Snart 5-åring med bajs i kalsong

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Ylvalina

Snart 5-åring med bajs i kalsong

Inlägg av Ylvalina »

Hej alla forumister!!!

Jag blir snart TOKIG av det som pågår med min kille (snart 5 år). Han går inte på toaletten och bajsar när han behöver, och jag vet bara inte HUR jag ska angripa detta??? Han bajsar inte ur allt i kalsongen, utan han håller emot och försöker trycka tillbaka bajset, men lyckas inte utan lite kommer alltid ut. Detta kan hända 4-5 ggr per dag :shock:, och oftast när man upptäcker det så har det suttit ett tag och torkat in, så då blir det omständig tvätt av rumpa (ibland tom dusch).

Jag TROR att det oftast har att göra med att han inte vill avbryta det han håller på med, men det kan ju också ha att göra med lite rädsla för att det kan göra ont (vilket det gjort någon gång ibland när han varit hård). Men oftast är konsistensen bra, så jag är inte orolig för att han är förstoppad eller hård i magen.

Har givetvis försökt prata med honom (vädjat till hans förstånd kan man väl säga, men han kanske är för liten för det), och förklarat att magen inte vill ha bajset i sig utan blir glad om han bajsar.

Kan han ha något fel på muskeln kring anus, så att han inte KAN hålla tätt tror ni? Eller är problemet bara psykologiskt?

Jag har läst lite om att man ska backa tillbaka mycket som förälder vid såna här problem, eftersom barn förstås VILL vara renliga, och inte lägga sig i...men hur 17 undviker jag att lägga mig i när jag heeeeela tiden får tvätta rumpan på honom??? Jag kan ju inte låta honom sköta det själv direkt...

Såååå tacksam för lite hjälp här!
Mor till 3 sötnosar, födda 2003, 2005 och 2008.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Om han snart är fem àr tycker jag nog du kan làta honom sköta det själv. Du kan först förklara hur man gör och varför. Sedan fàr han göra och du kan kontrollera till han har fàtt kontroll pà rumptvätten. Han kan ocksà skölja sina kallingar och lägga där vart de ska läggas, i blött eller tvättmaskinen eller hur ni nu gör. Làt honom ta hand om det mesta själv.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Mindes ett par bra trådar som kanske du inte läst.

Själv slår jag ett slag för att erbjuda något som gör toabesöket lite mer än bara att sitta och trycka, om man så säger :roll:. Här hemma läser vi gärna. En (o)vana som vi lärde även barnen och den minsta som ibland hade så bråttom att hon liksom inte hann vad hon skulle fick ro att sitta en stund till.

Hur som så hoppas jag trådarna kan ge någonting:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=60482
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16357
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8920
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ylvalina

Inlägg av Ylvalina »

Tack för alla intressanta trådar som berör vårt problem!!!!!

Ja här måste vi införa rejäla förändringar kring VÅR attityd :!: Vi måste på en gång sluta prata bajs med honom, sluta påminna och fråga om han behöver...vilket vi gjort då vi sett att han avbrutit sin lek för att "hålla igen". För att inte tala om alla de gånger vi suckat när vi stått och torkat hans rumpa ren från intorkat bajs... :oops: :oops: :oops: . Snacka om att vi har skapat prestation kring ämnet :evil: .

Planen framöver är nu att en gång för alla gå igenom alla saker som behövs för att han ska kunna torka sig själv, göra i ordning en speciell påse där han kan lägga sina bajsiga kalsonger, och som han när det börjar bli ett gäng sedan kan gå och slänga i tvättmaskinen själv. Och sen ska vi fixa nåt roligt som han kan få pyssla med inne på toan, och som han enbart får pyssla med då han sitter där.

Jag är lite orolig för att han inte ska lyckas få rent och sedan bli röd i rumpan, men tipset om våtservetter är ju kanonbra, rätt enkelt att torka med.

