Kura eller ej?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
FlowerGirl2

Kura eller ej?

Inlägg av FlowerGirl2 »

Hej, vi har ett stort dilemma. Vår 2,5 åring är kurad sedan 6 månaders ålder och då var det ifrån 5-6 uppvak med amning till kurens dag ett.

Nu känner vi att det är dags att vår 7 månaders dotter slutar äta på natten, hon är till skillnad ifrån storebror inte lika nattpigg utan har vaknat ca 1 gång per natt ,dock verkar hon inte alltid hungrig utan ligger mest och leker lite vid bröstet. Anledningen till att vi valt att inte kura henne är att hon har problem med att hon verkar allt som oftast må illa och kräks mycket. Därför kände vi att vi inte kan låsa oss att inte ta upp henne (då det är då hon kan få ut ytterligare en rap och må bättre).

Vår dotter har redan ett fast schema med mat och sömn, ramsan har jag liksom i förbifarten skickat iväg när jag lagt henne i sin säng - givetvis vaken. Hon protesterar i 3-5 min men somnar sedan.

Sedan tre dagar tillbaka har min sambo tagit kampen mot nattmaten med gott resultat. Första natten skrek hon 2 tim (han försökte lugna, sjunga, buffa mm utan större resultat), andra natten var det två uppvak på 1 tim resp 45 min, tredje natten var det tre uppvak, varav det första krävde ingen åtgärd, den andra räckte det att lägga handen på dörrhantaget och det tredje krävde max 5 min klapp/solfjäder. Det går med andra ord åt rätt håll och ingen av dessa nätter har hon plockats upp ur sängen. Detta gör att nu känns det trots allt som en kur kunde ha funkat. Anledningen till att vi trots gott resultat överväger en kur är vissheten att ha ett fungerande verktyg vid framtida sömntrassel och även att på somrarna sover barnen i samma rum i sommarstugan och därför vore det bra ifall de ha samma "sömnregler".

Hur skulle en kur se ut nu? Jag tror inte hon kommer ligga vaken och trilska första natten såsom storebror och därför kommer ramsan inte etsas in på samma sätt. Ska vi köra kuren såsom den är i sin helhet och hoppas att de (förhoppningsvis få) uppvak hon kommer att ha räcker till för att hon ska förstå grejen?

Hälsningar
Jenny
Mamma till Jungel-George född 0712, kurad 0806 och Lill-Fia född 1002!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vi körde utifrån ungefär samma förutsättningar som er när vi kurade vår dotter när hon var 4.5 månadet gammal. Vi ville slippa kvällsmålet kl 23.

Vi körde en regelrätt kur även om det bara var det "sista" vi ville fixa till. Och idag är jag glad att vi gjorde det, just för att vi läste på så mycket, att vi förstod de bakomliggande faktorerna som gör att budskapet går fram: tryggheten och säkerheten, attityden av självklarhet. Klara strategier för att nå målen till gåvan av god sömn.

Så om ni läser på igen så kan du besvara din egen fråga, dvs då hittar ni en väg som ni anser passar ert utgångsläge och kommer även hitta svar på framtida "sömntrassel".

Har ni "Internationella Sova Hela Natten" Boken?

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
FlowerGirl2

Inlägg av FlowerGirl2 »

Hej och tack så jättemycket för ett så snabbt svar :)

Vi har som sagt redan kurat storebror för 2 år sedan och då hade vi järnkoll på allt (japp vi har boken). Nu igår så skummade jag lite för att friska upp kunskaperna men jag måste säkerligen läsa på ordentligt igen.

I natt sov lillan hela natten utan uppvak och det känns ju givetvis jätteskönt. Men du menar alltså att trots att det inte blir så mycket uppvak så bör hon förstå grejen om vi från och med nattning kör en kur? Generellt sett så är hon väldigt "enkel" av sig, eller rättare sagt så känns vi så mycket mer bestämda och lugna med detta barn så hon känner av det känns det som.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag menar att ni har bättre förutsättningar att få ett snabb och varaktig säkerhet och trygghet ju bättre pålästa ni är. Och eftersom hon sover så bra som hon gör behöver ni inte tillämpa verktygen lika mycket som en liten juvel som inte alls fått den härliga sömn er lilla Sessa har, visst?!

