Allt blev plötsligt kaos?!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
carma

Allt blev plötsligt kaos?!

Inlägg av carma »

Hej!

Jag är ny här på forumet, men har följt "er" ett tag utan att vara medlem.
Vi har en två månader och två veckor liten Viktor hemma. Född 20 nov 2009. Vi har försökt att följa AW modellen från att Viktor var 5 veckor gammal. Då förstod vi att han inte fick den sömn han behöver. Då sov han 8-10 h per dygn, vilket vi ansåg var alldeles för lite. BVC dock, hävdar att alla barn tar den sömn de behöver... jo, tjena! :evil:

Till en början såg vi resultat med detsamma. Viktor blev mycket gladare och sov genast mycket fler timmar per dygn. Vi kände att vi var på rätt väg! Den senaste tiden verkar det dock gå ett steg framåt och två steg bakåt och inte tvärtom :( . Som det är nu så äter han väl kring 1000ml om dygnet vilket vi förstått är rätt ok. Men för nån vecka sedan så var det snarare 1200-1300ml per dygn. Han har alltid haft otroligt svårt att komma till ro på dagarna. Det är det största problemet. Vi har prövat alla tips vi läst om här på forumet. Videon med vagningen har vi sett flera gånger och gör extakt som den visar. Vi har prövat att vara där så fort han "frågar" något och vi har även prövat att "backa" och ge honom chansen att somna om själv. Lägg där till småtricks som skak i handtaget, tillrättaläggande etc. Vi har också tänkt att han varit övertrött och försökt lägga honom lite tidigare men inom marginalkvarten. Vi har prövat allt! :shock:

Vårt schema ser ut som följer:
7-9 mat
9-11 sova
11-13 vaken
13-15.30 sova
15.30-17 vaken
17-17.30 sova (powernap)
17.30-20 vaken (vilket ofta blir 17.30 - 19.30 pga övertrött Viktor!. Här försöker också vi truga i honom en liten slurk innan natten)
4-4.30 nattmål
4.30-7 sova

Nätterna har han sovit overkligt bra tidigare. Detta har dock börjat bli sämre nu också, vilket tydligt visas i gnällighet och övertrötthet på förmiddagarna. Detta verkar sedan få konsekvenser för resten av dagen, vilket tar sig uttryck i orolighet=korta sovpass.

För oss känns det som att vi prövat allt. Det känns som vi har helt tomt i verktygslådan. Är det någon som känner igen sig i ovan?

PS. Reserverar mig för att jag säkert har missat en hel del information som ni behöver för att hjälpa oss (och Viktor!). Ds.
Pappa till Viktor, född 20 november 2009
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Carma och välkommen :lol:

En sak att ha i åtanke är TID, saker måste få ta tid när man är så här liten. Så det hetaste tipset, odla tålamodet och öka målmedvetenheten. :wink: Ni är på riktigt god väg tycker jag men kanske kan vi göra små "Petningar" här och där. :wink:

:?: Magläge, MED LARM?

Väldigt många små sover ok fram till ca. 1-2 mån men börjar sen krångla ordentligt. Då kan magläget hjälpa, massor faktiskt.

Sen funderar jag nog på lite som du är inne på, mer mat... Han har varit uppe i 1300 ml/dygn och kanske är det det han behöver, alla behöver olika mycket och den generella regeln är mätt, mättare, mättast. så håll inte igen på maten.

Och, för att uppnå detta enklast, byt till större HÅL på nappen! Har du 1 byt till 2, har du 2 byt till 3. Napparna är bara "rekommendationer" och då för de som AMMAR och ammar du inte så behövs MYCKET större napp mycket fortare är vår erfarenhet. :D

Kör du med Nan 1 eller Semper 1 byt till 2. På NAN2 förpackningen står i liten text att om man inte ammar kan NAN2 ges från start. BYT!

Sen tittar jag lite på schemat och får ihop 15,5 timmar, detta är sömnbehovet för 3+4 mån så det kan vara på sin plats med liiite mera sömn om lille herrn vill ett tag till. Annars rider ni ut denna trötttid som borde gå över om ett par veckor lite lättare.

Ang. vagning. Ett sätt att tänka på sömnen kan vara så här. En månad, mat, mat och mera mat. Två månader, lära somna själv. Tre månader, sova själv med ett nattmål. Fyra mån, 11-12 timmars natt utan mat och kanske eget rum sova i säng om man innan dess sovit sina nätter i vagn.

Så, nu är det dags att försöka börja backa med vagnandet. Här kommer lite motstridiga råd. :roll:

FÖrsök att inte vagna vid insomnandet, utan försök med att få tyst genom "skak i handtaget".

