Kvällstrassel med en 7veckors tjej..
-
fridolin78
Hej!
Jag och min man har försökt med Standardmodellen denna vecka med vår lilla flicka som snart blir 7 veckor. Vi har Barnaboken och har läst en hel del både i den och här på forumet. Vi har provat nu med schemat där hon sover 2 timmar och är vaken 2 timmar. Så här är vår schema:
8-10 Mål 1
10-12 Sova
12-14 Mål 2
14-16 Sova
16-18 Mål 3
18-20 Sova
20-22 Mål 4
Ca kl. 4 Nattmålet som tar kanske 30-40 min..(försöker med 20)
Det har gått ganska bra under dagarna, fram till mellan mål 3 och 4. Hon brukar somna vid 18, men vaknar efter kanske 20 min. (Vi lyssnar extra noga efter 20 minuter för hon vaknar ofta vid den skarven) Vi vagnar vid minsta ljud hon gör men hon vill inte somna om. Det kan gå kanske en timme som hon ligger vaken. Hon är oftast inte missnöjd, utan ligger mest bara och tittar och ser glad ut;) Under mål 3 äter hon bra. Det flyter på som jag har förstått att det ska göra. (Dvs mat från ena bröstet, rap. Forts från samma bröst. Tagit ca 30 min. Sedan är det blöjbyte, gos och umgås, kanske ett bad, sedan mat från andra bröstet, rap och forts från samma. Sedan får hon sitta i en babysitter i köket när vi lagar mat, i en kvart/halvtimme beroende på hur trött hon är och hur mycket vi sett och gjort under dagen). Detta borde vara riktigt, men något fel måste vi ju göra eller, eftersom hon krånglar med sömnen sen?!
Det är efter detta som det blir trassel på kvällen.. Eftersom hon bara sovit kanske 40-45 minuter istället för 2 timmar blir hon lätt övertrött när jag ska amma henne. Första amningen går bra, hon äter nästan 30 minuter. Det är vid nästa amning som hon gallskriker, spänner sig och vägrar äta. Kan det vara så att hon åt så mycket vid första gången att hon känner sig nöjd?
Vi provade lägga henne i vagnen igårkväll så att hon kunde få sova 5/20 minuter för att sedan orka äta, men hon vill inte alls sova. Hon ligger mest bara nöjd och tittar sig omkring.. Så låg hon kanske 40 minuter. Provade sedan att amma lite till men hon ville inte då heller. Sedan fick hon ligga i soffan och bara titta och ev sova. Hon var klarvaken då med och så låg hon i kanske 40 minuter till. Sedan gick det till slut bra att amma och sedan sova för natten. Klockan var då 23.30 istället för 22.
Vaknade 3.20, vagnade, hon vaknade igen 3.40, vagnade lite mer men hon var vaken så jag tog upp henne kl 4 för nattmålet. Hon somnade sedan efter 5. Sedan vaknade hon 7.20 igen. Då jag vagnat nonstopp i princip fram till 8 tog jag tillslut upp henne för mål 1. Då var hon trött!! Ammade kanske i 10 minuter innan hon sedan skrek och vägrade äta mer. Hon fick då sova 45 minuter trots at hon skulle vara vaken länge till.
Om någon vet vad vi gör för fel så svara gärna!!! Vi vill gärna ha så många tips och ideer på åtgärder som möjligt. Ska vi ändra schemat eller andra rutiner?
Hoppas någon orkar läsa detta långa brev;)
// Fridolin78
Jag och min man har försökt med Standardmodellen denna vecka med vår lilla flicka som snart blir 7 veckor. Vi har Barnaboken och har läst en hel del både i den och här på forumet. Vi har provat nu med schemat där hon sover 2 timmar och är vaken 2 timmar. Så här är vår schema:
8-10 Mål 1
10-12 Sova
12-14 Mål 2
14-16 Sova
16-18 Mål 3
18-20 Sova
20-22 Mål 4
Ca kl. 4 Nattmålet som tar kanske 30-40 min..(försöker med 20)
Det har gått ganska bra under dagarna, fram till mellan mål 3 och 4. Hon brukar somna vid 18, men vaknar efter kanske 20 min. (Vi lyssnar extra noga efter 20 minuter för hon vaknar ofta vid den skarven) Vi vagnar vid minsta ljud hon gör men hon vill inte somna om. Det kan gå kanske en timme som hon ligger vaken. Hon är oftast inte missnöjd, utan ligger mest bara och tittar och ser glad ut;) Under mål 3 äter hon bra. Det flyter på som jag har förstått att det ska göra. (Dvs mat från ena bröstet, rap. Forts från samma bröst. Tagit ca 30 min. Sedan är det blöjbyte, gos och umgås, kanske ett bad, sedan mat från andra bröstet, rap och forts från samma. Sedan får hon sitta i en babysitter i köket när vi lagar mat, i en kvart/halvtimme beroende på hur trött hon är och hur mycket vi sett och gjort under dagen). Detta borde vara riktigt, men något fel måste vi ju göra eller, eftersom hon krånglar med sömnen sen?!
