Frågor om buffning med mera

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
isop

Frågor om buffning med mera

Inlägg av isop »

Hej!

Jag har nyss hittat standardmodellen och börjat läsa på, och det jag undrar mest över är tanken bakom våldsamheten i buffning och vagning. Vilken är filosofin bakom att ta i så att det knappast kan kännas behagligt för barnet?

Undrar dessutom hur man tillrättalägger barn på sidan. Det är säkert bra med magläge (växte själv upp så), men jag vågar verkligen inte (inte heller med larm). Vår lilla (12 dagar) sover allra bäst på sidan, har vi märkt. Och går det att buffa på sidan, om man skulle vilja det? Är annars solfjädern något som kan ersätta buffning och vagning?
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och grattis till bebisen!

Ta i så att det är obehagligt för barnet ska man absolut inte göra! Bestämda men behagliga tag skulle jag vilja säga, bestämda för att visa barnet att man har koll på läget och inte "testar sig fram". Ett alltför löst handlag gör många barn osäkra. Sen är det ju så både när det gäller buffning, vagning och solfjäder att verktygen ska användas för att lugna, inte söva.

En liten pyttis som din brukar med fördel sova i vagn, men visst det går att buffa eller solfjädra också. Kanske någon annan kan förklara hur man buffar i sidoläge.... du har väl larm även om hon sover på sidan? Sidoläge är ingen garanti mot PSD.
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Isop! :D

Välkommen och grattis, säger jag också! :D Har du sett filmklippen där Anna visar buffning och vagning? http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

I Barnaboken skriver Anna också att småttingar fram till "den egentliga födelsen" (som inträffar vid ca 3 veckors ålder) ofta sover bra på sidan. Det är därefter som magläget blir så överlägset. :wink:

Men det är viktigt att man själv som förälder känner sig trygg med de val man gör, och det går alldeles utmärkt att standardmodella en bebis som sover på rygg också. Principen om att äta först och sova sedan blir ju den samma. Skälet till att vi rekommenderar magläget här är att många (men inte alla - min dotter sov t ex utmärkt väl på rygg!) barn har svårt att komma ned i djupsömn på rygg och får mer upphackad sömn på det viset. Och så finns det utvecklingsargument för magläget, att barnet börjar åla korsvis tidigare och lättare, vilket är bra för hjärnans utveckling, t ex. (Min ryggsovare varken ålade eller kröp. :cry:) Men som sagt, du är föräldern och måste välja det som känns rätt för er.

:idea: Här kan du läsa mer: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -sanningen
Och sedan vill jag stryka under det _lill skriver: Att trots att det framställs så, så är varken rygg- eller sidoläge en garanti mot PSD. :cry: Så att skaffa ett larm är en extra trygghet, oavsett sovställning. (Här kan man hyra eller köpa dem: www.andningslarm.nu).
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
isop

Inlägg av isop »

Tack för era svar! Jag ska skaffa boken så att jag kan läsa på ordentligt.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

isop skrev:Jag håller på att läsa Barnaboken och den innehåller mycket klokt! Det jag undrar över är hur man gör spädbarn delaktiga i flockens aktiviteter? Det står som exempel i boken att man kan bygga om huset eller jobba hemifrån, och det råkar vara sådant vi håller på med. Men hur gör vi vår lilla dotter delaktig? Hon är väldigt pigg och nyfiken och älskar att bäras runt och vara med (vilket jag har förstått inte är så bra enligt boken, att bära, alltså), men hon är inte mycket för att ligga för sig själv.

Hur genomför man ett snickeriprojekt så att hon får vara med? Och om jag arbetar vid datorn, hur får jag henne att känna sig delaktig i det? Jag skulle behöva konkreta, praktiska exempel, för jag får inte riktigt ihop det...

En sak till: Hon är så nyfiken att det är nästan omöjligt att få henne att sova. Hon är ofta vaken fem timmar i sträck, och mycket trött mot slutet. Ska vi söva henne under dagen med solfjädersgreppet och buffning? Jag har uppfattat buffning som en "nödåtgärd" när barnet inte somnar själv, och det gör hon verkligen inte. På nätterna sover hon däremot mycket bra. Hon är nu två och en halv vecka gammal.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Lobilina skrev:Hej, ja visst finns det mycket klokt i Barnaboken. Den blir som en god vän att hålla i handen en låååång tid framöver .

