Städning. Hjälpa till med plocka undan.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Hans Wihlborg
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 11 jul 2008, 20:12
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Städning. Hjälpa till med plocka undan.

Inlägg av Hans Wihlborg »

Hej
Vi har en lite tjej på 2,5år i det stora hela så är hon helt fantastisk. Vill gärna hjälpa till med allt ifrån duka diska och laga mat. Sover väldigt bra efter Anna W fantastiska SHN knep. Men nu är det daxs för nästa utmaning för oss första gångs föräldar och jag behöver tipps. Ex Hon vill leka med lego, allt skall ut på golvet. Efter en stund vill hon inte leka mer. Jag föreslår att vi skall plocka undan. Hon bara tvär-vägrar.
Vad skall man göra?
-Pocka undan och lossas som inget?
-Låta det ligga kvar på golvet?
-Informera om hon inte plockar undan så kastar pappa legot???
Tacksam för tipps.
Pappa Hans
PS Har försökt att finna lösning i Anna W stora bok men hittar inget bra handfast tipps där.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Begränsa tillgången på lego

Inlägg av inger »

Begränsa tillgången på lego och på leksaker överhuvudtaget ett tag.
Barn som är överstimulerade av att ha för mycket prylar omkring sig gör ofta så här, kastar ut lådan och tröttnar på sakerna, och vill ha ny sak att leka med, tills den nya saken blir tråkig i all oändlighet.
Det går rent av att ställa undan legolådan ett tag.
Barn behöver inte ha tillgång till alla sina leksaker jämt.
Du kan också ta handen om handen och plocka upp lego tillsammans med henne.

Hur ser det ut i övrigt med utevistelse och social delaktighet.
Det är skillnad på att hjälpa till lite och känna att man är praktiskt och konkret behövd.
Det ska finnas återkommande planerade sysslor som hon deltar i.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Handen om handen och ett sakligt "vad bra" när det är klart tycker jag är ett utmärkt tips. Titta lite i trotskapitet, lille Josef som ska plocka klossar. Där har du precis samma situation! :D
cillus
Inlägg: 178
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:26
Ort: Vaxholm

Inlägg av cillus »

Tack Inger!
Jag behövde verkligen bli påmind om att rensa lite leksaker, det svämmar över här. Och precis som du skriver så kastas det grejjer hej vilt och duplohinkar välts ut... :oops:
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Städning. Hjälpa till med plocka undan.

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Och tack för varma, uppskattande ord :oops: :heart:
Hans Wihlborg skrev:Vad skall man göra? --- Informera att om hon inte plockar undan så kastar pappa legot???


Bevare oss väl :shock: Pappa ska inte göra sig till skurk i maktkampsuniform :evil: Pappa ska vara sitt lilla barns bästa vän i världen :heart:
Hans Wihlborg skrev: Har försökt att finna lösning i Anna W stora bok men hittar inget bra handfast tips där.
Har du den nya Barnaboken, 2008, min egen, om man säger :?: Där har jag (själv) gjort ett register värt namnet. Under "städning" hittar du t ex 12 ställen att slå upp :wink: :lol:
TorpSara skrev: Handen om handen och ett sakligt "vad bra" när det är klart tycker jag är ett utmärkt tips. Titta lite i trotskapitet, lille Josef --- Där har du precis samma situation!
Tack, TorpSara :heart: Här kommer unge herrn:

* * * * *

:arrow: *Så här kan det se ut när lilla ålen – se ”Något om personligheten” – trotsar.

”Nu får du plocka upp i ditt rum”, säger Josefs mor till lilla Josef, tre och ett halvt.

”Ja, mamma lilla”, svarar Josef fromt.

Han försvinner in på sitt rum. Mamma pysslar i köket.

”Städar du nu?” ropar hon efter en stund.

”Ja, mamma lilla”, säger Josef.

Ytterligare en stund förflyter. Sedan tittar mamma in till Josef och finner att han i lugn och ro sitter och pillar med en bil. Han har inte gjort ett dugg åt röran därinne.

”Men Josef, du har ju inte plockat upp dina saker!” utbrister mamma. ”Sätt igång nu med detsamma!”

”Ja, mamma lilla”, säger Josef.

Mamma återvänder med någon tvekan till köket.

”Du plockar väl upp dina saker nu?”

”Ja, mamma lilla”, säger Josef.