Hantera de få, om alls inget uppvak, första natten som man gör första natten på den vanliga kuren och backa sedan enligt boken så att hon kan göra egna framsteg. Så tänker jag.

Det kommer gå alldeles utmärkt eftersom ni har ett lugn och en säkerhet.

:thumbsup:
//Anna
FlowerGirl2

Inlägg av FlowerGirl2 »

Hej,
Vi gjorde som du sa och tänkte kur från dag/natt ett, "problemet" var att hon vaknade inte en enda gång natt ett och två (hade inte heller vaknat de två nätterna innan) men sen natt tre vaknade hon och då gick vi på natt tre med ramsor och i nödfall buff. Jag behöver väl inte säga att det inte funkade, hon förstår ju inte grejen ännu efter inte ha fått det inrutat i sig. Men jag kan ju heller inte sitta vaken varenda natt utifall hon skall vakna och ta den natt hon verkligen vaknar som natt ett, det är ju orimligt.

Hur skall man tänka nu, ska jag bara hoppas att hon "spårar ut" ordentligt på nätterna så att jag kan köra kuren ordentligt eller kan jag ens kura ett barn som sover relativt bra (oftast)??

I boken så utgår man från att sömnläget är katastrofalt och som Anna W säger så behöver inte alla barn kuras, är jag då galen som vill nöta in verktygen hos henne för framtiden? Nu känner jag mig helt villrådig, för varje natt så nästan hoppas man att hon skall vakna så man äntligen kan få henne att fatta grejen men då måste jag ju börja i rätt ända. Det jag akut behöver nu är en konkret fingervisning hur jag skall hantera detta och inte att jag skall läsa boken - det har jag gjort. Snälla hjälp mig någon!

hälsningar
Jenny
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

självklart reflekterar man över behovet. Det gjorde vi också. Men vi förstod ju att frågeställningar kommer och går om man säger och då kände vi oss tryggare att ha verktyg och en filosofi att hantera dem på, dvs ha en förmåga att servera nöjaktiga svar.

Självklart skall du inte vara uppe hela nätterna. Eftersom hon sover ganska säkert räcker det att du går upp och skyndar in de gånger även du vaknar och hanterar då de uppvaken som om det var natt 1, dvs buffar direkt tills hon sover och ramsar ut med en bekräftelse. Så kör du så ett par nätter tycker jag eftersom uppvaken är så få. Sedan backar du.

Men det räcker gott och väl att du sover i din säng och ifall du vaknar av att hon vaknar så gör du som ovan.

Hur låter det?

På detta sätt gör ni en REJÄL insats direkt, dvs första och andra natten med att ni buffar ända fram till sömnen och sedan (VIKTIGT) ramsar er ut. Då får hon med sig ramsan i ett sovande tillstånd. När ni sedan backar så buffar ni till lugn, inte sovande, ramsar sedan ut. Då sätts ramsan i samband med ett både sovande och lugnt tillstånd för henne. Sedan kommer det räcka med enbart ramsan ju... och snart med ingenting.

Där har du mitt tänk i det hela.

//Anna
FlowerGirl2

Inlägg av FlowerGirl2 »

Tack Anna, det du skriver känns rimligt så det ska vi ge oss på i natt. En liten fundering bara, du skriver att jag fort går in till henne när hon vaknar och buffar henne till sovande? Jag hade nog buffat till lugn och ramsat mig ut, avvaktat, ev ramsat mer och vid behov gått in och buffat igen (om än kortare) tänker jag fel?

/Jenny
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Ja, just detta att buffa till lugn, ramsa och sedan in och buffa igen... då desarmerar du ramsan, då lär hon ju sig att du ändå kommer in. :shock: :roll:

Min strategi skulle kunna få ramsan att verkligen sätta sig och få henne att ta den.

Annars kommer hon strunta i ramsan eftersom du ändå kommer in, visst?!

Att buffa till sovande och sedan ramsa sig ut, och stanna ute...

Att sedan backa och buffa till lugn, ramsa sig ut och sedan stanna ute...