Läs här Torpans råd kring detta.
Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
MEN, sen när det kommer till "skarvarna" på lurar. Så skulle jag MYS vagna liiite precis innan han vaknar i 3 dagar. SEN backa med samma åtgärd som ovan.

Sist, häng över ett skynke över vagnen, även inne. Man vill stänga ute synintrycken men inte ljud. Så ljud är verktyg precis som allt annat, men ljus och synen vill vi försöka begränsa en aning.

Jag tror vi börjar så här :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
carma

Inlägg av carma »

Hej igen!

Tack för ditt svar! Äntligen har forumet öppnat på nytt.

Vi lägger Viktor på mage med larm. När vi införde det märkte vi tydligt att han sov bättre :D Sedan i fredags har vi även prövat med ett skynke men dessvärre utan tydliga resultat.
En fråga i anslutning till magläge och larm: vi lägger ogärna Viktor på mage när vi är ute och går med barnvagnen, för då funkar ju inte larmet. Hur löser man detta? Vi har märkt att han inte sover lika bra i vagnen längre sen vi la honom på mage. Måste man "chansa"? :roll:

Angående nappstorlek så har vi precis bytt till en storlek större. Så svårt att avgöra idag om det är en bättring eller ej. Men han verkar i alla fall inte protestera. Ikväll gav vi honom också insomningsslurken med Semper2. Det verkar ha fungerat också. Kan vi ställa om helt till Semper2 eller ska den övergången ske successivt? Han har haft en del problem med magen förut och vi är rädda att den nya ersättningen ska bli för mycket för den lilla magen :?

Nu till vagnandet och dagssömnen :cry:

Vi har försökt sedan i fredags att mysvagna vid skarvarna. Men för Viktor verkar det inte finnas några fasta skarvar. Om vi tar sovpasset idag mellan kl 13-15:30 som exempel. Min sambo la honom kl 12.55. Mysvagning vid kl. 13.20. Sen vaknade han vid kl 13.45 och fick sedan vagnas non-stop till kl.15.05 :shock: Somnade sedan om till kl 15.20 då han fick mat. Så det där med mysvagning över skarvarna känns väldigt främmande för oss. Vanligtvis fungerar väl ett av dagspassen ok, men vi kan ändå inte lämna honom utan att han vaknar till och till slut skriker upp sig. Vagningen gör vi enligt konstens alla regler. Skakningarna har vi prövat, men det känns snarare som att de stör honom än lugnar honom. Så vi står verkligen handfallna här :cry: Just nu känner vi oss otroligt låsta av schemat och tanken är väl att det ska var tvärtom? Vi har ju ändå hållit på i snart 8 veckor, borde han inte förstå snart att vargen inte kommer?

Tilläggas bör att vi båda är helt överrens om att detta ändå är rätt väg att gå. Vi försvarar oss dagligen mot släkten som tycker vi ska följa Viktors egen vilja. Som det är nu så fungerar det så dåligt så vi har svårt att rättfärdiga det hela :cry:

Tack för att ni tar er tid! Otroligt uppskattat!
Pappa till Viktor, född 20 november 2009
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Ett litet tips angående Semper och ont i magen.
Min erfarenhet, samt vad jag har hört av flertal bekanta, är att Semper ibland gärna ger lite mer knas i magen än vad NAN gör.

För vår del var det klockrent med Klimp.

Ni kan helt klart fasa ut 1an och införa 2an genom att blanda dem 50/50 och sen ta ut 1an ur bilden helt.
När vi testade NAN vs Semper så fasade vi inte ut, vi bytte rätt av.

Kanske lite rörigt så här men värt att testa NAN2 istället och se om magen blir bättre? Man kan då köpa NAN2 på tetra så behöver man inte köpa ett helt paket pulver som sen bara står.

Skarvarna, om du räknar efter så skarvar han ånyo under lurarna.
12.55-13.20 = 20min's skarv
13.20-13.35 = 20min's skarv igen

Skarvarna måste inte uppstå på den tjugonde minuten prick, utan give n' take ett par minutrar.
Meningen med mysvagningen är att få Liten att _inte_ vakna vid skarven, att Liten skall sova sig förbi den, till slut sätter man in den vanan.

Snart 8 veckor säger du, kanske är det 7-8v's ökningsperioden som ställer till sömnen? Att mer mat behövs nu. Så råder ökningsperioden är det mata på som gäller.
Sen är det olika barn till barn, hur snabbt de kopplar att vargen inte kommer, hur bra vi föräldrar har varit på att visa det :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"