Det här med balans är inte det lättaste. Jag är en sockerjunkie, det är bara att erkänna Jag kan bevisligen inte gå från att äta mycket godis till att äta godis bara ibland. Så jag tror jag måste sätta stopp under en längre tid. Ett halvår kanske?
Jag hatar verkligen hur jag mår när jag ätit socker (gäller allt från bullar till lösgodis). Jag får ont i huvudet, ont i magen och blir rastlös. Men likt förbaskat tar jag en (läs femton) bit till
Någon här som har erfarenhet av totalt snaskförbud under en längre tid Jag vet att flera här inne passar sig för snabba kolhydrater samt äter bra fetter, och det gör jag också. När det gäller mat
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Jag äter LCHF eller GI-noll som det oxå kallas sen flera år. Min grej är BRÖD ojoj en baguette och sen raka vägen till godispåsen När man inte tillför något socker till kroppen så går sockermonstret och sover och då måste man tänka att alla kolhydrater är socker... de få kolisar vi behöver får vi genom grönsaker som växer ovan jord.
Om du äter fett och protein så att du blir mätt kommer du inte vara sugen på godis. Så enkelt och så svårt är det.
Bitten Jonsson menar att sockerberoende är samma sak som alkoholism eller narkomani, läs mer på hennes hemsida. http://www.bittensaddiction.com/
Tack för svar, kiki Bra tips om läsning, ska kolla! Sambon har kört LCHF sedan i höstas och tappat femton kg, så lite pejl har jag.
Kan man ramsa sockermonstret till sömn?? Vore ju himla praktiskt! Skämt åsido, jag blir mer och mer säker på att det här är vad jag måste göra. Det är sjukt irriterande att jag har så bra balans på allt i livet förut det här med sockret.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Jag äter inte på något speciellt sätt mer än att försöka äta regelbundet. Då hålls mitt blodsocker på rätt nivå, men så fort jag blir lite för hungrig så blir jag godissugen direkt! Min erfarenhet är att ju mindre godis du äter ju mindre sugen blir du på det.
Måste bara få fråga om det här med växter ovan jord. Är det alltså inte så bra att äta lök? Jag bara älskar lök i alla dess former och tror på något sätt att det är bra med det. Men det är det inte, eller???
Mamma till solstrålen Elsa född okt -07
och livsnjutaren Ellen född april -11
För mig är det i princip totalt förbud som gäller. Jag blir så trött och massor av humörsvägningar när jag ätit godis. Har hållit på ett tag (ca 3 år) så jag kan slarva och sen upp på banan igen. Dom första veckorna är värst - håll i och sen ger det sig. Mitt sug har nog aldrig gett sig helt och jag märker direkt när jag fått i mig något dåligt. Vetemjöl går bort, liksom buljongtärning.
Vispad grädde är ett bra tips när suget sätter in
Lycka till!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Bluna skrev:
Måste bara få fråga om det här med växter ovan jord. Är det alltså inte så bra att äta lök? Jag bara älskar lök i alla dess former och tror på något sätt att det är bra med det. Men det är det inte, eller???
nja, det är det totala dagsintaget av kolhydrater som ska hållas nere. Jag försöker hålla mig under 5% per dag och gör det med lätthet, även om jag äter en och annan fincrisp med massa smör och ost.
Tanken är att man äter grönsaker med mindre än 5% kolisar så är det lätt att hålla sig på rätt sida, och lök innehåller 6 st per 100 gram.
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Och jag äter alla former av kolhydrater, både ovan och under jord samt godis utan att känna mig som en missbrukare. Det går jättebra! Men jag kanske är i förnekelse? Jag tror att man kan vara olika känslig men jag tror också att det är som med kuren. Man behöver göra saker till sina egna, hitta sin egen balans. Det ska ju vara roligt att leva, inte bara regler och dåliga samveten, då är man ett så trist sällskap.
Jannika skrev:Och jag äter alla former av kolhydrater, både ovan och under jord samt godis utan att känna mig som en missbrukare. Det går jättebra! Men jag kanske är i förnekelse? Jag tror att man kan vara olika känslig men jag tror också att det är som med kuren. Man behöver göra saker till sina egna, hitta sin egen balans. Det ska ju vara roligt att leva, inte bara regler och dåliga samveten, då är man ett så trist sällskap.
Kram Jannika
så är det ju
Visst är det så att alla som äter godis och kolhydrater inte är missbrukare, hur skulle det se ut?
