4 åring som bajsar på sig.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
ciri

4 åring som bajsar på sig.

Inlägg av ciri »

Våran 4-åring har börjat bajsa på sig... Han hade en period för ca ett halvår sen ,oxå, han bajsade på sig minst en gång per dag. Inga mängder, mer små-knöpar eller fläckar i kallingarna. Han slutade med blöja när han var 3 o till en början fungerade det bra.
Förra perioden var jag rädd att det var nåt fel på honom, pratade med bvc om det men dom tyckte vi skulle avvakta. Sen har det gått bra i ett halvår men nu är det igång igen...

Problemet är att vi inte vet hur vi ska agera. Vi har provat att ignorera typ - "hoppsan då, nu slänger vi in det här i tvätten", vi har provat att prata allvar med honom o han låter verkligen som att han inte vill bajsa på sig men jag har kommit på honom flera gånger när han smyger undan för att bajsa. Vi har provat att bli arg o skälla, vi har tagit bort tv-spelet som straff men inget verkar hjälpa.

Har inte hört nån med detta problem - är vi helt ensamma? Nån som har tips?
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Ciri! :D

Här på Späda och små diskuterar vi barn upp till året. Så jag flyttar ditt inlägg till Barnafostran. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Skälla tycker jag ni ska sluta med. Och likaså att straffa. För det är ju knappast på ont uppsåt som olyckorna uppstår. Och vare sig skäll eller straff lär vara en särskilt fruktsam väg att gå.

Hellre då vara konkret. Vad händer när bajset kommer på fel ställe :-k Jo, det blir tvätt att ta hand om. Varsågod, här är tvättvasken, här är tvättmedlet, så här gör man - glatt sakligt och konkret visa, leda, lära hur man tar hand om saker och ting i den här världen :D Kommer det på golvet får man bli visad och lärd hur man tar hand om det. Så den möjliga lilla lathet som kanske smugit sig in i bilden när man har en massa annat att tänka på än just vad som är på gång bak i rumpan brukar kunna bli hyfsat kortvarig när man får ta hand om konsekvenserna själv också. Konsekvens alltså, inte straff. MILSVID skillnad.

Kanske något tips i någon av trådarna också:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8920
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11437
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"