Orkar inte mer?Fått nog av gnäll och skrik? Små betraktelser

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Luvisen

Orkar inte mer?Fått nog av gnäll och skrik? Små betraktelser

Inlägg av Luvisen »

Vet inte om jag kan lista detta här men jag provar.

Man ska inte gnälla . man ska vara glad, man ska förmedla glädje till sin bebis: man ska, man ska, man ska. Överallt kände jag krav. Krav på ditten o datten. Och en alltjämt missnöjd liten bebis. Började känna en växande irritation. Men jag har förstått att SHN och BB (för den delen) är en PERSONLIG PROCESS. Det är DIN utveckling som människa som gör skillnaden! Jag svär! Och tur är det! För om det är ngt som handlar om dig är det mkt mer enkelt fixat än om det skulle vara ngt utanför dig som behövde fixas.

Jag har tänkt: Vad är bra för bebis? Vad är skadligt för bebis? Bebis, bebis, bebis... JAg tog nu en ny dag men ett NYTT förhållningssätt. Vad är bra för MIG? Vad är skadligt för MIG?

Nu kan detta kännas för filsofiskt och saknar vardagsanknytning men genom mina små betraktelser vill jag dela med mig av min lilla resa: in i mig.

Ons: Byggjobbare kommer. Fasen oxå! Nu ska det bankas och borras, då kan ju liten aldrig komma till ro! Jaha, så ska man försöka få detta att gå ihop, suck! Bebis grinigare än vanligt. Fasen oxå! Kanske borde gå ngn annanstans? Nej, varför då? Jag bor ju faktiskt här. Om jag var utan bebis skulle jag vara hemma ändå. Kanske bara hänga.Hmm. Bebis är som jag, är det sagt av AW...Ok. Klär på bebis. Vi ska inte bara ut och titta på vart ljudet kommer ifrån, vi ska ut på litet äventyr! Yes! Ut gick vi och tittade på järnrör, borrar, gubbar som gormar. Mkt spännande! Visar bebis: titta! titta! Spännande!. Bebis skeptisk. Tror väl det: jag har ju alltid TÄNKT att byggjobbare och byggjobb är pest och detta har den lille sugit upp som en liten svamp via telepatisk väg. Jag forts: titta titta! Spännande!. Börjar själv tycka att det faktiskt ÄR spännande med byggjobb. Bebis ler. Aha! Vi går in och äter lunch. Bebis tittar på byggjobbarna medans han mumsar. Jättespännande tycker bebis. Jag håller med :wink:
Dags för lur. Inga problem, bebis somnar som en stock. Och när jag ställer ut honom i trapphuset där det är svalt känner jag INGEN klump i magen. Jag är inte RÄDD för byggjobbarnas väsen och den GODA sömnen. Jag bara ÄR. Mår helt vanligt. Ett kort konstaterande: där är borrar, där är bebis. Jaha. Så var det med det.
Mår mkt bättre!
Ok, jag vågade inte gå förbi STORT OVÄSEN med bebis MEN jag har kommit till trapphuset! Tycker att jag jobbat finfint! Små steg gills oxå!

Följetong forts... :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Vilka insikter, vilken berättelse, TACK och pris och beröm :-({|=

=D>
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Majsans

Inlägg av Majsans »

Eller här.. snöhataren var överlycklig över att gatorna började bli utan snö för någon dag sen.