Det är efter detta som det blir trassel på kvällen.. Eftersom hon bara sovit kanske 40-45 minuter istället för 2 timmar blir hon lätt övertrött när jag ska amma henne. Första amningen går bra, hon äter nästan 30 minuter. Det är vid nästa amning som hon gallskriker, spänner sig och vägrar äta. Kan det vara så att hon åt så mycket vid första gången att hon känner sig nöjd?
Vi provade lägga henne i vagnen igårkväll så att hon kunde få sova 5/20 minuter för att sedan orka äta, men hon vill inte alls sova. Hon ligger mest bara nöjd och tittar sig omkring.. Så låg hon kanske 40 minuter. Provade sedan att amma lite till men hon ville inte då heller. Sedan fick hon ligga i soffan och bara titta och ev sova. Hon var klarvaken då med och så låg hon i kanske 40 minuter till. Sedan gick det till slut bra att amma och sedan sova för natten. Klockan var då 23.30 istället för 22.
Vaknade 3.20, vagnade, hon vaknade igen 3.40, vagnade lite mer men hon var vaken så jag tog upp henne kl 4 för nattmålet. Hon somnade sedan efter 5. Sedan vaknade hon 7.20 igen. Då jag vagnat nonstopp i princip fram till 8 tog jag tillslut upp henne för mål 1. Då var hon trött!! Ammade kanske i 10 minuter innan hon sedan skrek och vägrade äta mer. Hon fick då sova 45 minuter trots at hon skulle vara vaken länge till.
Om någon vet vad vi gör för fel så svara gärna!!! Vi vill gärna ha så många tips och ideer på åtgärder som möjligt. Ska vi ändra schemat eller andra rutiner?
Hoppas någon orkar läsa detta långa brev;)
// Fridolin78
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Sonja 100731
Alfred 140110
-
chokladkaninen
Hej Fridolin! 
Välkommen hit och grattis till den lilla flickan!
Jag tycker att det låter som att ni följer standardmodellen jättefint, så det jag eg mest vill säga är: tagga ned lite grann.
Låt det ta lite tid. 8) Här på forumet (och också i BB) rekommenderas det att sätta ett schema först vid 2 mån, och skälet till det är helt enkelt att de två första månaderna ÄR lite vingliga för de flesta. Dessutom kommer det en ökningsperiod som är lite jobbig för en dal precis där ni befinner er, vid 7-8 veckor, och håller man på och trasslar och insisterar på bestämda tider då så är det stor risk att man får tillbaka överlevnadsångesten då.
Rent konkret vill jag alltså råda er att fortsätta som ni gör, men låta tiderna vara lite mer flexibla. Om hon vaknar 7, så börja dagen då. Sträva sedan efter att hålla 2-2-rytmen, som ni gör (
), men ta inget extra för smärre avvikelser, och låt dagen vara slut när hon har ätit tillräckligt för att somna gott. Om några veckor kan ni spika tider, men låt det flyta lite ännu ett tag.
Det är ganska vanligt att småttisarna inte orkar hålla sig vakna så länge på förmiddagarna och är piggare på eftermiddagarna. Så det kan vara värt att känna efter (och anteckna!
) hennes preferenser. Kanske är hon en sån som vill vara vaken en dryg timme bara, första passet, och sedan sova 2,5h? Jag nämner detta därför att hon verkar tydligt övertrött (för trött för att äta, för hungrig för att sova) på eftermiddagen/kvällen. Och hon behöver få ut minst 16h sömn över dygnet för att inte bli övertrött.
Några länkar som kanske kan vara er till nytta:
Anna buffar (effektivt för att få till 5- eller 20-minlurar): http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Mjölkökningtips (ifall det är ökningsperioden som spökar för er):
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951
Uppmuntran: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Hoppas att det här är till lite hjälp!
Välkommen hit och grattis till den lilla flickan!
