Till att börja med tänkte jag beskriva vår situation:
Wilmer sover i eget rum (mörklagt med persienn, svarta sopsäckar (!) & svart rullgardin) sedan han var 5 månader ungefär. Han använder inte napp och somnar på mage (vilket han gjort sedan han kunnat vända sig själv). Han är ett riktigt litet matvrak som äter allt. I det stora hela sover han bra på nätterna. Vi lägger honom kl: 19:00 och han sover oftast till minst kl: 06:00 dock med en del uppvak (allt mellan 0 till 6 stycken per natt). I natt t.ex sov han 19-06:20 med ett uppvak kl: 21:30 och ett kl: 05:10.
Vi hade en period på ca en månad (i april/maj) när han inte vaknade alls på natten, men nu är det mer regel än undantag att han vaknar åtminstone någongång per natt (oftast i vargtimmen).
Lurarna på dagarna funkar så där för tillfället. Han sover i vagnen efter att jag gått en liten sväng och fått honom att sova. Han somnar alltså inte i stillastående vagn. Oftast vaknar han efter exakt 34 minuter. Ibland går det att få honom att somna om då och ibland inte. Generellt sätt skulle han behöva mer sömn på dagen då det "bara" brukar bli ca: 2 timmar totalt.
Det jag vill att shn-kuren ska leda till är:
Det som känns lite svårt nu är hur jag/vi ska börja kuren. Jag menar boken utgår ju mycket från att det är total kris där både barn och föräldrar går på knäna p.g.a sömnbrist. Jag upplever ju att vår vardag är OK, även om den skulle kunna bli ännu bättre med lite justeringar.
Jag skulle kunna skriva en massa mer, men jag väljer att sluta här så får ni istället ställa frågor om det som är oklart. Vilket är en hel del kan jag tänka mig!
Avslutningsvis vill jag bara tacka för detta underbara forum och alla superbra människor som finns här!