En tre-fyra-veckors-bebis erbjuds PASSIV social delaktighet. En så liten skrutt kan ju inte vara med aktivt, så då är man med bredvid, där familjen är eller jobbar. Det kan vara allt ifrån att ligga på diskbänken och kolla när man skalar potatis till att ligga på golvet och kolla när syskon bygger lego. Eller ligga bredvid i soffan, eller på bordet vid datorn. Så småningom blir den passiva delaktigheten aktiv, och då får man "uppgifter" efter vad man klarar för sin ålder. Att vara med i snickeriprojekt handlar alltså, än så länge, om att ligga och kolla bredvid, där det händer. När det blir aktiv delaktighet får man lite verktyg eller nåt annat bitvänligt som har med snickeriet att göra och utforska, och mamma/pappa tackar så mycket för hjälpen när man får/tar verktygen. Hoppas du förstår bättre nu!

Sömn är jag inte världsproffs på (jag håller själv på att hjälpa en 8-veckors till bättre sömnvanor), men det jag kan säga spontant är att JA, trött blir man när man är vaken fem timmar i sträck - alldeles för mycket för en sån liten, så hon behöver absolut sova mera. Men när man är så liten som två och en halv vecka kan man gott få somna lite varsomhelst, i famnen till exempel. Funkar inte det heller?
isop

Inlägg av isop »

Hej!

Nej, inte somnar hon i famnen inte, ögonen kan inte falla igen när det finns något roligt att titta på. Det känns nästan som om vi har misshandlat henne de senaste två dagarna när vi inte hjälpt henne att komma till ro - hon har verkligen gråtit och skrikit hjärtslitande... :cry:

Jag har gett mig på passiv social delaktighet idag, men det känns läskigt att ha henne liggande på köksbänken - hon kan ju trilla ner. Jag kan inte ha en hand på henne när jag gör kökssysslor, så jag undrar lite hur man löser det... samma sak med att ligga på bordet. Det som gått bäst hittills är att jag satte mig på golvet och vek tvätt. Men jag kan inte göra allt på golvet...
isop

Inlägg av isop »

Får jag förresten fråga en sak till - ensamlek. Hur lär man dem det? Är det att hon ligger själv och tittar på något trevligt?
chokladkaninen

Hej isop! :D

Jag tycker att det är lite tidigt med både ensamlek och organiserad social delaktighet för ett så liten frö :heart: som ditt. :D Läs om standardmodellen i BB, så förstår du att utöver den tiden en måltid (inklusive 4 matningar, skötsel och social samvaro) tar, ska hon inte vara vaken mycket alls. 7-8h sammanlagd vakentid över dygnet är ett bra mål att sikta på när man har ett månadsgammalt barn. :shock: Här finns en sammanfattning av standardmodellen: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 Behöver du hjälpa till för att hon ska somna är vagning enklast på en så här liten. :D

Både ensamlek och social delaktighet blir aktuellt på allvar kring 4 mån och beskrivs, om jag inte missminner mig, i 4-månaderskapitlet. Så du hinner läsa på innan det är dags! :wink: Men visst kan du lägga henne på köksbänken eller bordet redan nu om du behöver och hon inte är för trött - på köksbänken får man stå framför, och på bordet lägger man barnet i mitten och håller en hand på ryggen när man äter. 8)
isop

Inlägg av isop »

Tack för svaren!

Vi har verkligen bekymmer med att hon inte vill sova. Idag var hon vaken från 8-16 och det blev mycket skrikande.

Ett problem är att jag provade standardmodellen när hon var alldeles ny, men det var helt omöjligt att truga i henne mer mat, så jag fick lägga standardmodellen åt sidan eftersom det absolut inte gick att få henne att äta sig proppmätt. Inget trugande fungerade.

Nu är hon snart tre veckor gammal och har börjat äta mer (verkar inte längre nöjd efter ena bröstet, utan äter gärna från båda), så jag funderar på att prova Standardmodellen igen. Men det är en sak jag inte riktigt har förstått... är det alltså meningen att man ska väcka henne om hon sovit 2-2,5 timme? (Förutsatt att jag lyckas få henne att somna). Det står i Barnaboken att bebisen är klockan de första två månaderna, men i så fall kan vi inte tillämpa modellen... för den här klockan går väldigt konstigt.