Jag tycker att det låter som att ni följer standardmodellen jättefint, så det jag eg mest vill säga är: tagga ned lite grann.
Några länkar som kanske kan vara er till nytta:
Anna buffar (effektivt för att få till 5- eller 20-minlurar): http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Mjölkökningtips (ifall det är ökningsperioden som spökar för er):
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951
Uppmuntran: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Hoppas att det här är till lite hjälp!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
fridolin78
Hej och ursäkta för mitt sena svar!
Vill tacka dig så mycket för ditt inlägg, det kändes lite lugnande att läsa
Man stressar lätt upp sig i början när man tror(och hoppas)att det ska fungera klockrent redan från start bara man följer SM som man ska.. 
Vi har nu tagit det lite lugnare och låtit Sonja bestämma lite mer över tiderna, men ändå försök hålla 2-2 rytmen så gott det går. Det är ju lite som du skrev där; att de små liven gärna skulle sova lite mer på fm, så vi har provat med ett lite kortare pass där och lite längre på kvällen med en liten lur emellan. Det har gått riktigt bra faktiskt. Hon sover sen (i princip) från 22-04 nu utan att vakna mer än någon gång nån natt men har då somnat om själv.
Inatt hade hon dock svårt att somna om efter en liten kräks-incident
och var vaken till 5.30. Hon sover på rygg i sin säng på nätterna. Trivs inte så bra i vagnen på natten. På dagen sover hon i vagnen både hemma och på promenaderna. Hon verkar också lite orolig på mage, så det känns bäst att låta henne sova på rygg, men det är ju då svårt med buffning, och även vagning då om hon ligger i sin säng
Har du nåt bra tips på att få henna att somna om?!
Har du även något tips mot mjölkstockning? Har tyvär fått det igår och har feber och ont i ena bröstet
Mjölk har jag gott om och har även köpt en pump som jag använder flitigt. Finns det något annat jag kan göra?
Tacksam för råd
Vill tacka dig så mycket för ditt inlägg, det kändes lite lugnande att läsa
Vi har nu tagit det lite lugnare och låtit Sonja bestämma lite mer över tiderna, men ändå försök hålla 2-2 rytmen så gott det går. Det är ju lite som du skrev där; att de små liven gärna skulle sova lite mer på fm, så vi har provat med ett lite kortare pass där och lite längre på kvällen med en liten lur emellan. Det har gått riktigt bra faktiskt. Hon sover sen (i princip) från 22-04 nu utan att vakna mer än någon gång nån natt men har då somnat om själv.
Inatt hade hon dock svårt att somna om efter en liten kräks-incident
Har du även något tips mot mjölkstockning? Har tyvär fått det igår och har feber och ont i ena bröstet
Mjölk har jag gott om och har även köpt en pump som jag använder flitigt. Finns det något annat jag kan göra?
Tacksam för råd
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Sonja 100731
Alfred 140110
-
chokladkaninen
Hej Fridolin! 
Jag är på jobbet ...
men svarar snabbt på frågan om mjölkstockning eftersom det är lite akut: det som funkade för mig var värme så att massera bröstet (kanske också pumpa?) under en lång, immig dusch är en god idé. Men brösten är mer intresserade av att släppa till för bebisen än för en pump
så en mjölkstockning fick vi stopp på genom att en medhjälpare (maken
) masserade bröstet med en trasa som han fuktade i varmt vatten då och då medan jag ammade.
Jag är på jobbet ...
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
fridolin78
Hej och tack så mycket för användbara tips!
Det har nu blivit mycket bättre efter en hel del amning från det bröstet. Jag pumpade mest bara på det ena och lät Sonja ta det "sjuka".
Om du har tips också på det här med svårighetrna att somna om i sängen när hon sover på rygg vore jag väldigt tacksam
Det händer ibland...
Tusen tack för all hjälp
Det har nu blivit mycket bättre efter en hel del amning från det bröstet. Jag pumpade mest bara på det ena och lät Sonja ta det "sjuka".
Om du har tips också på det här med svårighetrna att somna om i sängen när hon sover på rygg vore jag väldigt tacksam
Tusen tack för all hjälp
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Sonja 100731
Alfred 140110
-
chokladkaninen
Hej igen! 
Vad skönt att mjölkstockningen gav med sig!
I allmänhet gäller att de små sover bättre och somnar lättare på mage. Men det tar förstås ett par dagar att etablera en vana, så om du vill lägga henne på mage så gäller det att göra det med Attityd i ett par sovpass.
