Hej,
I affären hittar man endast (tror jag) välling från sex månader, men jag har läst att man kan börja med den från fyra... eller är det gammal information som jag fått tag i? Hur har ni gjort? /Mamma_Milla
Välling - när börja?
-
Mamma_Milla
Välling - när börja?
Med sonen Oscar, f?dd i januari -05.
Majsvällingen var tidigare från 4 mån men är "ommärkt" nu i och med de nya amningsrekomendationerna. Annars så finns ju BabyPlus, vällingliknande bröstmjölksersättning. 
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Jag började med sempers milda välling från sex månader när mina pojkar var fyra månader, men då utblandad med bröstmjölk för att sakta vänja vid gluten. Det gick bra, vet inte om det var rätt, men jag tycker det funkar fint. Det mättar bättre. 
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
-
Mamma_Milla
Hej MammaMilla! Har haft samma funderingar som du, har oxå en snart 4 månaders! Efter endel efterforskningar har jag förstått att huvudanledningen till att inte ge den glutenfria Majs- Risvälling från 4 månader är att vällingen kan konkurrera ut amningen dvs att barnet snabbt lär sig att ur flaskan kommer det ngt mättande och gott och börjar "rata" bröstet. Det handlar alltså INTE om att barnet inte skulle tåla vällingen, men man kan ju småstarta med välling precis som med annan mat för att hinna se en ev reaktion. Så om du inte är orolig för att vällingen kommer att konkurrera ut amningen så är det bara att köra (är min slutsats). Det kommer jag att göra vid 4 mån dagen iallafall till kvällen till att börja med. Så återstår ju "bara" att barnet ska gilla vällingen.
Idag rekommenderas att införa gluten sakta i kombination med den skyddande amningen, jag har börjat med lite havregröt nu för att så sakteliga få in lite gluten.
Idag rekommenderas att införa gluten sakta i kombination med den skyddande amningen, jag har börjat med lite havregröt nu för att så sakteliga få in lite gluten.
Mamma till Isa född Jan -05 o lillasyster född Juni -06.
Vi började med mild plusvälling vid 5 mån ålder. Jag har ett långt tag varit lätt låst vid
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006.