Tack än en gång, och jag kanske skriver igen och rapporterar hur det går!!!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Låter som ni skaffat er en bra plan och (nytt) gott förhållningssätt.
Ylvalina skrev:
Jag är lite orolig för att han inte ska lyckas få rent och sedan bli röd i rumpan, men tipset om våtservetter är ju kanonbra, rätt enkelt att torka med.
Vill bara förtydliga att min stora inte kunde torka sig själv helt förrän han var dryga fem. Han nådde helt enkelt inte bak tillräckligt. Man ska kunna lägga armen över huvudet och nå örsnibben på andra sidan huvudet, kan man det så kan man också nå för att torka själv. Så kolla det innan du kräver det av honom. Sitta på toa har de fått göra själva, men sedan ropat när de varit färdiga.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ylvalina

Inlägg av Ylvalina »

Näej, det har gått endast två dagar och jag börjar redan vackla i min attityd :( :evil: . Jag inser ju när det gäller andra saker att man inte kan förvänta sig resultat direkt, och det är ju givetvis detsamma när det gäller det här....Men jag behöver verkligen peppning när det gäller det här.

Dag ett förklarade vi för honom hur proceduren skulle gå till. Han får själv känna efter när han behöver bajsa, gå in själv utan att säga till, titta själv om kalsongerna är bajsiga, och om de är det, lägga de i anvisad plastpåse i tvättkorgen. Tvättservetter la vi fram så att ha själv kan tvätta sig, men om han behöver hjälp så säger han bara till. Allt överenskommet och klart, alla glada :D .
Framåt kvällen dag ett så kände vi ju alla i huset att det var något som luktade illa, men ingen av oss sa nånting alls. Själv lekte han på som ingenting :shock:. Strax innan läggning bad jag honom gå in och kissa, och påminde bara lite i förbifarten att "och så kollar du samtidigt i kalsongen...". Han kommer ut glad i hågen och säger att "det var INGENTING i kalsongen mamma", eftersom han givetvis är van att rapportera sådana fakta :oops: . Men hur 17singen gör jag här :?: . Killen bokstavligen STINKER bajs, och han tänker glad i hågen krypa ner i sängen och sova, i det som inte enbart är ett litet bromsspår :o .
Och givetvis, redan där så känner jag bara att det här inte håller (attityden ner i avloppet, typ)...och jag frågar bara lite försiktigt "är du RIKTIGT säker, för jag tycker att det luktar lite underligt här?" :( :oops: ). Och då tittar han lite under lugg på mig och säger...."det HAR kommit i kalsongen", varpå jag säger att "Då vet du ju vad du ska göra". Han går in på toa, sitter en liten stund och tror sedan att han är klar redan efter en liten miniklutt... Och vem är jag att bedöma när nån är klar eller inte?

Andra dagen, d.v.s. igår, så händer exakt samma sak...denna gång har han riktigt mycket i kalsongen, mer än vad han nånsin haft faktiskt, men killen låtsas som ingenting :shock: .

Snälla någon, HUR ska jag hitta känslan för vad som är rätt i det här :?: . Idag så måste jag nog säga att jag frångick allt som jag för två dagar sedan tänkte :oops: . Vi skulle ut och ta en cykeltur som han verkligen såg fram emot, men så kände jag att han stank (big time). Jag ville att han skulle kissa innan cykelturen, och bad honom samtidigt kolla in kalsongen. Han berättar sen snabbt att inget har kommit i kalsongen, varpå jag säger att jag känner att det luktar...sen mer eller mindre tvingar jag honom att sitta i 20 min innan jag till slut "godkänner" leveransen i toaletten...enligt honom själv så var han klar redan efter en minut utan att det kommit nånting alls. För han ville såklart ut på den där cykelturen :roll: .

Alltså...vad SÄGER jag när killen tänker gå och lägga sig med kalsongen full i bajs :?: . Ska jag bara låtsas som ingenting, eftersom allt är upp till honom nu :?: . Jag tycker det känns helt absurt att göra detta...

Hälsningar från en villrådig :cry:
miniz

Inlägg av miniz »

Ylvalina skrev:Alltså...vad SÄGER jag när killen tänker gå och lägga sig med kalsongen full i bajs :?: . Ska jag bara låtsas som ingenting, eftersom allt är upp till honom nu :?: . Jag tycker det känns helt absurt att göra detta...
Det funkar kanske inte att allt är upp till honom.
Om han sköter sina "prestationer" pà toan själv och det praktiska runt kalsongbajsningarna sà kanske du kan ta ansvaret för att pàpeka för honom att det luktar bajs. Sà kan han kolla kallingarna och sedan följer det redan planerade programmet, med tvätt etc.
Det är inget fel i att pàpeka att det luktar bajs, det är bara en sanning. Sà länge det blir gjort utan förmaningar eller suckar.