Vill du inte buffa (kan göras på rygg om man håller upp barnets ben i 90 grader så att man kommer åt) eller vagna (klart enklast!) så är det annars att börja öva på att somna själv som gäller. För när hon kan somna själv kan hon också somna om själv. 
Låter hon när hon inte somnar? För gnyenden, gruff etc tar vi inget extra för, det får man lösa själv. (För du somnar ju inte alltid knall-fall direkt när du lägger dig heller, eller hur?
) Det är bara om bebisen är ledsen som hon behöver och ska få hjälp med att komma till ro.
Vad skönt att mjölkstockningen gav med sig!
I allmänhet gäller att de små sover bättre och somnar lättare på mage. Men det tar förstås ett par dagar att etablera en vana, så om du vill lägga henne på mage så gäller det att göra det med Attityd i ett par sovpass.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
fridolin78
Hej!
Jag är lite seg att svara
Tänkte på en sak om det här med ökningsperioderna. Kan hon vara i en sån vid 9-10 veckor? Funderar bara för inatt vaknade hon först vid 01.30 och sen igen vid 06.30. Fram tills för några dagar sedan har hon vaknat ganska punktligt vid 4, men sedan har det blivit tidigare och tidigare för varje natt.
Tiderna vi försöker hålla är bara hållpunkter än så länge;) vi tänkte vänta tills nästa vecka innan vi sätter ett schema. Vad tror du om det? Det är inte för tidigt? Vi vill ju inte att överlevnadsångesten ska komma tillbaka..
Vi ska köpa ett andn.larm imorgon så då ska vi försöka med magläge. Jag tror på det du skrev om att de sover bättre på mage
så det ska bli intressant att prova..
Om vi har henne på mage i vagnen, tycker du då att vi även ska ha henne på mage i sängen, trots att hon sover rätt bra på rygg på natten i sängen nu
?
Vad tror du om 2-2 schemat som det första, eller har du något förslag på ett bättre att börja med? En sak jag funderat lite på kring detta; vid i stort sett alla mål på 2 timmar blir hon övertrött till sista amningen så jag måste ge henne en 5 eller 20 min lur efter ca en timme för att hon ska orka äta och sedan kunna sova. Hur kan jag göra här?
Tusen tack för all hjälp
Jag är lite seg att svara
Tänkte på en sak om det här med ökningsperioderna. Kan hon vara i en sån vid 9-10 veckor? Funderar bara för inatt vaknade hon först vid 01.30 och sen igen vid 06.30. Fram tills för några dagar sedan har hon vaknat ganska punktligt vid 4, men sedan har det blivit tidigare och tidigare för varje natt.
Tiderna vi försöker hålla är bara hållpunkter än så länge;) vi tänkte vänta tills nästa vecka innan vi sätter ett schema. Vad tror du om det? Det är inte för tidigt? Vi vill ju inte att överlevnadsångesten ska komma tillbaka..
Vi ska köpa ett andn.larm imorgon så då ska vi försöka med magläge. Jag tror på det du skrev om att de sover bättre på mage
Om vi har henne på mage i vagnen, tycker du då att vi även ska ha henne på mage i sängen, trots att hon sover rätt bra på rygg på natten i sängen nu
Vad tror du om 2-2 schemat som det första, eller har du något förslag på ett bättre att börja med? En sak jag funderat lite på kring detta; vid i stort sett alla mål på 2 timmar blir hon övertrött till sista amningen så jag måste ge henne en 5 eller 20 min lur efter ca en timme för att hon ska orka äta och sedan kunna sova. Hur kan jag göra här?
Tusen tack för all hjälp
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Sonja 100731
Alfred 140110
-
Kalaskakan
Hillo!
Jag hade kört på magläge i alla lägen. Inte för att ett annat läge förvirrar någon utan för att min erfarenhet är att magläget är överlägset bra.
Uppvaken där kan tyda på att mer mat går ner på dagen snarare än att det är en ökningsperiod. Vad tror du att försöka truga på lite mera käk under dagen? Sen tänker jag att magläget också kan eliminera de uppvaken, eftersom hon nu sover på rygg under natten (om jag förstått saken rätt).
Om hon blir övertrött till sista amningen så visar det på att vakenpasset är för långt. Du kan då när du snickrar henne schema ha det i beaktande.
Jag klistrar in en schemainspirationslänk:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
Jag hade kört på magläge i alla lägen. Inte för att ett annat läge förvirrar någon utan för att min erfarenhet är att magläget är överlägset bra.