Att sedan backa till att enbart ramsa och stanna ute...

Skulle KRISEN Inträffa, dvs hon vaknar upp helt hysterisk av någon anledning i framtiden, då går man in direkt och kollar av med en OJDÅ, inställning för att inte ta med sig några vargar, sedan lugnar man på plats och går UT med ramsan - och stannar ute...

Så tänker jag...
//Anna
FlowerGirl2

Inlägg av FlowerGirl2 »

Tack Anna, i natt sov lilltjejen till kvart över sex och vaknade sedan för att först sitta och småprata lite, till gnälla, till gråta. Då gick sambon in och buffade till lugn, ramsade ut, ramsade mer vid behov och tillslut in igen o buffa. (detta var innan ditt svar så vi körde enligt boken med buff till bara lugn) Vi trodde hon somnade men icke, vid kvart i sju fick vi ge upp och under en bråkdels tystnad in och hojta glatt morgon - misslyckande! Det kändes verkligen som hon inte fattade nåt.

I natt ska jag som du skriver köra buff till sovande men om hon då vaknar av bekräfelseramsan, så antar jag att jag fortsätter att gå in och buffa till sovande igen? Det du menar är väl att de första nätterna ska hon buffas till sovande och få in ramsan bakvägen?

Tack snälla för dina konkreta tips, knasigt men jag önskar nästan att hon var ett katastrofsömnbarn då hade jag vetat mer hur jag skulle gå tillväga :)

hälsningar
Jenny
FlowerGirl2

Verkar ju urpigg :(

Inlägg av FlowerGirl2 »

Hej igen,
I natt har det varit lite mer aktivitet, hon vaknade vid
22.45 gråter till men somnar innan jag hinner göra nåt
01.40 vaknar, gråter, jag buffar och ramsar mig ut. Funkar fint
05.30 vaknar, gnäller, småpratar börjar gråta. Jag buffar, buffar och buffar, hon småpratar först men tystnar sedan, verkar dock inte trött. Jag ramsar ut när hon varit tyst ett tag. Misstänker dock att hon trots allt inte sover.
05.40 fortsätter först småprata/gnälla
05.55 gråter, hon sitter upp när jag kommer in, jag buffar och buffar, hon tystnar men somnar inte, jag buffar vidare men får henne inte att somna. Ramsar mig ut,
06.05 Börjar prata för att sedan gråta. Hon sitter upp i sängen, jag buffar och buffar, hon pratar och lugnar sig sedan men verkar inte trött utan det känns som hon väntar ut mig. Buffar och ramsar mig ut.

Nu 06.15 ligger hon och smågnäller/gråter :(
Hur gör jag i detta läge, hon sitter upp när jag kommer in, blir lugn men somar INTE av buffningen denna tiden på dygnet. Kör jag bara buffa till lugn trots allt, det är ju i krokarna kring vargtimmarna? Det var lite samma sak igår, när hon vaknade efter sex så fick vi inte henne att somna igen, jag känner igen mönstret sen storebror men nu räcker det inte att dammsuga och ramsa :)

Hälsningar
Jenny
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag tycker det låter som att även buffningen börjar bli avväpnad om du är med.

Främst bör ju trafiken upphöra, annars "biter" ingenting snart - annat än att ni kommer in. För det lär hon sig blixtsnabbt.

Antingen kör du min strategi med solfjädern till sov natt 1 osv och skippar buffningen. Eller så kör du bara ramsan UTANFÖR dörren, övar olika tonfall och har buffningen och fjädern som KRISverktyg, som de ska vara i långa loppet.

Men helt klart bör trafiken upphöra, särskilt på morgonkvisten, det är lögn att få någon liten juvel att acceptera omsomnande på morgonen om någon varit inne. Då är det ju inte natten längre om man säger.

Läs mer om vargtimmar och tidiga morgnar, på Sök här på forumet.

//Anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

FlowerGirl2 skrev: ... knasigt men jag önskar nästan att hon var ett katastrofsömnbarn då hade jag vetat mer hur jag skulle gå tillväga :)
:D Jaha, nu fick du vad du bad om :!: :lol: Men det är inte så att det måste vara kris och katastrof för att man ska kunna lugna ett litet barn och hjälpa det att komma i ro, vid behov - och barnet behöver verkligen inte vara "inkört" på kuren för att man, vid behov som sagt, ska kunna använda sig av verktygen. Varav ramsan är den absolut oslagbara, mest effektiva och för evigheten bestånde användbar :wink: :lol:
FlowerGirl2 skrev: 05.30 vaknar, gnäller, småpratar börjar gråta. Jag buffar, buffar och buffar - - - hon småpratar först men tystnar sedan, verkar dock inte trött.
Nej, hon kan mycket väl känna sig utsövd, vilket hon inte är (ännu). Här ska du vinnlägga dig om total mörkläggning, så att lilla hjärnan uppfattar ("tror") att det är natt, inte morgon det minsta. Att hon småpratar och inte verkar trött är ingenting du ska lägga dig i. Det viktigaste är inte att hon sover varje minut hon "ska". Det viktigaste är att hon har förutsättningarna. Så ge henne dem, och lär dig sedan den svåra konsten att låta henne vara i fred :P

Här ska du alltså inte alls gå in och "buffa, buffa och buffa"... Buffandet är ett KRISverktyg och ingenting du ska härja med i tron att det ska vara så bara för att hon inte sover länge nog. Överhuvudtaget att gå in i vargtimmen - mellan 4 och 6 - är att utmana ödet. Dvs STÖRA.
FlowerGirl2 skrev:Jag ramsar ut när hon varit tyst ett tag.
Ska du absolut gå in - vid KRIS - ska du gå ut med ramsan, inte vänta på att hon är tyst "ett tag" först. Du ska inte hänga där :!:
FlowerGirl2 skrev:Misstänker dock att hon trots allt inte sover.
Som sagt - lilla privatlivet där, och det har du ingenting med att göra :wink:
FlowerGirl2 skrev:05.55 gråter, hon sitter upp när jag kommer in, jag buffar och buffar, hon tystnar men somnar inte, jag buffar vidare men får henne inte att somna. Ramsar mig ut.
Om du störtar in och börjar buffa en massa, meddelar du i handling endera av två saker eller bägge:

1) morgonen har kommit. Nu börjar aktiviteterna!
2) vargen har kommit. Nu är det fara på färde! Barnet måste RÄDDAS!

Och ingetdera är ju särskilt sant, eller hur :?:
FlowerGirl2 skrev: 06.05 Börjar prata för att sedan gråta. Hon sitter upp i sängen, jag buffar och buffar, hon pratar och lugnar sig sedan men verkar inte trött utan det känns som hon väntar ut mig. Buffar och ramsar mig ut.
Det här kallas överkoncentration och gör ingen människa glad. Tänk dig själv om du råkade vakna lite för tidigt en morgon och din man oroligt stirrade på dig och började bombadera dig med olika "åtgärder" för att få dig att somna om :roll: "Jag kan läsa lite för dig! Vill du höra en vaggvisa? Drick lite varm mjölk, vet jag! Vänd på dig så ska jag puffa upp kuddarna! Vill du kanske läsa tidningen så kanske du somnar om? Har du bekymmer? Ska vi tala ut? Snälla, kan du inte soooova... Du är ju så trött.... Egentligen :shock: ..." Osv osv. (Tror du förmodligen skulle köra ut honom rätt brutalt till sist, för att få vara i fred.)
FlowerGirl2 skrev: Nu 06.15 ligger hon och smågnäller/gråter. Hur gör jag i detta läge, hon sitter upp när jag kommer in, blir lugn men somar INTE av buffningen denna tiden på dygnet. Kör jag bara buffa till lugn trots allt, det är ju i krokarna kring vargtimmarna?
Som du förstår av det jag skrivit - du ska inte buffa alls, du ska inte gå in så här sent överhuvudtaget. Vad du kan, och bör, göra är att ge henne en glad, tillitsfull, betryggande upplysningsramsa, x 4, medan du har vägarna förbi - bokstavligen. Den säger henne att det fortfarande är natt (för henne). Gör den hög och glad nog, bara! Men gå INTE in förrän det är dags att göra storstilat glad morgon med stooor förtjusning :wink: :lol:

