lätt på kvällen! Jag tittar in vid 23 innan jag lägger mig och hon byter sida på huvudet och samtidigt hugger hon tag i spjälorna för att ställa sig upp, lägger ner henne och hon sover :lol: knasmaja ska hålla på så fast man knappt är vaken... Vaknar 06:00, ramsar och ramsar, men hon somnar inte om.

Det går framåt!!
När tror ni vi kan flytta ihop syskonen igen??
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Jättebra jobbat!!! :thumbsup:
Försök dock att undvika trafik i vargtimmen! :wink:

Jag vet inte riktigt när det är bäst att flytta ihop dem igen, men själv hade jag väntat tills minstingen sova sina 12 timmar. Alltså tills varg-timme-trasslet var förbi, men någon annan kanske har en annan åsikt här? :)

Bianca
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Peppar peppar... inga uppvak under vargtimmen! Har vaknat 6:15 både igår och imorse. Togs upp strax innan 07. Inte direkt ledsen, lite gnällskrik tills klockan ringde. Peppar peppar!!

Hon har hittills sovit i vagn på sina dagslurar, utomhus. Nu börjar jag känna att det snart kommer bli väldigt kallt här i norra sverige och vill få henne att även sova inne nu. Igår och idag gick INTE bra. Hon gick inte att hålla ner, vred sig som en orm, skrek så hon började "kippa". Tog upp henne till slut :oops: :oops: .. "Vågar" inte försöka igen på några dagar, får bli vagnen några dagar nu. Nu måste jag fråga ang. det: Förutom annan ramsa så ska man göra skillnad på dag och natt på annat sätt? Har blivit lite konfunderad eftersom jag någonstans läst att ha lite ljust i rummet och på andra ställen läst att mörklägg även på dagen. Hon var verkligen tokarg och tokledsen igår och idag.

Som sagt inga uppvak i vargtimmen i natt. Dock har hon de senaste 2 nätterna vaknat prick 22:15 och varit vaken ca 2 timmar. Har avvaktat, ramsat. Fått gå in och lägga ner då hon varit ledsen (vi övar för fullt med att lära sig sätta sig ner från stående men det är så läskigt). Igår och i natt lyfte jag upp henne en kort stund, ca 1-2 minuter eftersom hon "kippade" så mycket för att lugna henne. Och efter det fick hon ny blöja och somnade om!

Det kanske är vanligt bland barn att börja (som jag kallar) kippa så efter att de skrikit mycket. Har ingen erfarenhet av det med sonen. Hon däremot börjar göra så väldigt lätt och när hon väl börjar så skriker och gråter hon ännu mer pga just det! Hon skakar ju till hela hon.
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Om det är vanligt att de kippar eftre luft när de skriker vet jag inte, men Freja gör det hon med och jag har aldrig funderat över varför. :wink:

Skulle inte tösen kunna sova i vagn inne istället för ute om du tycker det är för kallt ute? Måste hon sova i sängen?
De flesta bebisar som levt med SM (Standardmodellen) sover bra i ljusa rum. Ronja gör det! Men barn som blivit kurade kan ibland behöva ha det mörkt även på dagarna för att minimera intrycken och kunna finna sömnen. Freja är sådan! Man gör vilket som verkar bäst för barnet!

Bianca
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Hej :-)

Jo det är klart, hon kan ju sova i vagn inne på dagarna. Det är mest att jag är rädd att hon ska börja sätta sig, eller krångla så hon ramlar. Man kan ju spänna fast men :? Hur har ni gjort med innesovare i vagn som varit väldigt atletiska???

Hon har ju sen början (SM) sovit i vagn alla lurar. Vid 4 mån i säng och då gick även dagslurar bra. När jag tänker efter så har jag inte mörklagt på dagarna och ute är det ju ljust, så det kanske går bättre om det är ljust och inte mörkt som natten.

Igår kväll var det samma visa, vakna 22:15 och vaken till 23:40. Ramsade och fick gå in och lägga ner henne kanske 10 gånger. Hon var inte riktigt ledsen ledsen, utan mer gnäll ledsen. När hon lades ner så låg hon och verkligen lugn. Satte på diskmaskin, plockade i disken och allt möjligt. Men efter en stund så var det "jag kan inte sova gnäll och då kan jag lika gärna ställa mig upp och skrika en stund". Solfjädrade en stund trots att hon inte var ledsen och såg att hon låg med klarvakna ögon och stirrade mot väggen. Vi sov till 06:45!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Jag tycker ni jobbar bra, men jag tror att ni ska trafikera lite mindre. Om hon står upp så får hon stå upp, hon tar sig ner! Om hon snackar och gnäller lite så kan du bjuda på det. Ramsa när hon frågar men låt henne annars sköta sig själv. Om inte mamma kommer springades och lägger ner /solfjädrar så ofta så kanske det blir rätt tråkigt snart att hålla låda.

Hur ser sömnpasset ut innan natten, det sista alltså?

Ronja ligger fortfarande i sin vagn, trots att hon går upp på knän och kör sina gympa-pass. Vår vagn (liggdelen) är hyfsat djup så jag tror inte att hon kan ta sig över ännu. Jag har lite is i magen där, men känner man sig inte trygg med att ha dem "osäkrade" så vet jag dem som använder selen och "bältar fast" älsklingarna, så de inte kan ta sig ur vagnen.

Bianca
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"