Alltså: är bebisen klockan eller vad är det som gäller?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, är man så liten som tre veckor så gäller det att mata, mata och mata så fort liten är hungrig. Men visst behöver även de minsta sova och då får man hjälpa dem lite på traven genom att vagna, och sen STRÄVAR man efter 2-2,5 tim sömn och så 1-2 tim vakentid. Det hela handlar om att sträva efter sömn- och mattider som så småningom blir en verklighet. Här handlar det inte om att stressa fram något, följ lilla barnet, mata på ordentligt och hjälp till när det är svårt att sova.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
isop

Inlägg av isop »

Tack för det snabba svaret!

Jag ska försöka truga i henne mer, men det är svårt när hon släpper bröstet och börjar skrika. I dag tog vi till en förpackning ersättning som vi hade hemma, efter att jag ammat henne från båda brösten, och vi fick i henne en hel del ersättning också, så det verkar som om hon behöver mer mat än hon vill äta självmant... :(
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ganska ofta behöver så små lite extra påfyllnad, det är ganska jobbigt att äta från bröstet och det är en teknik som de små måste öva på ordentligt innan det blir fullblodsproffs. Och eftersom det är jobbigt att äta från bröstet så är det inte alltid de orkar äta så mycket som de borde göra. Så jaga efter med ersättning, en mätt mage gör en glad och go bebis.

Våra små har ätit ersättning efter amningen tills de varit kanske två månader, då har de ratat flaskan och bara ätit sig mätta på bröstmjölk.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
isop

Inlägg av isop »

Intressant svar, det hade jag ingen aning om. Jag trodde att man äventyrade mängden mjölk om man stöttade med ersättning, så vi har inte gjort det systematiskt.

Den här dagen har blivit ett maraton i amning, jag har ammat, hon har somnat, jag har lagt ner henne, hon har vaknat direkt, jag har ammat, osv, osv i all oändlighet. Hon har sovit 1 h 20 minuter under förmiddagen, nu fick jag henne att somna strax efter 14, men vi ska till BVC 16, så jag måste snart ta upp henne och byta och amma... Det blir ingen ordning alls här. Om de dåsar vid bröstet och vaknar när man lägger ner dem kan det väl inte räknas som att de sovit? Men det har inte blivit särskilt mycket umgänge heller, så hon kanske är understimulerad. Tänk att det ska vara så svårt att följa ett program...
chokladkaninen

Hej isop! :D

Vid ca 3 veckor ligger den första ökningsperioden, då många barn får mer aptit och äter av bara den i ett par dagar. :wink: Då gäller det att se till att dricka mycket själv så att brösten kan svara på den ökade efterfrågan. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951 Men efter ett par dagar brukar de vara ifatt och barnet äter som tidigare (men effektivare och får i sig större mängd mjölk). 8)

I ditt fall tycker jag att du ska ha lite is i magen och fortsätta mata så gott det går (toppa med flaska är en bra idé men det kan förlänga ökningsperioden något eftersom brösten inte behöver producera all den extra mjölken direkt) och jobba med sovandet, men samtidigt försöka hålla prestationsångesten stången. :shock: Det är inte meningen att standardmodellen ska funka till punkt och pricka på ett 3-veckorsskräp, utan bara vara en försiktig strävan. En modell, inte en tvångströja! :D

Eftersom din lilla inte sover tillräckligt blir hon övertrött, och då har hon svårt att få i sig tillräckligt med mat (det är JOBBIGT att äta bröstmjölk!). Och då kan hon förstås inte sova, hon är ju hungrig och har överlevnadsångest. :cry: (Läs om överlevnadsångesten i BB om du inte har gjort det, det är VIKTIGT för att förstå varför man inte kan stressa fram sin standardmodell! :wink:) Så mitt tips är att sikta på 1,5h långa vakenpass då hon verkligen är VAKEN, gärna med en (EXAKT!) 5-minlur mitt i (lägg henne brevid dig i soffan och buffa några tag, väck efter 5 min precis), och sedan lägga, och vagna till ro. Väck efter 2,5h sömn. Och börja om. :D Låt henne inte slumra medan hon äter, för då kommer hon att skarva på motsvarande sätt när hon sover. Däremot är det OK på det här stadiet att använda i princip hela vakentiden till att truga - målet är ju att hon ska bli mätt, mättare, MÄTTAST! :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"