Och kom ihåg att allting med små barn tar tre dagar / dygn. Hemfall inte åt otålighet =;

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Anna,

vilket förträffligt svar. Om man ändå kunde finna orden som du. :oops:

:heart:
//Anna
FlowerGirl2

Inlägg av FlowerGirl2 »

Hej Annor! :) Heldumt jag har helt missat era båda inlägg och såg de såhär en månad senare (ibland skickar mailprogrammet vissa mail direkt i papperskorgen). Efter mitt senaste inlägg så har lilltjejen sovit helt och hållet på nätterna, hon vaknar ofta och småpratar mellan tre och fem men somnar om av sig själv utan ramsa. Ibland har vi pangramsat om det varit närmare morgonkvisten. Allt har funkat fint utan att det eg ens fick bli tillfälle att bli en minikur!

Men som jag tryckte på tidigare så är hon eg inte kurad eftersom hon aldrig har direkt krånglat en hel natt utan ett uppvak någon natt då och då. Detta har hanterats med primärt ramsa och någon enstaka gång en liten buff. Mitt inres lilla varg kommer då smygandes då jag känner att hon fortfarande inte vet vad som gäller och jag tycker att hon knappt borde fatta innebörden av ramsan. Så när det blir första bästa "bakslag" som i natt (då hon vaknade vid tre och inte lugnades av ramsan utan jagades upp mer och mer, efter ett tag följt av snabb buff,) så känner jag inte att det jag gör hjälper. Hon gastade i två timmar :( Vid läggningen ikväll grät hon ett bra tag och det har nästan aldrig hänt förr.

En enkel fråga tror ni att trots minimala insatser de senaste 1,5 månaderna ändå förstår vad som gäller? Ska jag kämpa på med ramsor i olika lägen (det skär i mitt hjärta när hon skriker eftersom jag inte känner säkerhet att hon vet vad som gäller utan kanske ligger helt förtvivlad och bara undrar) eller ska jag som jag oxå fått råd om, bara låta allt spåra ut helt för att när sömnen är helkass köra en rejäl kul från början (känns oxå grymt emot lillan)? Min förvirring och osäkerhet för det här gör att jag släpper in vargen.

Snälla hjälp mig bli av med min osäkerhet en gång för alla!

hälsningar
Jenny
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,
En enkel fråga tror ni att trots minimala insatser de senaste 1,5 månaderna ändå förstår vad som gäller? Ska jag kämpa på med ramsor i olika lägen (det skär i mitt hjärta när hon skriker eftersom jag inte känner säkerhet att hon vet vad som gäller utan kanske ligger helt förtvivlad och bara undrar)
Om du inte känner säkerhet gör inte hon det heller. Läs AWs svar till dig ovan - och läs igen när du är klar. Efter det läser du kapitlet om Säkerheten och Tryggheten i SHN Boken.

Man skall inte "kämpa" med ramsor. Ramsan skall vara ett BETRYGGANDE svar på frågor om tillvaron under natt och dagsömn. Jag uppfattar dig som att du buffar när hon pratar och inte kan somna, och sedan inte riktigt vet vad du skall göra när hon skriker. Buffning är inte ett insomningsverktyg.

Läs AWs svar igen.
eller ska jag som jag oxå fått råd om, bara låta allt spåra ut helt för att när sömnen är helkass köra en rejäl kul från början (känns oxå grymt emot lillan)?
Vem har gett dig det rådet, att låta allt spåra ur? :shock: :roll: Många missförstår detta med sömnkurar och "metoder", det är ett litet BARN vi pratar om. Hur kan man ens föreställa sig att det är humant att låta "sömnen spåra ur"...?
Min förvirring och osäkerhet för det här gör att jag släpper in vargen.

Snälla hjälp mig bli av med min osäkerhet en gång för alla!
Du, och BARA DU, kan hitta din säkerhet och trygghet, därför ger jag dig rådet att läsa dessa kapitel gång på gång i boken och även i AWs svar - där har du hela nyckeln.

:heart:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"