Idag kommer det ny snö. "Så kul gubben, nu får vi gå ut och skotta snö igen!" Vi provade olika snöskyfflar till honom tills det visade sig att en pinne var vad han kunde hantera. vi var så flitiga- hela trottaóaren blev ren och fin. Nu är den full med snö igen- tur, så vi har något att göra i eftermiddag :D
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tors: Vaccinering. Bebis trött och butter. Jag hatar BVC. BVC hjälpte mig inte fast jag sa att jag behövde konkret hjälp med att lugna bebis. Vacc är inte heller roligt…Det har ju iofs alltid gått bra hittills. Jag har massor av erfarenhet av sprutor så jag VET att det svider men det gör inte JÄTTEONT. Det måste ha hjälpt bebis hittills då han alltid gråtit kort. Hmm…tid för vacc infaller farligt nära LUNCH….Vi kanske kan vi skita i det? Men då måste jag ju gå en annan dag! Fasen! Djupt andetag. Ok. Vi går! Ngn slags lunch ”on the road” packas ner. Bebis arg, varför måste vi gå ut nu när jag vill krypa?! Därför. Tänker jag tyst. Vill inte ta bussen men det börjar bli lite bråttom. Går på buss. Två damer skrattar, högt och ljudligt. Bebis tittar förfärat och sedan tittar på mig. Jag ler brett. Bebis tittar igen på damerna. Damerna tycker bebis är såå söt. Jag bjuder in till mer skratt och beundran av bebis. Bebis ler lite grann. Aha! Det är sååå kul att åka buss, säger jag. Folk tittar på mig och tycker jag är lite tramsig. Det bjuder jag på. Går av buss och hastar till BVC. Nu är det verkligen bråttom! UTAN klump i magen halvspringer vi till BVC. Det är faktiskt ganska skoj. Jag skrattar och bebis skrattar! Sannerligen en bra dag! Dags för spruta. Bebis i rummet intill ylar hemskt. Bebis tar INGEN notis. BM säger: jaha lilleman, nu måste jag sticka dig. Stackars dig… Jag parerar direkt: Stick du! Så farligt är det inte! BM blir lite paff men också lite glad. BM sticker bebis. Bebis känner efter. Ingen säger ngt. När nästan hela vätskan trängt in lilla låret så svider det (jag vet det…) DÅ och först DÅ gråter bebis- en skvätt! Ingen förtvivlan! Jag tröstar i RIMLIG PROPORTION till svedan. BM ber bebis om förlåtelse för sticket. Bebis är redan mer intresserad av vaccinationskortet samt om han ska få krypa nu. Jag ÄLSKAR min bebis! Mkt värme i magen nu. Delar med mig av den till en liten olycklig pojke på BVC- han blir väldigt glad.
Går ut fr BVC. Går till buss. STOR flismaskin gör STORT OVÄSEN. Bebis tycker det är mkt spännande! Jag håller med igen ;). Tittar på klockan. Dags för lunch. Noterar att jag INTE känner mig stressad. Ingen klump i magen. Ger bebis majskrok. Bebis tycker flismaskin är mkt mer intressant. Tidigare hade detta med lunch på buss fått mig att blir riktigt argsint. (jag bjuder på mina förbjudna känslor) En viss smygande PANIK brukade också komma. Fast jag försökte vara käck och självsäker. Det räckte ingenstans. Nytt förhållningssätt är att ALLT är roligt. Spelar ingen roll hur trist. Hur hopplöst. Bara roligt. Ngn stor lunch fick nu lillen inte i sig MEN det är ok. Ingen PANIK. Dagslur kommer och bebis somnar finfint även om han var sur att han fortf inte fått krypa ifred! Tror jag det ;-) Det tar han igen i em!
I present fick jag: en bebis som reste sig halvt mot soffan (det är verkligen ROLIGT!), bebisskratt OCH bäst av allt: jag fick den varma fina känslan av KÄRLEK rakt inifrån min lilla magge!
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Otroligt bra skrivet! Snacka om fantastiskt verktyg för ett bra förhållningssätt och attityd, precis vad jag behöver!!!

Klump i magen VÄCK! :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:) :thumbsup: :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag var bitter. Jag erkänner. Jag ville inte att det skulle vara så, men det är sanningen. Jag ville inte vara mamma längre. Jag var en dålig mamma i dess rätta bemärkelse, de facto. Jag tog bryskt i mitt barn en gg och jag väste åt honom vid 2 tillf och jag skämdes som en hund, efteråt. Det var så hemskt. Jag tyckte inte om mig själv… Till dig som inte längre tycker om ditt barn, till dig som inte längre vill vara mamma, till dig- du bittra trasiga lilla människa: stig in i värmen, torka av all skit på dörrmattan och kom in i den varma famn som erbjuds här, i detta forum.

Fre: Kiss och bajs. Dags att byta blöja. Bebis vill inte! Bebis har viktigare ärenden: upptäcka världen! Bebis gormar och ålar sig ur. Stor bajsklump kommer på ngt oförklarligt sätt i min hand! Detta har hänt en gg tidigare och då fick jag ett utbrott. Skrek åt saboterande partner: Hur mkt SKIT ska man behöva ta! Förutom genomskitig lgh, smutsiga kläder och att jag själv är oduschad har jag nu BAJS på mig! Nytt förhållningssätt idag är: Jag är kreativiteten självt! Det finns inget som inte kan bli en demonstration eller ett äventyr. Låter bebis beskåda bajsklump i handen. Går med bebis till toaletten. Kastar bajs i toan. Titta bebis, där ner försvinner bajset! Bebis mkt intresserad! Jag spolar. Jag spritar min hand. Saken är ur världen. Ingen energi spilld.
Dags att byta igen. Bebis trött. Bebis gnällig, bebis vill inte ligga på skötdyna. Bebis får stå upp. Jag känner mig givmild- jag byter så gärna på dig ståendes, tänker jag. Känner ngt varmt på min hand, min byxa… Tittar ner. Bebis kissar på ny fin ryamatta! Det får ju bara inte hända, sa saboterande partner! Bebis gjorde detta en gg tidigare men då i fina soffan. Saboterande partner blev uppgiven: Jaha, nu har vi en kiss-soffa, vem ska vilja sitta på den nu? Suck! Nytt förhållningssätt: Jag är generositeten personifierad! Nu tittar jag på bebis. Bebis är sagolikt nöjd. Jag kan inte hålla mig för skratt. VI skrattar ihop. Vilket härligt utbyte! Mattan kan aldrig mäta sig med det! Torkar upp kiss. Säger inget till saboterande partner.