Men jag som också är Alkoholist vet att jag inte kan ett glas vin för att det ska vara roligt att leva 8) och säkert är det så om man är sockerberoende också, alltså enklare att helt enkelt strunta i alkoholen/sockret. Då är jag hellre trist sällskap
Kram Kristina
Men Kiki du är ju verkligen ingen trist typ även fast du inte intar Alkohol eller kolisar, så det så.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mår man bra så är ju allt toppen. Men så var ju inte fallet här:
Tetz skrev:
Jag hatar verkligen hur jag mår när jag ätit socker (gäller allt från bullar till lösgodis). Jag får ont i huvudet, ont i magen och blir rastlös. Men likt förbaskat tar jag en (läs femton) bit till
Det är ju inte ovanligt att humör och annat påverkas och när det ÄR så, så är det ju klokt att göra något åt det. Så heja, heja
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 & Lilltufsan född feb -06
Själv har jag precis "avgiftat" mig! Min Akilleshäl är nämligen kombon kaffe+kaka. Som jag har svårt att hålla på rimliga nivåer. Så jag slutade tvärt med både kaffe och socker, för en vecka sedan. Försöker hålla kolhydraterna nere lite rent generellt också, men drar inga stora växlar på det. Mitt mål är inte att följa nån särskild kost i nuläget utan bara just att bryta kaffe & kaka-cirkeln.
Tänkte hålla upp under sommaren i alla fall. När hösten sedan kommer har jag svårt att se hur jag ska klara mig utan mitt älskade kaffe, men jag hoppas kunna börja om på en rimligare nivå då. Och kanske rent av kunna dricka kaffe utan kaka?
Lycka till, Tetz. Du är inte ensam. O:)
PS De två första dagarna fick jag rejält ont i huvudet, men sedan gick det över. Jag tröstar mig själv med fri tillgång på örtté (dock begränsar jag grönt och svart, som ju innehåller koffein och därmed eg går bort när man kaffestrejkar) och nyttiga snacks av typen nötter och oliver.
Mamma till Storasyster f feb 07
och Lillebror f okt 08
Tetz, bra insikt! Socker är ett litet helvete!
Jag hoppar in som en liten motvikt mot generella råd om LCHF.
LCHF kan vara jättebra som en kur för att bryta ett sockerberoende och för en del riktigt ruskiga sockerjunkies kan det vara en långsiktig lösning.
Men det behöver inte vara det bästa för alla personer, alltid.
All respekt Kiki, men att äta lök är inga som helst problem för de allra flesta! Att lök innehåller 6 g kolhydrater per 100 gram råvara är INGENTING i förhållande till vilka goda hälsoegenskaper den har (svavelhaltig, hjälper leverns avgiftning bland annat)!
Det är ganska svårt att överäta lök. Jag har aldrig hört talas om någon som knaprar på lök när chokladen är slut. Men det behöver visserligen inte betyda att det inte existerar, förstås. Men ändå.
Alla behöver verkligen inte sluta med lök bara för att man vill tämja sockermonstret.
Jag kan nu äta ganska fritt av komplexa kolhydrater som frukt, grovt bröd, baljväxer, rotfrukter - och jag njuter av det! Men jag är medveten om när det blir för mycket.
Jag har mycket svårt att tänka mig ett liv helt utan sötma. Det finns de som väljer att helt avstå, men jag hävdar att många kommer långt av att sluta med raffinerade kolhydrater i form av godis, kakor och vitt mjöl, I VARDAGEN, väl att märka.
Summa summarum: Känn dig för och hitta ett läge som passar DIG! Var helt fanatisk en period och se (om du vill) om du kan återinföra lite frukt, råris, quinoa, rotfrukter, baljväxter osv
Det ger nämligen en massa bra näring, fibrer, njutning och mättnad för den som vill!
Nya mamman skrev:
All respekt Kiki, men att äta lök är inga som helst problem för de allra flesta! Att lök innehåller 6 g kolhydrater per 100 gram råvara är INGENTING i förhållande till vilka goda hälsoegenskaper den har (svavelhaltig, hjälper leverns avgiftning bland annat)!
Det är ganska svårt att överäta lök. Jag har aldrig hört talas om någon som knaprar på lök när chokladen är slut. Men det behöver visserligen inte betyda att det inte existerar, förstås. Men ändå.
Alla behöver verkligen inte sluta med lök bara för att man vill tämja sockermonstret.
det var ju exakt vad jag menade, 5 eller 6% kolisar hit eller dit, jag trodde nog att ni alla var tankeläsare och skrev inte ut vad jag tänkte.
/kristina
Kiki, jag är lite puckad just nu. Inne i en lättare sockerdimma, som slutar i morgon
Jag fattar. Jag går bara på autopilot när jag får en möjlighet att nyansera debatten kring kolhydraternas existensberättigande.
Kram, kram och heja alla som frigör sig från socker!
Ulrika