När mamma är klar med köket går hon tillbaka för att kontrollera att Josef gjort som hon sagt. Josef sitter fortfarande oberörd och leker med sin bil. Han har inte rubbat sig en centimeter.

”Nej, vet du Josef, nu blir jag arg på dig”, säger mamma. ”Nu plockar du upp dina saker, och det med en gång! Jag tänker inte gå härifrån förrän du är färdig. Sätt igång!”

”Nej, mamma lilla, jag har faktiskt ingen lust”, säger Josef och seglar ut ur rummet…

I det här läget kan mamma ge upp hela företaget, sucka, konstatera att Josef inte lyder samt plocka upp sakerna själv.

Josef gör då ingenting. Han driver inte saken vidare. Han är oförtrutet rar och söt.

:arrow: Men bra är inte den lösningen: även om Josef trotsar med små bokstäver, brister han i mognad och omdöme lika mycket som det aggressiva trotsbarnet, och plågan i att behöva ifrågasätta allt är lika stor för honom. Han får besviket konstatera att han inte kan räkna med stöd och hjälp från sin mor.

Mamma å sin sida drar slutsatsen att hon har en olydig son, som inte lyssnar till henne - vilket gör henne osäker och rädd: vad händer till exempel om lilla Josef är på väg ut i gatan och hon ropar till honom att stanna och han bara struntar i hennes tillsägelse?

Josefs förtroende för mamma har rubbats, men mammas förtroende för sig själv som mor (ledare, beskyddare) har också rubbats. Det är lika allvarligt det.

:arrow: Låt oss syna situationen en gång till.

För det första kan Josefs mamma knappast kräva av Josef att han i största allmänhet ska plocka upp i sitt rum - det är för mycket och för abstrakt. Han är alldeles för liten för sådana bravader.

För det andra kan han inte ta ansvaret själv för en arbetsuppgift än. Mamma måste arbeta med honom eller i alla händelser närvara.

Ska då alla saker plockas upp, gör mamma och Josef det tillsammans – och det hon då kan och bör kräva av honom är att han arbetar lika länge som hon, det vill säga tills det bestämda arbetet är utfört, men i sin egen takt och efter egen förmåga under arbetet.

Är emellertid mamma beredd att själv plocka upp men vill att Josef ska göra litegrann, ger hon honom en bestämd uppgift: att städa DEN högen bilar eller lägga ihop DET pusslet på sin plats, och ser sedan till att det också blir gjort.

:arrow: Låt oss anta att mamma ändå säger som hon sa: ”Nu får du plocka upp i ditt rum.”

”Ja, mamma lilla”, svarar Josef och försvinner in. I godan ro börjar han leka med sin bil.

Mamma kontrollerar verksamheten och finner att den inte alls stämmer överens med hennes tillsägelse.

Hon inser att Josef trotsar. Hon inser också att hennes krav var alltför vidlyftigt. Hon har sagt att han ska plocka upp, men inför Josefs totalvägran modifierar hon sina krav utan att därför överge dem.

”Plocka upp klossarna där, Josef”, säger hon.

”Javisst, mamma lilla”, säger Josef och struntar högaktningsfullt i klossarna.

”Plocka upp klossarna”, framhärdar mamma med något skarpare röst, men utan att låta otrevlig - bara obevekligt bestämd.

”Nej, mamma lilla”, säger Josef och ämnar segla ut genom dörren.

Mamma fångar in honom. Hon leder honom fram till klossarna utan att släppa honom och säger: ”Plocka upp klossarna, lilla gubben. Lägg dem där i lådan.”

Josef svarar inte. Han gör ingenting. Han ser mest frånvarande och tankspridd ut.

Mamma tar hans hand, sluter den om en kloss, låter handen placera klossen i lådan och fortsätter sedan med nästa kloss, tills alla klossarna är på plats.

Hon beter sig precis som om det var Josef själv som hade gjort det, utan hennes medverkan.

”Jättefint! Nu är alla klossarna städade. Nu är det färdigt. Å, vad bra det blev!”

Efter det kan hon antingen fortsätta städa själv – och risken finns att Josef alldeles frivilligt hjälper henne – eller göra något annat tills vidare, som om ingenting hänt.*

:arrow: Samarbete är lösenordet :idea:

:heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hans Wihlborg
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 11 jul 2008, 20:12
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Tack

Inlägg av Hans Wihlborg »

Hej Tack för alla tipps. Vi försöker ge henne så mycke stimulering som möjligt. Samt att vi är så lyckligt lottade att vi får massor med hjälpa av våra föräldrar som hittar på massor med bus.