Uppvaken där kan tyda på att mer mat går ner på dagen snarare än att det är en ökningsperiod. Vad tror du att försöka truga på lite mera käk under dagen? Sen tänker jag att magläget också kan eliminera de uppvaken, eftersom hon nu sover på rygg under natten (om jag förstått saken rätt).
Om hon blir övertrött till sista amningen så visar det på att vakenpasset är för långt. Du kan då när du snickrar henne schema ha det i beaktande.
Jag klistrar in en schemainspirationslänk:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
-
fridolin78
Hej och tack Kalaskakan!
Har haft henne på mage med nya larmet idag och hittills(peppar,peppar) har det gått rätt fint
Nyfiken på hur det blir inatt..
Sitter nu och spånar på ett nytt schema. Kan ju kanske vara klokt
eftersom hon oftast blir för trött.. Vid varje ( så gott som) vaket tvåtimmarspass blir hon för trött. Jag har förstått det som att jag ska amma första halvtimmen, umgås m.m. vid andra, amma igen vid tredje och ge henne social kontakt vid fjärde. Är det riktigt eller har jag fattat fel?
För hon vill inte gärna äta den andra gången
utan en liten lur..
Det kan ju ha varit att hon ätit dåligt härom natten, för inatt gick det som förut..
Är det sant att de ska kunna sova 11 timmar natt om de är 2 månader och 12 timmar vid 3 månader?
Tack alla!!!
Har haft henne på mage med nya larmet idag och hittills(peppar,peppar) har det gått rätt fint
Sitter nu och spånar på ett nytt schema. Kan ju kanske vara klokt
Det kan ju ha varit att hon ätit dåligt härom natten, för inatt gick det som förut..
Är det sant att de ska kunna sova 11 timmar natt om de är 2 månader och 12 timmar vid 3 månader?
Tack alla!!!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Sonja 100731
Alfred 140110
-
chokladkaninen
Hej Fridolin! 
Anna skriver 6h i streck (utan mat, alltså) vid 1 mån, 8h vid 2 mån, 10h vid 3 mån och 12h vid 4 mån. Och det stämmer rätt bra med vad vi ser här på forumet. 
Satsa på att mata inom en timme istället nu. 8)
Nej, det är inte sant.fridolin78 skrev: Är det sant att de ska kunna sova 11 timmar natt om de är 2 månader och 12 timmar vid 3 månader?
Satsa på att mata inom en timme istället nu. 8)
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
fridolin78
Ok, jag tyckte det lät lite häftigt jag också. Missförstod vad som stod i schemainspirationslänkenNej, det är inte sant. Anna skriver 6h i streck (utan mat, alltså) vid 1 mån, 8h vid 2 mån, 10h vid 3 mån och 12h vid 4 mån. Och det stämmer rätt bra med vad vi ser här på forumet.
Vad bra, men jag undrar ändå lite över:
Menar du då att jag ska amma henne två gånger under denna timme? Eller ska hon klara sig på bara en? Det känns ändå som om hon får i sig en hel del vid första amningen så att hon ser nästan äcklad utSatsa på att mata inom en timme istället nu
Vi har kanske gjort helt fel
Tack!!!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Sonja 100731
Alfred 140110
-
chokladkaninen
Hej igen! 
Huvudregeln är att mata 4 gånger under en timme!
Förrätt, huvudrätt, dessert och så kaffe & kaka.
I praktiken innebär det amma B1, rap, amma B1 igen, sedan skötning och lite pratande, gullande etc, och sedan amma B2, rap, B2 igen. Men om hon börjar bli stor och intresserad av att Upptäcka Världen (det händer en del barn kring 3 mån
) och är disträ istället för att äta, så kan man lägga amningen direkt efter sömn så att man ammar barnet halvvaket, B1+B2 i ett svep utan rap emellan. Och sedan erbjuda påfyllning, från båda brösten, i slutet av timmen - men inte panika om barnet inte vill ha. 
Oavsett vilken amningsrutin som passar er, så gäller att köket ska vara stängt efter 1h.
Så att lilla magen hinner vila lite, och aptiten byggas upp till nästa gång. För annars blir det snuttätning, och övertrötthet, och det brukar kunna bli rätt miserabelt: barnet blir varken rejält mätt eller rejält utsövt. 
Huvudregeln är att mata 4 gånger under en timme!
Oavsett vilken amningsrutin som passar er, så gäller att köket ska vara stängt efter 1h.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
fridolin78
Tack, då tror jag att jag gjort ganska rätt
Vilket stöd man får här, ni är bäst!
