Storasyster sover fortfarande - lillebrors tur!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Em

Storasyster sover fortfarande - lillebrors tur!

Inlägg av Em »

Hej!
Nu är jag tillbaka på detta fantastiska forum. Stortjejen kurades för snart ett år sedan (vid sex mån ålder) och sover som en liten gudinna sedan dess!! :D Klart det har varit återfall, särskilt runt vargtimmarna, men nu var det nog ett halvår sedan någonting strulade över huvud taget :D

Nu har sovgudinnan fått en lillebror. Han är 8v men född en månad för tidigt. Fram tills nu har han nästan bara sovit i bärsjal men nu anser min rygg att det börjar bli dags för honom att lära sig sova själv också.

Såå - hur göra?

Jag gör idag så att jag ammar/vaggar honom tills han är alldeles dåsig och lägger sen ner honom i vagnen (på mage givetvis). Han börjar då böka och stöka men jag låter honom hållas. Om han börjar skrika (och verkar på väg att skrika upp sig) är jag där och vagnar tills han lugnar sig. Sen upprepar vi det hela. Brukar bli 3-5 vagningssessioner innan han sover.

Min tanke är att han ska kunna lära sig att somna lugnt när han läggs ner i vagnen så här, men det verkar inte funka något vidare. Har prövat vid en-två sovstunder om dagen i en vecka och han somnar inte med mindre bök nu.

Är han för liten för det här? Har ni något bättre insomningstips?
Fridolin

Inlägg av Fridolin »

Jag tipsar om att först läsa på för fullt. Läs om verktygen om, grundprinciperna och Annas olika tips inför starten. Det finns massor att läsa om detta här i forumet. Det är bara att botanisera för fullt! :wink:

Dessutom har ju boken Sova hela natten kommit ut nu. Lagom tills du behöver den! :D

:idea: Är det nåt jag tycker jag har lärt mig är det att man inte kan vara nog påläst. Det ställer lite krav men är helt klart värt det. Och att vara påläst innan man sätter igång på allvar, så man får den där berömda attityden av självklarhet. Den kan man behöva. Inte alla dansar ju en dans på rosor kan man konstatera... Det kräver sin kvinna eller man att vara den hjälp barnet behöver för att fatta galoppen och inse att vargen inte står där och gläfser.

Lycka till!! Nån annan ger din säkert ett annat svar, detta är mitt tips ialla fall. :)
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
Em

Jo, men...

Inlägg av Em »

Jag har som sagt redan genomfört kuren med ett barn med lyckat resultat, så läst på har jag gjort... mycket.

Min förhoppning är att denna gång slippa "kura". Lillkillen är uppfödd med standardmodellen, jag skulle bara behöva lite tips kring hur jag kan hjälpa honom att lära sig somna på egen hand. Han är fö för ung för schema, ramsa osv, bara 4v korr ålder.
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej!

Kura lär du inte behöva om lillebror är standardmodellerad från start!

Hur är det egentligen med tidigt födda? Vad räknas - hur gammalt barnet är, eller den korrigerade åldern? Har inte greppat det. :?:

Annars är väl tipset att uppdatera dig på principerna.
Man kan aldrig läsa för mycket!

:D
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Vår kille är fem veckor för tidigt född. Jag korrigerade 5 v när det gäller antal timmar natt, schema o.s.v. Det stämde riktigt bra faktiskt för när han var 1 mån+den korr. tiden så sov han själv över ena nattmålet och så fortsatte det några månader (+ 5 v på olika "stadier"/beteenden alltså). Nu märks inte mycket av det, eller så är det jag som inte tänker på det kanske.
Det enda jag kanske var lite tidig på (utan att korrigera) var gröten. Men det var för att JAG SJÄLV skulle ta oss över vargtimmesmålet och sluta inbilla mig att han var hungrig. :roll: :wink:
2320 g har förvandlats till 9,5 kg :shock: :lol:

Fö; vi gjorde ungefär som du Em. Fortsätt i samma stil! Klart att han kommer att lära sig att somna själv. No problem med standardmodellen som du redan fått pepp för. :D
Köp nya Sova hela natten! Mycket läsvänlig (för mindre läsbenägna män också :wink: ) - ett MÅSTE både för nybörjare och för erfarna att gå tillbaka till.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hmmm, jag ska sluta "snylta" på denna tråd.
Vi kommer lixom bort från ämnet. :oops:

Skapar en ny ang korrigerad ålder :idea:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"