Present: Bebis sätter sig upp alldeles själv! Wow! Och jag har hjälpt en mamma- tack för hälsn Kajsa!
Stilla

Inlägg av Stilla »

Luvisen skrev: Och jag har hjälpt en mamma- tack för hälsn Kajsa!
...inte bara en!!!

Tack för underbar läsning och inspiration!

:heart:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Luvisen skrev:Hur mkt SKIT ska man behöva ta! Förutom genomskitig lgh, smutsiga kläder och att jag själv är oduschad har jag nu BAJS på mig! Nytt förhållningssätt idag är: Jag är kreativiteten självt! Det finns inget som inte kan bli en demonstration eller ett äventyr. Låter bebis beskåda bajsklump i handen.
:lol: :lol: :lol:
Näe, kommentarer överflödiga!
=D> :thumbsup:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nu blir der lite hopp i tiden men det gör inget ;)
Tis: Besök. Min vän ska komma. Jag har saknat henne. Jag känner efter. STOR klump i magen…Vart kommer den ifrån!? Min väninna är första ggs mamma. Hon är lite trött, irriterad och stressad. Hennes bebis har temperament säger hon. Bebis skriker alltså högt. Jag har berättat om SHN. Min vän säger att hon inte behöver det för hon har inga PROBLEM. Jag tycker inte om att bli definierad som en person med PROBLEM. Hennes besök infaller farligt nära dagslur. Jag har prestationsångest. Dagslur MÅSTE funka! Annars kanske hon dissar SHN helt och blir lika bitter som jag var…Nytt förhållningssätt: Andras oro är inte MIN oro. Den funkar sådär. Klump blir liten. Lagar lunch med bebis, vi har det mysigt. Men vad nu?? Byggjobbare kommer igen!!! Nej! Fasen, då blir det ju ännu svårare! Klumpen stor igen! Väninna kommer. Hennes lilla bebis är jättearg. Tror jag det… Väninna försöker vara STARK, hon kommer med take-out. Det är inga problem, säger hon- men det klart: lite stressigt kanske. Hon ber sin bebis ömt att visa sig fr sin snälla sida. Min klump i magen växer! Jag tycker verkligt synd om den bebisen! Dagslur infaller. Min bebis somnar på en gg. Jag ställer ut bebis på gården. Väninna är imponerad. Sover han? Frågar hon. Japp, säger jag. Klumpen lite mindre men tyvärr inte borta… Väninna påpekar att byggjobbare gör oväsen och att vi kanske inte hör om bebis skriker. Försöker att inte lyssna på det. Bebis sover finfint 1 tim. Bebis börjar gråta. Jag försöker hålla emot men klumpen blir JÄTTESTOR. Jag vill genast plocka upp bebis! Jag FÅR inte, säger jag till mig själv. Väninna tycker jag ska plocka upp honom och börjar viska. Nej! Tänker jag. Jag ramsar, bebis gråter ändå. Jag avvaktar. Det KLIAR i mina fingrar! Väninna säger att jag måste kolla under filten. Nej, säger jag. Jag FÅR inte. Hon tycker det hela verkar konstigt. Jag tar ut bebis i trapphall där väninnans stress pareras av ytterdörr. Skönt! Klump minskar. Jag vagnar mkt upprörd bebis i 5 sek. Bebis tyst. Jag går in. Väninna betvivlar att bebis sover. Hennes bebis gråter och skriker. Väninna vill äta sin mat. Jag tar skrikande bebis. Ngt märkligt händer…jag hyser STOR kärlek till skrikande bebis och KLUMPEN försvinner! Skrikande bebis ler. Väninna blir lite ledsen. Varför slutar han när DU håller honom? Därför jag har ingen klump i magen, tänker jag. Vi går ut på promenad. Måste gå förbi STORT OVÄSEN. Min bebis snarkar. Högt, så väninna hör. Min bebis är så COOL!

Ska skicka utdrag fr Barnabok till vän även om hon blir sur på mig.

