Hej!
Efter trassel med storebror så bestämde jag mig för SM med lillasyster, kloookt val!
Slutade med nappen, slutade med nattnål, började trassla. Denna tjej är väldigt modig men också väldigt känslosam. Började krypa då hon var 5.5 månader och ställde sig upp mot saker vid 6 månader. Den 19 oktober blir hon 7 månader.
Hela dagarna övas stå upp. Läggningarna var förra veckan ett problem då hon stod upp hela tiden och tog sig inte ner eller ramlade ner pladask. Nu är läggningarna det minsta problemet. Vi har ca 1-2 uppvak varje natt nu och våra mornar börjar nu sällan efter 05:30. I regel vid 05. Ibland är vi vakna från 04.
Storebror och lillasyster sover i samma rum = storebror vaknar
Vi har kolsvart
Vi har haft väckarklocka i veckor
Vi har spelat musik flera nätter i rad = mer skrik
Jag har dammsugit huset flera nätter i rad = rent hus och vakna barn
Jag har avvaktat = storebror vaknar och lillasyster skriker tills hon börjar "kippa med andningen"
Pangramsa = mer skrik
buff, solfjäder och ramsa = kan bli tyst i 10-15 minuter
Schemat ser ut såhär:
07 morgon (det är våran dröm!!) välling
8:30 - 9:15 sova 45 (denna kan variera med en kvart beroende på morgon)
10 lunch
11:30 - 13:30 sova 2
14 mellanmål, gröt
16-16:20 sova 20 (under protester)
17 middag
19 nattinatti
Jag ger henne mat mat mat, hon rör sig och förburkar massor så vikten går inte upp så mycket, men ger henne så mycket det bara går in och hon småkräks hela dagarna. Extra fett i vällingen. Har börjat blanda 8-månaders välling och gröt med förhoppning att det ska mätta, ser inget resultat.
Lättast är att få henne att sova i vagn på morgon och lunch samt middag.
Kvällsrutinen ser ut såhär: tvätta, pyjamas, vällingmys och skratt och bus. Ner i säng, SNABB solfjäder och ut med ramsan. Hon babblar lite: oeoe aaaa... Bekräftelseramsan... En bra natt är det 1 uppvak, en dålig flera. En riktigt dålig natt hade vi häromnatten med en skrikande älskling från 02-05!! Jag buffade buffade buffade, hon skrek skrek och SKREK. Till slut vid 04:30 gjorde jag välling, åt inte speciellt mycket, men vi fick ett avbrott från skrikandet och sen somnade hon i 20 minuter. Imorse vaknade vi 05 och efter kort avvaktande (insåg att brorsan vaknar snart) gick vi in. Hon skriker för kung och fosterland, allt vad lillakroppen får ut! Tro mig att vi undviker att plocka upp men även denna gång skrik tills kippandet kommer. Ville testa om hon var hungrig, åt ca 100 ml välling, inge mer. Ner i säng igen, tyst i 10 minuter, sen VAAAAAKEN och även så storebror *suck*...
Jag känner att jag provat allt, ska vi inse att 12 timmars natt inte funkar? ska vi återinföra napp efter flera veckors frånvaro, det kanske hjälper? (dumt jag vet). Jag vet att attityden inte riktigt är där, men när man efter 2 månader märker att hon inte alls svarar på det under den perioden så står man där och är helt hjälplös, buffar buffar buffar, men vet att det tystar i några minuter. Bara några minuter...
För några veckor sedan gjorde vi en kur, det fick ordning på kvällsläggning och minskade uppvak... Jag tror att vi hade några bra mornar, men....
Hjälp.... vad ska jag göra? hur ska jag göra?