Imorgon tänke vi köra igång med nya schemat men har några frågor i sista minuten
som jag hoppas någon kan svara på.
Dels undrar jag lite över; om hon är vaken 2 timmar, ska sedan sova 2 timmar men vaknar efter 45 min, man vagnar o vagnar, det bara blir 5min lurar och sammanlagt har man vagnat i en timme och dessa 2 timmar är slut, ska man ändå räkna detta som att hon sovit 2 timmar och ta upp henne och börja om med nästa mål?
Det blev lite på detta vis ikväll och det slutade med att hon blev övertrött till B2 så jag fick vagna i 35 minuter
för att få till en 5minutare så att hon skulle kunna äta lite till. Känns inte så roligt
Hoppas man kan få nån
från någon hjälpande själ...
Tack och godnatt
!!!
Dels undrar jag lite över; om hon är vaken 2 timmar, ska sedan sova 2 timmar men vaknar efter 45 min, man vagnar o vagnar, det bara blir 5min lurar och sammanlagt har man vagnat i en timme och dessa 2 timmar är slut, ska man ändå räkna detta som att hon sovit 2 timmar och ta upp henne och börja om med nästa mål?
Det blev lite på detta vis ikväll och det slutade med att hon blev övertrött till B2 så jag fick vagna i 35 minuter
Tack och godnatt
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Sonja 100731
Alfred 140110
Hej fridolin.
Om hon legat i vagnen i 2 timmar hade jag taigt upp henne och börjat ett nytt màl.
Och sà här i början ska man ju sträva efter 2-2 rytm, inte spika ett schema.
Eller jag menar, jag brukar inte spika schema innan de är tre-fyra mànader. Om de skarvar vid 45 minuter brukar jag buffa eller vagna, men om de envisas för mycket slutar jag och làter de ha 45 minuter sovpass istället. Det bästa är ju att de sover 1.5-2 timmar, men men.
Har du kollat in vagningsfilmen sà att du har en bra teknik?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... er-vagning
Kom ihàg att det tar lite tid innan det nya schemat sitter sà utvärdera inte för tidigt.
Fick du svar pà din fràga?
Kram.
Om hon legat i vagnen i 2 timmar hade jag taigt upp henne och börjat ett nytt màl.
Och sà här i början ska man ju sträva efter 2-2 rytm, inte spika ett schema.
Eller jag menar, jag brukar inte spika schema innan de är tre-fyra mànader. Om de skarvar vid 45 minuter brukar jag buffa eller vagna, men om de envisas för mycket slutar jag och làter de ha 45 minuter sovpass istället. Det bästa är ju att de sover 1.5-2 timmar, men men.
Har du kollat in vagningsfilmen sà att du har en bra teknik?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... er-vagning
Kom ihàg att det tar lite tid innan det nya schemat sitter sà utvärdera inte för tidigt.
Fick du svar pà din fràga?
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
-
fridolin78
Re: Kvällstrassel med en 7veckors tjej..
Hej!
Nu är det lääängesen jag tittade in här så jag ville bara tacka er alla som så snällt och gulligt besvarat mina frågor och på så sätt löst våra problem vi hade! Måste säga att jag hade lite svårt att "på riktigt" tro att det hela skulle fungera från början för oss, men efter allt toppenstöd från er (och min kära syster, som har 3 standardmodellade barn) så är jag såå glad
att vi kämpade i början. Det är det verkligen värt nu! Vår lilla älskling har varit såå duktig och man blir helt paff och så glatt överaskad när hon själv visade tendenser att vilja sova hela natten
Redan en vecka innan hon blev 4 månader sov hon sin första 12 timmars natt! Underbart! Sedan har det gått jättebra
något litet bakslag som knappt är värt att nämna..
Tusen tack allihopa och hoppas ni alla får en underbar jul och ett härligt 2011, det kommer vi, tack vare er!!!
Nu är det lääängesen jag tittade in här så jag ville bara tacka er alla som så snällt och gulligt besvarat mina frågor och på så sätt löst våra problem vi hade! Måste säga att jag hade lite svårt att "på riktigt" tro att det hela skulle fungera från början för oss, men efter allt toppenstöd från er (och min kära syster, som har 3 standardmodellade barn) så är jag såå glad
Tusen tack allihopa och hoppas ni alla får en underbar jul och ett härligt 2011, det kommer vi, tack vare er!!!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Sonja 100731
Alfred 140110