Kliande prickar - virus? Allergi?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lindis

Kliande prickar - virus? Allergi?

Inlägg av Lindis »

Hej!
Jag har en flicka som är 1 år och 3 månader. De senaste tre veckorna har hon haft prickar, rodnad och klåda. Det började i pannan för att sedan gå ner på ansikte händer och sedan hela kroppen. Ibland känns hon het och blir väldigt röd i ansiktet. Det kliar på henne och jag smörjer henne med Mini derm. Hon gråter mycket och är klängig, hon mår inte bra och maten går inte alltid ner.
Hon har ägg och mjölk allergi sedan 9 månader och detta undviker vi. Vi har varit hos läkaren, den ena vi träffade sa att det var allergi så vi fick antihistamin när det ej blev bättre träffade vi en anna läkare som sa att detta är nog ett virus. I helgen var det bra hon så ganska normal ut och hon var glad i tre dagar (otroligt) I går blossade kinderna upp igen och hon grät mycket i dag har hon feber och prickig på kinderna.
Vad kan detta vara? Kan viruset komma och gå? Vi orkar inte mer snart... Det gör så ont i oss att se henne så här.

Lindis :(
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ingen aning om vad det kan vara men om jag vore du så skulle jag pressa läkarna lite mer för att få ett utförligare svar så att du vet lite mer vad det är och vad du ska göra under tiden samt hur länge de tror att det kommer hålla på. Nöj dig inte med mindre! :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Det är omöjligt att säga vad det är när man inte kan se din lilla tös, men det är inte säkert att febern och prickarna/kindrodnaderna hör ihop, därav möjligen de dubbla besked du fått av doktorerna. Allergier och överkänslighet ger sällan feber och har hon en känd allergi mot ägg och mjölk kan hon mycket väl vara känslig för fler ämnen. Allergiska besvär brukar alltid bli bättre av antihistaminer och att er tös inte blev det, talar för att det kanske är en virusinfektion som ligger bakom ändå.
Jag kan rekommendera er att prova Essex kräm istället för Miniderm, då jag själv till min fasa upptäckt att Miniderm VISST svider, tvärt emot vad företaget själva anger. Essex svider inte iallafall. Smörj flitigt, en torr hud kliar bara den.
Och får hon prickar och röda kinder fler gånger, så försök tänka efter vad hon ätit den dagen och se om ni finner några mönster.
Lycka till och tveka aldrig att fråga flera doktorer, även läkare är människor som gör misstag, våra misstag får bara allvarligare konsekvenser tyvärr. :shock:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annaliten

Inlägg av annaliten »

Vid flera tillfällen har apotekspersonal berättat för mig att Miniderm INTE svider. När jag då sagt att min lilla tjej tycker att den svider har de läst de på tuben och där står faktiskt att den kan svida. Hur det står formulerat minns jag inte...
Essex fungerar utmärkt tycker vi.
Anna i Ume? med tv? flickor f?dda okt -01 och dec -03
Har ej genomf?rt kuren men anv?nder verktygen
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"