Present: Bebis står på alla fyra, länge länge. ;)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Lö: Kalas. Jag gillar inte sammankomster generellt men sedan bebis kom har det blivit en PLÅGA. Kände mig så fruktansvärt stressad och svettig därför att min bebis grät och jag VISSTE att han behövde få sova och äta- INTE hålla hov för vuxna. Hade dock aldrig hört om AW då. Min vän behöver mig idag så jag tvingar mig att gå. Saboterande partner kan inte följa med. Känner mig lite ensam, liten liksom. Bebis måste troligtvis få mellis på kalaset. Undrar om han klarar det, han brukar bli så ofokuserad vid tjo och tjim. Jag kan nog gå väldigt tidigt och ge bebis mellis på buss istället? Verkar jämförelsevis enkelt. Liten klump i magen. Bebis sover. Tar vagn och går. Bebis småpratar i vagn. Lyfter inte filt men undrar varför han vaknar. Köper tulpaner, lämnar vagn utanför men känner mig lite stressad. Lyssnar. Bebis sover. Väcker bebis på buss. Titta bebis! Buss! Bebis trött men väldigt glad. Bebis inspekterar buss. Kommer till kalas. Flera barn där och trötta vuxna. Hjälp! STOR klump i magen! Blivande pappa och värd öppnar glatt. Jag besvarar extra glatt! Han tycker att bebis är FRUKTANSVÄRT söt. Han vill så gärna hålla bebis. Självklart! Säger jag och säger till bebis: Härligt att få vara hos XX!! Bebis gör först putmun. Jag ler BRETT. Bebis accepterar. Bebis ler lite. Nytt förhållningssätt: Jag ska inte HINDRA mitt barn att få kärlek av världen. Funkar mkt bra!! Mkt ljud och människor och STOR tv med HÖG volym. Bebis börjar gråta när jag sätter honom på golv. Sätter mig själv ner. Det är så roligt! Roooligt bebis! Bebis slutar gråta. Bebis börjar genast utforska. Okänd plockar upp bebis. Man får ju inte störa forskaren i jobbet!! Liten klump i magen. Bebis gråter. Okänd lämnar genast bebis till mig. Det klart att det bara är mamma som gäller! Säger okänd. Jag nickar fast jag vet att jag ljuger. Det gör inget. Jag låter forskaren forts sitt jobb på golv. Alla klagar över sina barn, sömnbrist och dyl… Jag finner det beklämmande. Vän och blivande förälder blir orolig. Jag viskar: Du kommer få det fantastiskt, det är vår lilla hemlis! Hon litar på mig. Blivande pappa kan bara inte få nog av bebis. Vill hålla bebis igen. Jag ger honom bebis och säger: Verkligen roooligt att få vara hos XX! Bebis ler. Tittar på klockan. Redan mellis! Ger bebis mat. Bebis är mkt impad att hans mamma ger honom mat på pricken trots tjo och tjim. Bebis äter ALL sin mat på tio min. Blivande föräldrar är fulkomligt kära i bebis. Tar avsked. Blivande mamma säger oroligt: Jag hoppas allt kommer gå bra för oss! Jag säger: Köp boken jag sa och jag GARANTERAR att ni får det bra! Blivande pappa säger: jag blir så sugen på att vara pappaledig!! Kan jag bara få hålla bebis en gg till? Han är så söt! Jag instämmer i djupet av mitt hjärta. Låter gammal dam på buss hälsa på bebis, hon tycker han är såå söt! Jag håller med!

Present: Bebis klättrar över mig, försöker pussa mig och står självt mot soffa! Trippel wow!
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Jag vet precis säger jag bara. Jag vet precis vad du menar, och det gör verkligen hela skillnaden. Tack för du har satt det i ord och fått mig att känna mig lite mer normal. 8)
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Underbar läsning! Och vad jag känner igen mig. :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

vad fint du skriver. roligt! och du sätter verkligen ord på ens egna känslor under spädbarnstden! just det att känna själv. låta sig lämna regelboken ibland men ha den i ryggen liksom. jag har också upplevt pressen att sköta mig. att få det att funka!

fortsätt skriva!

KRAM lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Hege

Inlägg av Hege »

Fantastiskt skrivet!!! :D :D :D

Helt underbar egen stil och jag tycker mycket om hur meningarna är byggt upp. Jag får klara bilder i huvudet och gillar skarpt tempot och framdriften i berättelserna.

Och då har jag inte ens börjat på innehållet - som är fullständigt bedårande!
Det är superroligt att läsa, jag ler och skrattar för mig själv, och älskar redan Bebis.
Och den ödmjuka presentationen, de dolda med ändå klart lysande budskapen som finns typ överallt.... Och VÄRMEN!

Jag vill läsa mer!

(Och ödmjukt bjuder jag in dig och Bebis till min blogg, kanske ni hittar något av intresse där...?)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"