Jag har sådana bestlutsproblem. Vi har en tjej på snart 2,5år. Vi vill åka på bilsemester i sommar. Nu till problemet, hon blir åksjuk. Vi har lånat en framåtvänd stol för att testa och då märkte vi inget. Mycket gladare och trevligare var hon.
Vad hade ni gjort. Köpt en framåtvändstol eller stannat hemma?
Åka framåtvänt i bilen 2,5år.
-
Fanny_carlsson
Åka framåtvänt i bilen 2,5år.
IDA 070201
Personligen hade jag aldrig satt en så liten framåtvänd, näpp då hade jag hellre stannat hemma. Men det finns ju en massa olika tips för åksjuka små och stora människor, har ni verkligen provat allt?
Kram Susan
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
-
mariemamman
- Kontakt:
Vi har oxå en 2,5 åring med åksjuka och reser långa sträckor. Jag frågade min läkarvän som frågade barnläkaren. Barnläkaren ger sina åksjuka barn Postafen. 12kg = 1/4 tablett. Funkar ett dygn. Min flicka blir inte trött av tabletterna, men man kan bli det. Postafen är egentligen från 5 år men läkaren förklarade det med att om man ska få skriva från tex 2 år på paketet så måste det ha gjorts stora, dyra studier med små barn. Postafen är inget läkemedel de tjänar mycket pengar på så därför struntar man i det.
Vår flicka har fått Postafen kanske 8 ggr på ngr månader, två långa resor i 3 etapper och några 1 timmes resor in till Stockholm. Bilköer och rödljus är förfärliga för magen.
Sen försöker vi alltid ha med oss en extra bilbarnstol, sopsäck (för den nedspydda stolen), extrakläder, våtservetter. Vi tar av skorna i bilen för att hon inte ska spy ner dem. Vi har klätt hennes bilsäte med ett mekarskydd från biltema, funkar jättebra. Vi brukar även lyssna på saga i bilen, det verkar funka bättre när hon har något att koncentrera sig på. Lycka till!
Vår flicka har fått Postafen kanske 8 ggr på ngr månader, två långa resor i 3 etapper och några 1 timmes resor in till Stockholm. Bilköer och rödljus är förfärliga för magen.
Sen försöker vi alltid ha med oss en extra bilbarnstol, sopsäck (för den nedspydda stolen), extrakläder, våtservetter. Vi tar av skorna i bilen för att hon inte ska spy ner dem. Vi har klätt hennes bilsäte med ett mekarskydd från biltema, funkar jättebra. Vi brukar även lyssna på saga i bilen, det verkar funka bättre när hon har något att koncentrera sig på. Lycka till!
-
TorpSara
Edvard blev också groteskt åksjuk, men vi fick prostafen till långa resor. Men i allmänhet så körde vi alltid vid sovdags. Många nattmil blev det. Sover de så blir de inte sjuka.
Bilsemester skulle vi ha skippat, just för att han inte kunde ha det nå bra. Fördelen med tidig åksjuka är ju att den går över rätt snart och Edvards slutade när han var tre.
Att ha en 2,5-åring framvänd i bilbarnstol är lika illa som att ha dem utan bälte. Krockar man (eller blir påkörda bakifrån) så dör de med största sannolikhet eftersom de bryter nacken, huvudet är för tungt. Går det bra blir de bara förlamade. Det är ett rätt högt spel man spelar när man vänder barn för tidigt.
Bilsemester skulle vi ha skippat, just för att han inte kunde ha det nå bra. Fördelen med tidig åksjuka är ju att den går över rätt snart och Edvards slutade när han var tre.
Att ha en 2,5-åring framvänd i bilbarnstol är lika illa som att ha dem utan bälte. Krockar man (eller blir påkörda bakifrån) så dör de med största sannolikhet eftersom de bryter nacken, huvudet är för tungt. Går det bra blir de bara förlamade. Det är ett rätt högt spel man spelar när man vänder barn för tidigt.
-
Fanny_carlsson