Vad tror du om det?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
ciri

samma här!!

Inlägg av ciri »

Hur går det?
Jag själv har precis samma problem, skulle kunna varit jag som skrivit ditt inlägg!!
Det hela började redan när han var dryga 3.5 sen har det hållit på i perioder,fortfarande nu när han snart fyller 5!
Jag funderade oxå på om det va nåt fel med muskulaturen o pratade med bvc, men eftersom det är bra i perioder så är det ju inte så
Jag kör oxå med att han får fixa själv. Jag har sagt åt honom att jag tog reda på bajs när han var en bäbis, han är ju stor nu o vet att man går på toa när man är nödig! Han har blivit duktig på det nu, in i duschen o tvätta sen byta om. :lol:
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
inreda

Inlägg av inreda »

Heeeej!
Blev så glad :D när jag läste denna tråd...Puh, vi är alltså inte ensamma om detta problem.
Samma här "ciri"...skulle kunna vara jag också som skrivit tråden...har precis samma problem.
Detta problem har hängt med sedan vår son var ca 2,5 år, han har aldrig riktigt velat bajsa. Höll sig alltid när han var liten in i det längsta, blev t.o.m. helt "stilla" för att han inte ville att det skulle komma ut. Fick ibland t.o.m. ge microlax vid några tillfällen :cry: . Har med andra ord varit (är!!!) ett riktigt STORT problem för oss under en lång tid nu och detta tär på ALLT. Är riktigt jobbigt....
Vår son är idag fem år och bajs i kalsongerna kommer i perioder. Ibland flera gånger per dag när det är som värst. Ibland går det rätt lång tid av bra perioder men just nu är vi inne i en riktig downperiod. Känns hopplöst och känns som vi försökt med allt!
Är glada för alla tips vi kan få!
Vill ju verkligen INTE att han ska ha det så här när han börjar förskoleklass :cry:
Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ylvalina skrev:Alltså...vad SÄGER jag när killen tänker gå och lägga sig med kalsongen full i bajs :?: . Ska jag bara låtsas som ingenting, eftersom allt är upp till honom nu :?: . Jag tycker det känns helt absurt att göra detta...
Här duschar/badar barnen varje kväll, just för att hålla ordning på hygien. Det har vi gjort från det att naveln lossnat :wink: och det sitter i på de numera tonåriga barnen. Kanske en bra rutin för er att införa för att slippa diskussioner om bajsiga kalsonger på kvällen?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ylvalina

Inlägg av Ylvalina »

Hej på er!

Vad roligt att tråden "hoppat" upp igen, för jag har inte varit in på forumet på lång tid nu men tänkte faktiskt häromdagen på att jag kanske skulle gå in och se om jag fått något mer svar på vårt problem... och tänk, det hade jag visst alldeles nyligen :D ! Nu kommer en lååång utläggning, så sätt er bekvämt tillrätta, ni som orkar läsa!