Handen om handen skall jag prova nästa gång.

Min bibel , barnaboken är ifrån 2007. Kanske tid för en uppdatering.

Men det viktigaste tippset var nog att pappa skall vara den bästa vännen i världen. :D :D

Samarbete blir det härnäst. :idea:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Tack

Inlägg av annawahlgren »

Hans Wihlborg skrev: Min bibel, barnaboken är ifrån 2007. Kanske tid för en uppdatering.
:D Rätt ska vara rätt - någon Barnabok från 2007 finns inte. Den senaste är från slutet av 2008 (finns avbildad på startsidan) och någon uppdatering av den är inte i sikte 8)
Hans Wihlborg skrev:Men det viktigaste tippset var nog att pappa skall vara den bästa vännen i världen. Samarbete blir det härnäst. :idea:
:D Bra, bra :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hans Wihlborg
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 11 jul 2008, 20:12
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Tack

Inlägg av Hans Wihlborg »

Nu fungerar städning väldigt bra. Och jag är världens bästa pappa. :D Kan ju inte bli bättre.

Men skulle vilja läsa mer om lite andra saker.
Boken jag har är rödaktig och alla Annas barn ligger i en ring. På insidan står det IBSN 978-91-638-4202-3
text Anna W 1983. bild Gunnar Haglund 1983. Omslag Anders Timrén. Tryckt i finland 2007.
Hur gammal är den? Är där stor skillnad på den nya och den jag har?

MVH Hans W
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Tack

Inlägg av annawahlgren »

Hans Wihlborg skrev:Och jag är världens bästa pappa. :D Kan ju inte bli bättre.
:D Helt rätt :lol: Pris och beröm :-({|=
Hans Wihlborg skrev:Tryckt i finland 2007. Hur gammal är den? Är där stor skillnad på den nya och den jag har?
Konstigt. Borde stå 2004. Då gavs den ut för sista gången av Bonnier Carlsen. Sedan fick jag tillbaka rättigheterna efter flera års kamp och kunde göra boken som jag ville ha den, med bättre papperskvalitet, vackrare innehåll och utförligare register, och med illustrationerna fulltaliga och på sina rätta platser. Utan att snåla, alltså, vilket B-C satte en ära i. Förstås. Eftersom de bara kastade ut den på rea varje år och inte höll den tillgänglig i övrigt.

Barnaboken 25 år kom alltså i slutet av 2008 på Förlag Anna Wahlgren AB. Och den är bästast :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hans Wihlborg
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 11 jul 2008, 20:12
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Ny bok

Inlägg av Hans Wihlborg »

Gud förbjude. :( Då har bokhandeln sålt ett väldigt gammalt ex för ca 2,5 år sedan. :evil: Daxs att köpa ny.
Hans
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Mitt eksemplar er fra 1983 :shock: Den er blå med bilde av 3 barn med ryggen til på framsiden. Det er 9 opplag, trykt i 2001. Jeg burde kanskje få tak i en nyere versjon? :? Går det å få tak i den nyeste versjonen på norsk?
Beklager at jeg kupper tråden litt, men jeg har fundert litt på om jeg burde fått tak i en nyere versjon.
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Kapa på, du :wink: :lol:

Den senaste (och förmodligen sista) utgåvan av Barneboka på norsk gjordes 2008. Det är en "heftet utgave" - Cappelen Damm AS.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
CiL
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 06:37
Ort: Stockholm

Inlägg av CiL »

Jag tog direkt till mig tipset med handen över handen när sonen var lite mer än året, funkade bra. Och gjorde "tillbaka-leken" till en kul grej där vi också kastade tillbaka grejorna.

Men på min treåring behövs framför allt detta med att rensa undan, ta undan grejor. Vissa ser han fast de ligger så att han måste be om att ta ned dem. Då är det ett bra läge att säga att JA, den tar vi ned - låt oss rensa golvet så att det riktigt får plats. Och så åker något annat upp... Kul lek, tycker han nu.

Men OJ så skönt det är nu med huvudsakliga vistelsen utomhus och alla stenar, pinnar, sandhögar och spadar som kan ligga kvar utan att man måste vara städpedagog!

Själv är jag URUSEL på att hålla ordning på mina saker, så blir min son bättre är det nog i första hand andras förtjänst.
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"