Ja, hur har det gått då? Ja, först gick det bra...men sen började det gå dåligt igen, så kan man sammanfatta det... Jag ska försöka beskriva vad som hände:
Jag kände ju en oerhörd frustration när jag skrev sist, och jag tvivlade jättestarkt på den här "lämna ansvaret över på honom"-tänket, det måste jag erkänna.
Det som hände var att jag tog mig en ordentlig funderare på hur vår sons liv såg ut och konstaterade följande: Han har alltid varit en kille som, när han fastnat för något som han tyckt om, tex att leka med sin Blixten McQueen bil, så har liksom hela hans liv kretsat kring just detta. Det är som att han helt flyttar in i en annan värld, där ALLT handlar om just Blixten och allt som händer i filmen, han kraschar, voltar m.m. HEEEEELA tiden från det att han slår upp ögonen på morgonen tills han går och lägger sig.
OCH en stor skillnad som hade inträffat i hans liv det senaste halvåret var att vi föräldrar köpte ett TV-spel av känd modell, varpå vår son fick en ny "drog", i form av detta spel... Han blev helt såld på detta, och detta blev således hans nya "fixering".
Vi lät honom inte spela fritt direkt, MEN vi lät honom faktiskt spela ca 30 min varje dag...när han kommit hem från dagis, eller en stund på förmiddagen de två dagar han var ledig. Vi tyckte inte detta var speciellt mycket, men vi märkte ganska snart hur otroligt "fixerad" han blev kring det där spelet... nu handlade allt i hans lekar om spelet, och det blev en stress att hinna hem efter dagis för att spela, eller att slänga i sig frukosten för att sedan få spela... Jag kände egentligen att detta var fel, men jag/vi drog oss för att bryta spelandet för att "han skulle ju bli såååå förtvivlad". Ja, ni hör ju vad dumt de låter :oops:. Är det att ta ansvar kanske? Näe, inte direkt :roll: !
Jag kände iaf till slut att vi MÅSTE skapa mer LUGN i hans liv, för jag fick bara känslan av att detta med spelandet påverkade hela hans tillvaro så negativt att han fick en INRE stress som gjorde att inte bajsandet funkade... Fel eller rätt, jag vet inte, men det var MIN teori i allafall.
Så dagen efter att jag sist skrev hit, så förklarade jag helt sonika för min son att från och med NU, så får han ta en paus i spelandet tills vi får ordning på hans mage...
Och från den dagen så var det som att allt blev bättre. På mindre än en vecka så hade problemet med bajset försvunnit :shock: , och det märktes på honom hur otroligt stolt han var att det nu fungerade. Vi berömde jättemycket och försökte verkligen betona att "vad skönt för DIG att det funkar nu", för att han skulle känna att det var för hans egen skull detta var bra.
MIN teori var ju att det som gjorde att problemet löste sig då, var att han fick mera lugn i sitt liv, men i kombination med att vi "pratade allvar" med honom...

Det höll i sig i över en månad, och allt var frid och fröjd... men sen fick han öroninflammation och fick alvedon, och blev lös i magen... och sen började allt OM igen :( . Det var som att det inte fungerade längre... och vi var tillbaka på ruta ett igen...

Och där är vi faktiskt fortfarande... Och nu vet jag inte vad vi ska ta till igen... spelandet är ju inget problem längre, han spelar nu kanske en kort stund varje lördag som lite lördagsmys, men han är inte alls fixerad vid detta längre. Så vad gör vi nu?

Han har en oerhört ojämn konsistens på sitt bajs måste jag säga... ena gången han bajsar så är det bra, men 4 timmar senare kan det spruta ur honom... Vi funderar ju på om han kan vara överkänslig mot något, för när han är sådär lös i magen, så blir han ju rädd och tycker det är obehagligt, vilket ju gör att han drar sig för att gå på toaletten... och så kommer det i kalsongerna :? .
Nu har det ju gått så långt att han skäms för att det kommit i kalsongen :cry: . Han försöker dölja det hela, och kanske byta kalsonger utan att vi ser, vilket gör att han blir jätteröd och får ont i stället...

Jag vet knappt vilka frågor jag ska ställa kring det här... det känns bara som ett mörker just nu :cry: .

Tar tacksamt emot lite reflektioner kring det jag skrivit!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ang. konsistens... Har man ätit en penicillin kur så förstör detta alla de goda bakterierna man har i magen. Det bästa och lättaste sättet att åtgärda detta på är att ni ger antingen Lactiplus (kapslar man kan öppna och ge från hälsokosten) eller Sempers magdroppar från apoteket. Jag skulle ge 5 droppar både morgon och kväll i 1-2 veckor för att få lite extra kraft. även om det står 5 droppar/dag.

Hoppas detta hjälper konsistensen. Sen kan ni ta itu med bajseriet igen hoppas jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej

Kan det vara så att han är förstoppad?
Våran Jacob hadde exakt samma besvär under en tid.Det var hårda små små bajsklumpar i kalsongerna som han inte kunde kontrollera att dom kom ut.Han kände inte att han behövde gå ¨på toaletten...
När han bajsade ibland så var det jättlös avföring.Här är en tråd:
http://www.uppsalabarnlakare.se/f7077fb ... 7d-29.html

Det vi gjorde var under en tid ge honom MASSA katrinplommon+mängder av vatten.
Och efter några dagar så var han bra.Inget bajs i kalsongerna mer.
Hoppas det löser sig för er.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag håller med både TorsMamma och Ulrikaj. Det kanske är dags att få hjälp av en duktig barnläkare att utreda om det är något fel?
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"